Statsbudsjettet: Straffer de tradisjonelle bilene med lavest utslipp mest.

- Regjeringens forslag til nye bilavgifter må være vanskelig å få flertall for. Det vil bli en hard tørn i Stortinget for å få støtte fra FrP på å øke engangsavgiften, kutte fordelene til ladbare hybrider og innføre trafikkforsikringsavgift for elbiler. Kanskje økningene er lagt inn for å ha noe å gi til FrP i forhandlingene på Stortinget, spør Stig Morten Nilsen adm. dir. i NBF.
Kravet for å fullt vektfradrag for ladbare hybridbiler økes fra 50 km elektrisk rekkevidde til 75 km. Regjeringen vil øke de to laveste positive satsene i CO2 komponenten med 23 prosent (dvs bilene med lavest utslipp). For varebil innføres wltp (ny kjøresyklus) provenynøytralt, men de positive satsene i CO2 komponenten økes med 6 prosent.
- Omleggingen av varebilavgiftene er svært bra, det samme er videreføring av fritaket for moms og engangsavgift for elbiler. Men ellers er det økning på alle fronter. Og økte priser generelt vil kunne redusere bilsalget, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir. i NBF. – I tillegg er det spesielt å foreslå dette midt under en alvorlig økonomisk krise. Avgiftsøkninger på produktene man lever av er det siste næringslivet trenger, også bilbransjen, legger Stig Morten Nilsen til.
For flere kommentarer kontakt:
Egil Steinsland, kommunikasjonssjef.
Tlf: 994 85 268
E-post: egil.steinsland@nbf.no
Nøkkelord
Bilder
Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)
NBF (Norges Bilbransjeforbund) er en landsdekkende interesseorganisasjon for bilbransjen, og er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.
NBF er den samlende organisasjonen for aktører innen bilbransjen.
Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Østfold er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Østfold er likevel langt fra elektrisk. Bare 25 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Trøndelag er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Trøndelag er likevel langt fra elektrisk. Bare 25 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Nordland er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Nordland er likevel langt fra elektrisk. Bare 17 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Finnmark er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Finnmark er likevel langt fra elektrisk. Bare 8,4 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Akershus er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye personbiler i Norge er i dag elbiler, men Akershus er likevel langt fra elektrisk. Bare 33 prosent av alle personbilene i Akershus er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom