Finansministeren åpnet det nye Folkeregisteret: – Mange land ser til Norge

Moderniseringen av Folkeregisteret har vært et av de største utviklingsprosjektene i Skatteetaten. Prosjektet har tatt fem år og har hatt en kostnadsramme på 570 millioner kroner. Resultatet er nye tjenester til innbyggerne, bedre kvalitet i opplysningene og raskere og automatisert saksbehandling for Skatteetaten og andre brukere av Folkeregisteret.
– Få land har et like omfattende register som Norge, med så mange opplysninger samlet på ett sted. Vi har det som må være et av verdens beste registergrunnlag for statistiske formål og samfunnsplanlegging. Kommunene kan tilby nok barnehage- og skoleplasser og planlegge riktig beredskap, fordi vi vet hvor mange som bor hvor. Folkeregisteret legger grunnlaget for at du får de tjenestene du har krav på, og personvernet er ivaretatt på en god måte, sa finansminister Jan Tore Sanner.
– Med denne moderniseringen har vi ikke bare et godt folkeregister, vi har et topp moderne register som gjør at vi kan fortsette å tilby innbyggerne og bedrifter stadig bedre og tilpassede løsninger. Gjennom fornyelsen er mange tjenester forenklet, slik at de også gir deg raskere svar. Mens det tidligere kunne ta uker å få godkjent et nytt navn eller prøvingsattest for å inngå ekteskap, kan du fremover få svar på sekunder, sa Sanner.
Bedre samordning og deling av informasjon
Det nye registeret har også bedre funksjonalitet for deling med offentlige og private aktører som bruker opplysningene i Folkeregisteret.
– Det betyr at du i de fleste tilfeller kun trenger å gi fra deg opplysningene dine ett sted, en gang, for eksempel når du skal melde ny adresse. Aktører som skoler, barnehage, sykehus, legekontorer og NAV vil kunne hente ut adressen din eller andre relevante opplysninger direkte fra Folkeregisteret, sa finansministeren.
– Prosjekter som dette bidrar til digitaliseringen av Norge, og er et eksempel til etterfølgelse for samarbeid på tvers av etater, sektorer og bransjer. Når flere aktører går sammen om å svare ut fremtidens behov, er vi også på vei mot målet om å la brukerne få oppleve én digital sektor, sa Jan Tore Sanner under åpningen.
Raskere oppdatert
Fungerende skattedirektør Eve Bergli understreket også målet om å gjøre opplysninger i Folkeregisteret lettere tilgjengelig og lettere å dele.
– På dette området har vi tenkt helt nytt. Registeret er bygget på en nyutviklet, teknisk plattform, godt egnet og tilrettelagt for samhandling. Det nye Folkeregisteret er av høy teknisk kvalitet. Det er stabilt, sikkert og brukervennlig, og er tilgjengelig hele døgnet. Brukerne av registeret kan hente ut opplysningene når de selv trenger dem, og med økt bruk av automatisert saksbehandling er flere opplysninger oppdatert i sanntid. Samtidig er personvernet ivaretatt blant annet gjennom regulering av taushetsplikt og hvilke opplysninger de forskjellige aktører kan få utlevert. Det moderne Folkeregisteret er raskere oppdatert med ferske og korrekte opplysninger, sier Bergli.
Folkeregisteret har opplysninger om hele livsløpet, fra fødsel og flytting, til ekteskap, skilsmisse og dødsfall. Årlig meldes det inn nærmere to millioner endringer om opplysningene i Folkeregisteret.
Varslet ny tjeneste
Under åpningen avslørte også Skatteetaten at det utvikles en ny tjeneste som åpner opp for at du lettere skal kunne se hvilke opplysninger som finnes om deg i Folkeregisteret.
– Snart kan du kan logge inn via Skatteetatens nettsider for å se hvilke opplysninger som er registrert om deg. Du kan få se opplysninger som navn, fødselsinformasjon, bostedsadresse og opplysninger om familieforhold som barn og ekteskap. Per i dag er dette en mer tidkrevende og manuell prosess, der du får tilsendt opplysningene i posten, sier Bergli.
Tjenesten skal etter planen lanseres tidlig i 2021.
Fakta om Folkeregisteret
- 10,6 millioner mennesker er registrert i Folkeregisteret. Tallet inkluderer både levende og døde, og mennesker med midlertidig tilknytning til Norge.
- Opplysningene om deg gir deg tilgang til alle offentlige ytelser og tjenester du har krav på
- Opplysningene deles med og brukes av over 2.000 virksomheter
- Årlig er det cirka to millioner meldinger om opplysninger som skal endres i registeret. Dette inkluderer cirka:
o 500.00 flyttemeldinger
o 54.000 fødsler
o 50.000 navneregistreringen på nyfødte og 49.000 andre navneendringer
o 22.500 vigsler
o 10.000 skilsmisser
o 40.000 dødsfall
- Flere tjenester er forenklet og har gått fra manuell til automatisk behandling. Det gjelder blant annet:
o Tildeling av fødselsnummer
o Tildeling av d-nummer
o Førstegangs navnevalg
o Navneendring
Kontakter
Merete Bergeland JebsenPressesjef
Tel:945 01 000presse@skatteetaten.noBilder

Om Skatteetaten
I Skatteetaten jobber vel 7000 ansatte mot samme mål; å sikre finansieringen av velferdssamfunnet. Skatteetaten er underlagt Finansdepartementet, og har ansvaret for et oppdatert folkeregister og at skatter og avgifter blir fastsatt og innbetalt på riktig måte.
Følg pressemeldinger fra Skatteetaten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skatteetaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skatteetaten
Mandag går fristen ut: Nå må næringslivet levere skattemeldingen30.5.2025 08:58:37 CEST | Pressemelding
Fristen for å levere skattemeldingen for næringsdrivende og selskaper går ut mandag 2. juni. Skattedirektør Nina Schanke Funnemark advarer mot vanlig misforståelse som koster dyrt.
Kassakontroller: Skatteetaten fant feil hos 20 av 2622.5.2025 09:49:19 CEST | Pressemelding
Kontroll av kassaapparat og personalliste ga nedslående resultater i Tromsø. Skatteetaten avdekket brudd på regelverket hos 20 av 26 kontrollerte virksomheter.
Klarspråkprisen til Skatteetaten6.5.2025 15:50:55 CEST | Pressemelding
Skatteetatens arbeid med klarspråk er viktig for både demokratiet og velferdsstaten, sier juryen om vinneren av klarspråkprisen 2024.
I dag går leveringsfristen ut: Dette skjer om du ikke leverer skattemeldingen30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Ved midnatt onsdag 30. april går fristen ut for å levere skattemeldingen. Skattedirektør Nina Schanke Funnemark gir deg svaret på de vanligste spørsmålene som blir stilt til Skatteetaten.
Under en uke til leveringsfristen går ut: Hvis du ikke har sjekket skattemeldingen, begynner du å få dårlig tid24.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Tall fra Skatteetaten viser at knappe 2,7 millioner har levert skattemeldingen og 1,3 millioner har fått skatteoppgjøret sitt. – Hvis du ikke har åpnet og sjekket skattemeldingen din, oppfordrer jeg deg på det sterkeste til å gjøre dette så snart som mulig, sier skattedirektør Nina Schanke Funnemark.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom