
Kistefos Museum med ny skulptur av Lawrence Weiner

Innkjøpet av skulpturen er muliggjort takket være en sjenerøs gave fra Kistefos AS. Skulpturen blir det 47. verket i den permanente samlingen til Kistefos Museum. Museet rommer en av Europas viktigste skulpturparker, et industrimuseum, og to kunstgallerier – Nybruket Galleri og prisbelønte The Twist.
- Vi er veldig stolte av å kunne avduke et nytt verk i skulpturparken i et år som dette, og vil rette en stor takk til Christen Sveaas som våger å satse videre på Kistefos tross situasjonen vi er i med COVID-19. Selve «avdukingen» ble digitalt i år, men verket er nå innlemmet som en permanent del av samlingen på Kistefos, sier direktør Birgitte Espeland.
Allerede på 1960-tallet var Lawrence Weiner hyllet for sin banebrytende rolle i utviklingen av konseptkunsten, og betraktes i dag som en av verdens viktigste nålevende kunstnere. Weiner besøkte parken vinteren 2016 og har utarbeidet fire nye tekster spesielt for Kistefos. Tekstene er montert på fasadene til to av kraftverkene på Kistefos, og går i direkte dialog med stedets rike industrihistorie. Det er sjeldent at Weiner arbeider så stedsspesifikt som i dette tilfellet, ettersom han i løpet av sin 60 år lange karriere har utviklet et stort antall tekster som kan tilpasses ulike situasjoner og steder.
- Kistefos Museum er bygget på området hvor Christen Sveaas' bestefar i sin tid drev tresliperi, og i Weiners verk ser vi tydelig hvordan han har latt seg inspirere av stedets historie, sier Espeland.
Om kunstneren:
Lawrence Weiner (født i 1942) har base i New York og har vært ledende innen konseptkunst siden 1960-tallet. I dag betraktes han som en av verdens viktigste nålevende kunstnere. Weiners verker har dukket opp i permanente samlinger, er blitt kjøpt inn av det offentlige og vært utstilt i store museer og private samlinger i hele verden.
Hans oppfatning, at idéen til et kunstverk og dets presentasjon gjennom språk er nok for å skape et kunstverk, har åpnet for en banebrytende tilnærming til kunst og hvordan denne skal vises. Hans tidligere verk har gjerne vært mer kunstspesifikke og utgjort en del av en konseptuell dialog. Hans nyere verk er ofte mer lyriske og lekne, og åpner opp og utvider Weiners «declaration of intent» av 1968:
1 AN ARTIST MAY CONSTRUCT A WORK
2 A WORK MAY BE FABRICATED
3 A WORK NEED NOT BE BUILT
A REASONABLE ASSUMPTION IS THAT EACH BEING EQUAL AND
CONSISTENT WITH THE INTENT OF THE ARTIST THE DECISION AS
TO CONDITION RESTS WITH THE NEEDS OF THE RECEIVER UPON
THE OCCASION OF RECEIVERSHIP
Det offentlige rom har spilt en viktig rolle gjennom hele Weiners karriere. Hans skulpturelt utformede tekster er blitt montert på fasadene til offentlige bygg i hele verden og oversatt til utallige språk. Som Weiner selv sier: «Verket må ha en formell situasjon for å kunne vises – vegger er bygd for at ting skal monteres på dem.» For ham er det viktig at kunstverket og konteksten som omgir det er uløselig knyttet sammen. Når idéen til et kunstverk er skapt – uansett om det er satt ut i livet eller ikke – er det helt sentralt at kunstverket har et sted, det være seg en museumsvegg, en plakatvegg, en fyrstikkeske eller ytterveggene til et bygg. Kunstverket kan være permanent eller midlertidig, men det forutsetter en formell situasjon som tar for seg «menneskers forhold til objekter, og objekters forhold til mennesker».
Den viktigste forutsetningen for at et kunstverk eksisterer er ifølge Weiner ikke at det eksisterer fysisk, men at noen erfarer det: det kan være betrakteren, mottakeren. Han mener at hver enkel betrakter kan fortolke verket fritt ut fra egne og personlige ønsker og behov. På denne måten forfekter han en kunstforståelse som vektlegger universell kunstnerisk tilgjengelighet.
Weiner er radikal i sin omdefinering av forholdet mellom kunstner og betrakter, samtidig som han søker en evigvarende bevegelse i verkene. Når hans verk plasseres, er dette aldri på et avgrenset sted. Tvert imot omdefineres hans kunstverk gang på gang for hvert møte og med hver nye betrakter.
Kunstverket settes opp permanent og vil vises gjennom 2020 og de påfølgende sesongene.
Merknader til redaksjonen:
Kunstverk Tittel
Lawrence Weiner
A BRANCH BENT TO THE POINT OF SNAPPING
A TWIG CRUSHED TO DUST UNDERFOOT
BRICK & MORTAR USED TO FORM A DAM
TO INTERRUPT THE FLOW OF A WATERWAY
2018
LANGUAGE + THE MATERIALS REFERRED TO
Unique work, site-specific commission for the Kistefos Sculpture Park
Lawrence Weiners skulptur er satt opp med tillatelse og i samarbeid med eier av vannverket Kistefos II, RTP.
Nøkkelord
Kontakter
Maria SandvikKommunikasjonssjef
Tel:+47 99649229maria@kistefosmuseum.comBilder




Om Kistefos
Kistefos Museum inneholder en av Europas viktigste skulpturparker, et industrimuseum, og to kunstgallerier - Nybruket Galleri og prisbelønte The Twist.
Følg pressemeldinger fra Kistefos
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kistefos på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kistefos
Her er Marianne Heskes nye skulptur på Kistefos17.8.2023 07:10:00 CEST | Pressemelding
- Nå flommer Kistefos over av tårer fra Blue, sier årets skulptør Marianne Heske om sitt nyeste verk som ble avduket på Kistefos Museum 16. august. Grunnet ekstremværet "Hans" har museet vært stengt i en uke, men åpner igjen torsdag 17. august.
Tony Craggs skulpturer har inntatt The Twist2.5.2023 07:02:00 CEST | Pressemelding
Kistefos Museum åpnet for sesongen lørdag 29. april med tre nye utstillinger. I The Twist åpnet årets hovedutstilling MATERIAL IN MIND med den britiske skulptøren Sir Tony Cragg. Det er første gang det vises skulpturer i The Twist - bygget som er en skulptur i seg selv. I Nybruket Galleri åpnet utstillingene COPY PASTE og Tracing Absence, som begge viser utvalgte verker fra Christen Sveaas' Kunststiftelse. Den offisielle sesongåpningen ble foretatt av Klima- og miljøminister Espen Barth Eide.
TONY CRAGG – MATERIAL IN MIND åpner 29. april i The Twist10.3.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Kistefos er stolte av å kunne presentere den første store soloutstillingen i Norge med verker av den fremtredende britiske skulptøren Sir Tony Cragg. MATERIAL IN MIND viser over 25 verk, inkludert nøkkelverk fra Christen Sveaas’ Kunststiftelse og Christen Sveaas’ Kunstsamling.
Kari Roll-Matthiesen blir ny direktør på Kistefos Museum24.8.2022 07:02:00 CEST | Pressemelding
Kari Roll-Matthiesen kommer fra stillingen som kategoridirektør i ARK Bokhandel hvor hun også har sittet i kjedens ledergruppe gjennom 3,5 år. Før hun ble hentet til ARK Bokhandel jobbet hun ved Hadeland Glassverk i 13 år, hvorav de 6 siste årene var som administrerende direktør.
Ny skulptur av Tone Vigeland avduket på Kistefos18.8.2022 08:56:02 CEST | Pressemelding
- Vi er dypt beæret over at Tone Vigeland takket ja til utfordringen med å lage et stedsspesifikt verk for Kistefos. Vigeland er en av Norges mest anerkjente kunstnere og det er en stor glede å kunne avduke denne vakre skulpturen som verk nummer 51 i skulpturparken, sier direktør ved Kistefos, Birgitte Espeland.