Coca-Cola tar grep: Alle norske flasker skal lages av 100 % resirkulert plast¹

Fra første halvår i 2021 vil alle flaskene Coca-Cola produserer i Norge lages utelukkende av resirkulert plast¹. Dette betyr en årlig reduksjon i bruken av ny plast med 4 300 tonn (75 %), og i klimautslippene fra flaskeproduksjonen med 28 %. De nye flaskene skal pantes som før.
– Plast er en klimaeffektiv form for emballasje når den samles inn og brukes på nytt. Vi håper vår overgang til 100 % resirkulert plast kan bidra til målet om en norsk sirkulær økonomi for plast; et lukket kretsløp der all norsk plast til drikkevareemballasje samles inn og gjenvinnes, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola European Partners Norge.
Flasker med Coca-Cola, Fanta, Sprite og Urge i norske butikkhyller vil dermed være laget av 100 % resirkulert plast¹ utpå nyåret.
Norge som spydspiss
Overgangen til 100 % resirkulert plast¹ i Norge er en del av Coca-Cola sin internasjonale strategi, World Without Waste, der målet er en verden uten emballasjeavfall. Strategien legger til rette for at enkelte land kan gå foran med tiltak når forutsetningene er til stede – og det er nå tilfellet i Norge.
– I Norge har vi forutsetningene for å lede an på dette området. Vi har verdens kanskje beste system for panting, som driftes av Infinitum. Dette velutviklede pantesystemet og nordmenns sterke ønske om å bruke det, sammen med endringer som den vi nå gjennomfører, betyr at målet om en sirkulær økonomi for plast er mer oppnåelig her enn kanskje noe annet sted i verden. Som en stor aktør har vi et ansvar for å bidra til denne utviklingen, og det er det vi nå gjør, sier Barbara Tönz.
– For oss er overgangen til 100 % resirkulert plast på flaskene det eneste riktige å gjøre. Vi har jobbet lenge med bærekraftig emballasje, blant annet da vi tok i bruk PlantBottle – laget av 22,5 % plantemateriale og 25 % resirkulert plast – på våre norske flasker i 2013. Når vi går over til kun å bruke resirkulert plast her i Norge, er det viktig steg videre på denne veien, avslutter Carl Lescroart.
Ambisjoner globalt
Endringene i Norge er del av Coca-Colas internasjonale bærekraftstrategi. Målet er at selskapet globalt skal samle inn igjen hver eneste flaske som selges innen 2030, ha 100 % gjenvinnbar emballasje innen 2025, og et nivå på 50 % resirkulert materiale i plastflaskene innen 2030. Mange land ligger foran disse målene, deriblant Norge.
1. 100 % resirkulert plast i hele plastporteføljen (bortsett fra etikett og kork)
For mer informasjon, vennligst kontakt
Per Hynne, kommunikasjonsdirektør, Coca-Cola European Partners Norge AS
phynne@ccep.com
Mobiltelefon: 95 13 63 22
Frida Keane, kommunikasjonsdirektør, Coca-Cola AS
keane@coca-cola.com
Mobiltelefon: +46 72 1470240
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektør
Tel:+47 951 36 322phynne@cokecce.comBilder
Dokumenter
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Coca-Cola etterlyser norske ideer18.3.2025 09:46:47 CET | Pressemelding
Coca-Cola Europacific Partners søker samarbeid med selskaper og forskningsmiljøer som bidrar til økt bærekraft for både Coca-Cola selv, og bransjen for øvrig. Nå ser de også etter norske partnere.
Ny kampanje: Coca-Cola lyser opp det norske vintermørket17.2.2025 09:52:17 CET | Pressemelding
Coca-Cola hyller nordmenns holdning til det norske vintermørket i sin nye kampanje. «Der andre ser mørke, ser nordmenn muligheter», sier selskapet selv. Kampanjen fokuserer på fellesskap, og innebærer blant annet en musikalsk vinteropplevelse, utendørs lystunnel og selvlysende Coca-Cola-bokser.
Juletraileren skal Norge rundt – her stopper den14.11.2024 09:54:20 CET | Pressemelding
Det har blitt en populær førjulstradisjon at den ikoniske juletraileren besøker tettsteder og byer landet rundt. Om ikke lenge starter årets rundtur, her finner du stoppestedene.
Emma Steinbakken skal holde sin første julekonsert – på hemmelig sted11.11.2024 08:30:00 CET | Pressemelding
Emma Steinbakken forteller nå om et eksklusivt samarbeid med det verdenskjente musikkonseptet Coke Studio her i Norge. Resultatet blir hennes første julekonsert noensinne. Sted er foreløpig hemmelig
Ny kampanje fra Coca-Cola – tar utgangspunkt i norsk fredagsfavoritt2.10.2024 13:49:54 CEST | Pressemelding
Få elsker sin taco så høyt som oss nordmenn. Dette har Coca-Cola merket seg. Selskapet lanserer nå en ny kampanje – spesielt utviklet for Norge og Norden – der fredagstacoen står i fokus. «Where there are tacos, there’s Coca-Cola», sier selskapet selv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom