Ny kampanje fra Coca-Cola – tar utgangspunkt i norsk fredagsfavoritt
Få elsker sin taco så høyt som oss nordmenn. Dette har Coca-Cola merket seg. Selskapet lanserer nå en ny kampanje – spesielt utviklet for Norge og Norden – der fredagstacoen står i fokus. «Where there are tacos, there’s Coca-Cola», sier selskapet selv.
Nordmenn elsker taco, «alle» har et forhold til fredagstacoen. Slår du opp «taco» i Store norske leksikon, ser du at 715 000 nordmenn spiser taco hver fredag. Og 84 % prosent av oss har det på bordet minst én gang i måneden.
Skal du finne et folk med sterkere følelser for tacoen, må det være meksikanerne selv – som jo introduserte verden for tacoen slik vi kjenner den i dag.
Dette har Coca-Cola merket seg. De lar taco være temaet for selskapets nye kampanje, som er spesielt utviklet for Norge og Norden, med Norge som første land ut.
Og det er nettopp likhetene – og forskjellene – mellom Mexico og Norge som står sentralt i Coca-Colas nye «taco-kampanje».
– I løpet av få tiår har vi her i landet fått en sterk taco-tradisjon. Fredagsbordene rundt om i de tusen hjem vitner om ulike preferanser. Dette vekker engasjement. Diskusjonene går rundt rømme eller ikke, calimex eller texmex, og så videre. Vi synes det er morsomt å minne om at – uavhengig av hva du ellers foretrekker – er en iskald Coca-Cola Zero Sugar et perfekt følge til en autentisk taco-opplevelse, sier Ingrid Tombra Halvorsen, Marketing manager i Coca-Cola Norge.
– I vår nye kampanje sier vi dermed «Where there are tacos, there’s Coca-Cola». Oppfordringen er: Nyt en kald Coca-Cola Zero Sugar sammen med favoritt-tacoen, sier Halvorsen.
Prisbelønt fotograf
Kampanjebudskapet vil frontes på mange måter:
– Vi er stolte over den autentiske stemningen i kampanjebildene som skal vises utendørs. De er tatt i dokumentarisk stil i Mexico, av den prisbelønte fotografen Fredrik Trovatten, og skildrer taco-kulturen der, sier Halvorsen.
– Andre elementer er en film som vil gå både på TV og digitale flater, en 3D-fotoutstilling på Jernbanetorget, materiell i butikk, samarbeid med Old El Paso i utvalgte butikker og QR-koder på emballasje som lar folk vinne fine premier. Hovedpremien er en tur til Mexico for hele familien, der vinnerne kan stifte direkte bekjentskap med hvordan tacoen serveres i dens «vugge», sier Halvorsen.
Landskamp – i taco
Kampanjen vil etter hvert få en mer fysisk form.
– Vi bruker den internasjonale taco-dagen 4. oktober som startpunkt for å kommunisere at folk selv skal få smake seg frem til om deres tacopreferanser ligger tettest på norske eller meksikanske varianter, sier Halvorsen.
– Fra den dagen forteller vi i ulike kanaler om hvordan to kjente kokker skal servere folk taco fra en popup-restaurant i Oslo. Den ene representerer Mexico, den andre Norge. Så blir det opp til publikum å stemme på tacoen de liker best. Jeg kan avsløre at kokkene går inn for oppgaven med liv og lyst: Oppskrifter spikkes på, og konkurranseånden er tydelig til stede, sier Halvorsen, og legger til:
– Dette gjøres selvfølgelig med glimt i øyet. Vårt hovedbudskap er jo at det perfekte følget til tacoen, uansett hvilken variant som vinner, er en kald Coca-Cola Zero Sugar, avslutter Ingrid Tombra Halvorsen i Coca-Cola.
Kontakter
Inger Marie F. IngdahlKommunikasjonsdirektørCoca-Cola Norge
Merkevarer, produkter og kampanjer
Bilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Emma Steinbakken skal holde sin første julekonsert – på hemmelig sted11.11.2024 08:30:00 CET | Pressemelding
Emma Steinbakken forteller nå om et eksklusivt samarbeid med det verdenskjente musikkonseptet Coke Studio her i Norge. Resultatet blir hennes første julekonsert noensinne. Sted er foreløpig hemmelig
Ny sjef for Coca-Cola Europacific Partners i Norge4.9.2024 10:26:26 CEST | Pressemelding
Per Olav Loftskjær er ny administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) i Norge. Per Olav overtar etter belgiske Carl Lescroart, som tar over lederrollen for CCEP i Belgia.
Femti år med tekst under korken23.7.2024 08:51:41 CEST | Pressemelding
Visste du at de små tekstene under korkene på glassflaskene til Coca-Cola kalles «gorker»? Nå fyller de femti år, og selskapet inviterer nordmenn til å foreslå nye tekster til undersiden av korkene.
Nye Unity Arena får Coca-Cola på laget30.5.2024 08:31:23 CEST | Pressemelding
Nylig kom nyheten om at Telenor Arena skifter navn til Unity Arena, og eierne skilter utbyggingsplaner for flere milliarder. Nå går Coca-Cola Europacific Partners inn som første hovedpartner for Unity Arena. «De vil skape opplevelser verdt å minnes – det skal våre drikker være en del av», sier Jonas Olsson i CCEP.
Eksotisk og sukkerfritt fra Fanta16.5.2024 11:17:19 CEST | Pressemelding
Mange nordmenn er glade i den sommerlige smaken av Fanta Exotic. Med lanseringen av Fanta Exotic Zero Sugar kan de nå også nyte den uten sukker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom