
Bruker pulsteknologi mot juks i sneakers-raffle

Den internasjonale kampanjen «Heartbeats 4 Sneakers» starter nå, og er lagt opp for å unngå at bots (små dataprogrammer) brukes til nettshopping av svært ettertraktede sneakers-modeller.
Sneaker-bots øker sjansen for å vinne i svært populære såkalte raffles. Dette er lotterier der vinnerne får muligheten til å kjøpe eksklusive sneakers. Bots gir én kunde mange kontoer for å øke vinnersjansene, og kan gjennomføre påmeldingen på så kort tid som 0,2 sekunder.
– Bots blir ofte brukt av kunder som kjøper eksklusive sneaker-modeller for å videreselge dem med fortjeneste. Ved å registrere hjerteslag ved påmelding blir det langt vanskeligere å delta med bots. De som får tilslaget vil også bokstavelig talt være dem som har et bankende hjerte for sneakers, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Stor bots-trafikk i ettertraktede sneakers-slipp
Klarna er Norges største betalingsløsning innenfor netthandelen.
Det har vært anslått at nærmere 100 prosent av trafikken til en nettbutikk i forbindelse med de mest ettertraktede sneaker-slippene har vært trafikk fra boter. Investeringsbanken Cowen & Co. anslo i fjor at markedet for videresalg av sneakers var rundt 2 milliarder dollar i 2019 og forventet at det skulle øke til det tredobbelte før 2025.
Registrere hjertefrekvens med mobilkamera
Klarna skal sammen med den anerkjente streetwear-bloggen Highsnobiety gjennomføre “Klarna Smoooth Raffle” hvor fem ikoniske sneakers-modeller skal gis bort til 15 vinnere. Det er sneakers-ekspertene i streetwear-bloggen som har plukket ut de fem modellene, som er noen av de mest ettertraktede og hyllede i løpet av de siste fem årene.
Teknologien som brukes er mobiltelefonens eller datamaskinens kamera. Deltakerne legger fingeren sin på dette og bare de som har et hjerte som banker får delta i rafflet. Når du har bevist at du ikke er et dataprogram er du med i rafflet som gir deg muligheten til å vinne en av de ikoniske sneakers-modellene.
Fem ikoniske modeller
I Norge vil konkurransen gjennomføres i et samarbeid mellom Klarna og motekjeden YME. Ifølge co founder i YME Kenneth Hjertum, som er størst på luxury limiterte sneakers i Norge, er det også her hjemme en økende interesse for dette.
– Det er det absolutt. Alle sneakers i raffelet er klassiske modeller som har hatt en stor innvirkning på sneakers-samfunnet. Dette er ikoniske modeller. Vi gleder oss over å kunne gi ekte sneakerheads muligheten til nå å vinne, uten å måtte konkurrere mot bots, sier Kenneth Hjertum i YME.
Rafflet vil finne sted på heartbeats4sneakers.com hvor hele kolleksjonen blir lagt ut den 2. juli.
Dette er de fem sneakers-modellene:
- Adidas Originals Yeezy Boost 750 OG (2015)
- Acronym x Nike Presto Mid (2016)
- Virgil Abloh x Nike Air Jordan 1 Chicago (2017)
- Sean Wotherspoon x Nike Air Max 97/1 (2017)
- Daniel Arsham x Adidas Futurecraft 4D (2018)
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder









Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: