Enorm vekst i nettsalg av sminke og skjønnhetsprodukter
Det viser fersk statistikk fra betalingsleverandøren Klarna. De har mer enn 6000 norske nettbutikker på sin kundeliste og er store innenfor skjønnhetssegmentet.
– Mye tyder på at mer innetid i en periode preget av sosial distansering faktisk har gitt mange nordmenn mer lyst til å fikse seg og føle seg bedre. En vekst på 63 prosent er en ganske voldsom utvikling over en så kort periode som fra februar til april, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mest sminkekjøp på nett i Asker og Drammen
Klarna har også sett nærmere på hvem som handler mest skjønnhet og kosmetikk og hvor i Norge de bor:
- Fylket hvor det handles mest skjønnhet og kosmetikk per innbygger er Viken. Her handlet de i april hele 13 prosent mer enn landsgjennomsnittet og hele 59 prosent mer enn fylket hvor det ble handlet minst innenfor kategorien, Troms og Finnmark.
- Blant de 25 største kommunene i Norge er det Asker som er den kommunen hvor innbyggerne handlet mest skjønnhetsprodukter. De handlet hele 19 prosent mer enn landsgjennomsnittet gjorde i april. Deretter følger innbyggerne i nabokommunen Drammen.
- Minst skjønnhetsprodukter blant de 25 største kommunene i landet ble det handlet i Tromsø. Tromsøværingene handlet faktisk hele 46 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Bodø er en annen kommune som utmerker seg med lite kjøp av sminke og kosmetikk i april.
– Gjennomgående er det en klar trend at de er mer forfengelige og bruker mer sminke og andre skjønnhetsprodukter på Østlandet og i de store byene. Det som kanskje overrasker mest, er at de store byene nord i landet bruker så lite på nettshopping av sminke. Vanligvis er nordlendingene blant dem som handler mest på nett, sier Elvestad.
I hele syv av ti av de største kommunene i Norge, målt i antall innbyggere, er salget av sminke og kosmetikk høyere enn landsgjennomsnittet.
Stengte frisører og salonger kan være medvirkende årsak
Koronatiltakene som ble innført i midten av mars har også påvirket nordmenns handlemønster på nett. Mens vi i tidligere handlet det meste av skjønnhetsproduktene våre på kveldstid, var det mest populære handletidspunktet i april mellom klokken 11 og 12 på dagen.
– Det kan naturligvis skyldes at mange nordmenn på hjemmekontor kjøpte mer sminke og kosmetikk for å føle seg bedre i en tid da frisører og skjønnhetssalonger var stengt. På hjemmekontoret er det kanskje også enklere å ta en tur innom nettbutikken i arbeidstiden enn om du er på kontoret, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Hele 93,5 prosent av kjøpene i kategorien sminke og skjønnhet er gjort av kvinner. Den største andelen av kjøpene blir også gjort av dem mellom 18 og 35 år.
Skjønnhetsshoppetoppen, kommuner* | Shoppingindeks** |
Asker | 119 |
Drammen | 117 |
Bergen | 116 |
Bærum | 116 |
Nordre Follo | 116 |
Oslo | 110 |
Fredrikstad | 109 |
Sarpsborg | 109 |
Lillestrøm | 107 |
Sandefjord | 104 |
Tønsberg | 101 |
Sandnes | 97 |
Trondheim | 96 |
Stavanger | 96 |
Ålesund | 95 |
Skien | 93 |
Kristiansand | 92 |
Bodø | 66 |
Tromsø | 54 |
* Norges 25 største kommuner målt etter innbyggerantall
** Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling i april av produkter innenfor kategorien skjønnhet. Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre skjønnhetsprodukter per person enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Skjønnhetsshoppetoppen, fylker | Shoppingindeks* |
Viken | 113 |
Oslo | 112 |
Vestland | 105 |
Vestfold og Telemark | 102 |
Innlandet | 96 |
Trøndelag | 96 |
Møre og Romsdal | 95 |
Rogaland | 89 |
Agder | 82 |
Nordland | 81 |
Troms og Finnmark | 71 |
** Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling i april av produkter innenfor kategorien skjønnhet. Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre skjønnhetsprodukter per person enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom