Enorm vekst i nettsalg av sminke og skjønnhetsprodukter

Det viser fersk statistikk fra betalingsleverandøren Klarna. De har mer enn 6000 norske nettbutikker på sin kundeliste og er store innenfor skjønnhetssegmentet.
– Mye tyder på at mer innetid i en periode preget av sosial distansering faktisk har gitt mange nordmenn mer lyst til å fikse seg og føle seg bedre. En vekst på 63 prosent er en ganske voldsom utvikling over en så kort periode som fra februar til april, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mest sminkekjøp på nett i Asker og Drammen
Klarna har også sett nærmere på hvem som handler mest skjønnhet og kosmetikk og hvor i Norge de bor:
- Fylket hvor det handles mest skjønnhet og kosmetikk per innbygger er Viken. Her handlet de i april hele 13 prosent mer enn landsgjennomsnittet og hele 59 prosent mer enn fylket hvor det ble handlet minst innenfor kategorien, Troms og Finnmark.
- Blant de 25 største kommunene i Norge er det Asker som er den kommunen hvor innbyggerne handlet mest skjønnhetsprodukter. De handlet hele 19 prosent mer enn landsgjennomsnittet gjorde i april. Deretter følger innbyggerne i nabokommunen Drammen.
- Minst skjønnhetsprodukter blant de 25 største kommunene i landet ble det handlet i Tromsø. Tromsøværingene handlet faktisk hele 46 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Bodø er en annen kommune som utmerker seg med lite kjøp av sminke og kosmetikk i april.
– Gjennomgående er det en klar trend at de er mer forfengelige og bruker mer sminke og andre skjønnhetsprodukter på Østlandet og i de store byene. Det som kanskje overrasker mest, er at de store byene nord i landet bruker så lite på nettshopping av sminke. Vanligvis er nordlendingene blant dem som handler mest på nett, sier Elvestad.
I hele syv av ti av de største kommunene i Norge, målt i antall innbyggere, er salget av sminke og kosmetikk høyere enn landsgjennomsnittet.
Stengte frisører og salonger kan være medvirkende årsak
Koronatiltakene som ble innført i midten av mars har også påvirket nordmenns handlemønster på nett. Mens vi i tidligere handlet det meste av skjønnhetsproduktene våre på kveldstid, var det mest populære handletidspunktet i april mellom klokken 11 og 12 på dagen.
– Det kan naturligvis skyldes at mange nordmenn på hjemmekontor kjøpte mer sminke og kosmetikk for å føle seg bedre i en tid da frisører og skjønnhetssalonger var stengt. På hjemmekontoret er det kanskje også enklere å ta en tur innom nettbutikken i arbeidstiden enn om du er på kontoret, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Hele 93,5 prosent av kjøpene i kategorien sminke og skjønnhet er gjort av kvinner. Den største andelen av kjøpene blir også gjort av dem mellom 18 og 35 år.
Skjønnhetsshoppetoppen, kommuner* | Shoppingindeks** |
Asker | 119 |
Drammen | 117 |
Bergen | 116 |
Bærum | 116 |
Nordre Follo | 116 |
Oslo | 110 |
Fredrikstad | 109 |
Sarpsborg | 109 |
Lillestrøm | 107 |
Sandefjord | 104 |
Tønsberg | 101 |
Sandnes | 97 |
Trondheim | 96 |
Stavanger | 96 |
Ålesund | 95 |
Skien | 93 |
Kristiansand | 92 |
Bodø | 66 |
Tromsø | 54 |
* Norges 25 største kommuner målt etter innbyggerantall
** Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling i april av produkter innenfor kategorien skjønnhet. Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre skjønnhetsprodukter per person enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Skjønnhetsshoppetoppen, fylker | Shoppingindeks* |
Viken | 113 |
Oslo | 112 |
Vestland | 105 |
Vestfold og Telemark | 102 |
Innlandet | 96 |
Trøndelag | 96 |
Møre og Romsdal | 95 |
Rogaland | 89 |
Agder | 82 |
Nordland | 81 |
Troms og Finnmark | 71 |
** Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling i april av produkter innenfor kategorien skjønnhet. Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre skjønnhetsprodukter per person enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder




Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
Julehandelsundersøkelse: Flere nordmenn vil handle i løpet av Black Week i år16.11.2023 06:35:17 CET | Pressemelding
Flere nordmenn, nærmere 7 av 10, planlegger å handle i løpet av årets Black Week som starter førstkommende mandag. Bare i løpet av de første dagene denne uken økte interessen for å sjekke priser kraftig.
Global undersøkelse på verdens sparedag: Norge på sparetoppen31.10.2023 07:04:46 CET | Pressemelding
Nordmenn er blant de nasjonalitetene hvor flest oppgir de sparer penger i banken eller investerer. Nærmere 3 av 10 sier også at de vil øke sparingen den neste måneden.
Klarna tar i bruk AI for en forbedret shoppingopplevelse i global høstlansering11.10.2023 12:10:50 CEST | Pressemelding
Et AI-drevet bildesøk som lar forbrukeren finne og shoppe det de fotograferer, samt skanning av strekkoder i fysisk butikk for å dra nytte av Klarnas prissammenligningstjeneste, er blant de største produktnyhetene fra deres høstlansering.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom