Seks råd til arbeidsgivere med ansatte på hjemmekontor

– I denne spesielle situasjonen, som kan vare en stund, oppfordrer vi arbeidsgivere og ansatte om å jobbe sammen for å finne gode, midlertidige løsninger, sier direktør for Arbeidstilsynet, Trude Vollheim.
Seks råd til arbeidsgivere med ansatte på midlertidig hjemmekontor:
- Hold kontakt med arbeidstakerne og snakk med dem jevnlig. Spør hva de trenger i arbeidshverdagen.
- Finn og avtal digitale løsninger som lar arbeidstakerne holde god kontakt med hverandre. Eksempler på digitale kanaler for video er Skype, Teams og FaceTime.
- Innfør eller bruk både formelle og uformelle digitale møteflater. Ta gjerne kaffen med kollegene digitalt!
- Sørg for at de har en ergonomisk best mulig arbeidsplass, med for eksempel regulerbar arbeidsstol, god belysning og stor nok og regulerbar dataskjerm. Se sjekkliste for arbeid ved dataskjerm. I de tilfeller den enkelte arbeidsplass kanskje ikke er optimalt tilpasset, kan organisatoriske tiltak være med på å avhjelpe situasjonen. Dette kan for eksempel være variasjon i arbeidsstilling, tiltak for fysisk aktivitet, hyppigere pauser o.l.
- Oppfordre de ansatte til å ta pauser og til å variere arbeidsstillingen, for eksempel ved å variere bruk av arbeidsbord og stoler.
- Vurder om fleksibel arbeidstid kan hjelpe på utfordringene med stengte skoler og barnehager.
Forsvarlig arbeidsmiljø – også på hjemmekontoret
Arbeidsmiljøloven gjelder også for midlertidig hjemmekontor som følge av koronaviruset.
– Det er viktig at arbeidsgiver følger opp sine ansatte, også når de jobber hjemmefra. Da kan man sammen finne gode løsninger, slik at kravet til forsvarlig arbeidsmiljø ivaretas samtidig som det tilpasses de mulighetene man har, både fra arbeidsgivers side og hjemme hos den ansatte, sier Vollheim.
– Det er mange som er bekymret over at hverdagen er annerledes, både privat og på jobb. Da er det ekstra viktig at vi ser hverandre og er til stede for hverandre, sier Vollheim. – Det er også viktig å sette grenser for når vi jobber og når vi har fri. Hvis ikke så er det lett at arbeidsdagen og fritiden konstant glir inn i hverandre.
Se også Koronavirus: Tiltak i arbeidslivet
Fakta om regelverket rundt hjemmekontor |
|
Nøkkelord
Kontakter
Heidi MehliKommunikasjonsrådgiver
Tel:95907443heidi.mehli@arbeidstilsynet.noBilder

Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet kontrollerer renholdsbransjen29.4.2025 06:51:06 CEST | Pressemelding
Arbeidstilsynet er ute og kontrollerer lønns- og arbeidsvilkår i renholdsbransjen. Tilsyn gjennomføres over hele landet og renholdsvirksomheter må være forberedt på at de kan få besøk.
Hvordan påvirker teknologi helsa og sikkerheten vår på jobb?28.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Den teknologiske utviklingen i samfunnet vårt går raskere og raskere. Vi får stadig nye verktøy som kan gjøre jobben vår mer effektiv. Samtidig kan det føre til nye risikoer i arbeidsmiljøet.
Har jeg rett på lønn på røddagene i mai?24.4.2025 13:34:00 CEST | Pressemelding
Våren er i anmarsj og mai med sine røde dager står for tur. Hva er reglene for arbeidstakers rett på lønn disse dagene?
Fortsatt behov for tilsyn med arbeidsvilkår i landbruket1.4.2025 13:18:32 CEST | Pressemelding
Arbeidstilsynet gjennomførte i fjor rundt 150 tilsyn med lønns- og arbeidsvilkår i grøntnæringen i landbruket. Selv om mange arbeidsgivere hadde god kontroll på regelverket, fant vi en rekke brudd på grunnleggende lovkrav.
Arbeidsmiljøtilstanden i Norge: Sykdomsforebygging er det viktigste20.3.2025 12:04:48 CET | Pressemelding
– Skal velferdssamfunnet i Norge fortsette som i dag, må vi bli flinkere til å forebygge arbeidsrelatert sykdom, og beholde folk lenger i jobb. Det sier direktør i Arbeidstilsynet, Ingvill Kvernmo.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom