Color Line

Et godt år for Color Line i 2019

Del
Color Line hadde i 2019 en omsetning på over fem milliarder kroner, og et driftsresultat (EBIT) på 509 millioner kroner. Antall passasjerer var vel 3,8 millioner, som er en liten økning i forhold til året før.
I 2019 lanserte Color Line verdens største plug-in hybridskip. M/S Color Hybrid går i fast rute mellom Sandefjord og Strømstad. Foto: Octocopterfilm Glenn_Walmann
I 2019 lanserte Color Line verdens største plug-in hybridskip. M/S Color Hybrid går i fast rute mellom Sandefjord og Strømstad. Foto: Octocopterfilm Glenn_Walmann

Driftsinntekter ble på NOK 5 320 millioner i 2019 mot NOK 5 141 millioner i 2018. Driftskostnadene ble på NOK -4 215 millioner mot NOK -3 924 millioner året før. Differansen representerer primært økte bunkerskostnader grunnet høyere oljepris og svakere norsk valuta enn fjoråret, økte driftskostnader som følge av oppstart av ro-ro skipet M/S Color Carrier, samt engangskostnader knyttet til oppstart av M/S Color Hybrid. Antall passasjerer var 3 850 623 mot 3 780 748 i 2018, og antall fraktenheter (12m) i 2019 var 177 085 mot 182 632 i 2018. 

I tråd med myndighetenes ambisjoner om å flytte gods fra vei til sjø og bane, lanserte selskapet i januar 2019 ro-ro skipet M/S Color Carrier i en ny cargorute mellom Oslo og Kiel. I august døpte statsminister Erna Solberg verdens største plug-in hybrid skip og det miljøvennlige skipet ble satt i ordinær drift på ruten mellom Sandefjord og Strømstad 16. august. - Forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår gir trygghet for fortsatte investeringer fra et norsk ståsted i nye og innovative, miljøvennlige løsninger, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line. 

Color Line AS opplever for tiden tiltagende negative effekter ifm coronavirus (COVID-19). Selskapet  har iverksatt omfattende kostnadsreduserende tiltak om bord og på land for å dekke forventet inntektstap. De økonomiske konsekvensene er uklare fremover på grunn av usikkerhet for videre virusforløp. Selskapet følger løpende nasjonale og internasjonale myndigheters retningslinjer.

Kontakter

Bilder

I 2019 lanserte Color Line verdens største plug-in hybridskip. M/S Color Hybrid går i fast rute mellom Sandefjord og Strømstad. Foto: Octocopterfilm Glenn_Walmann
I 2019 lanserte Color Line verdens største plug-in hybridskip. M/S Color Hybrid går i fast rute mellom Sandefjord og Strømstad. Foto: Octocopterfilm Glenn_Walmann
Last ned bilde
M/S Color Hybrid er verdens største plug-in hybrid skip. Skipet har vunnet flere priser for innovasjon og miljøteknologi. Color Hybrid går utslippsfritt inn og ut av Sandefjordsfjorden. Foto_Octocopterfilm Glenn_Walmann
M/S Color Hybrid er verdens største plug-in hybrid skip. Skipet har vunnet flere priser for innovasjon og miljøteknologi. Color Hybrid går utslippsfritt inn og ut av Sandefjordsfjorden. Foto_Octocopterfilm Glenn_Walmann
Last ned bilde
Totalt frakter Color Lines 7 skip en godsmengde på 1,4 millioner tonn til og fra Norge per år. Størst er transporten på M/S SuperSpeed 2 mellom Larvik og Hirtshals. Foto_Dag_G._Nordsveen
Totalt frakter Color Lines 7 skip en godsmengde på 1,4 millioner tonn til og fra Norge per år. Størst er transporten på M/S SuperSpeed 2 mellom Larvik og Hirtshals. Foto_Dag_G._Nordsveen
Last ned bilde
Ro-ro skipet Color Carrier går i fast rute mellom Oslo og Kiel.
Ro-ro skipet Color Carrier går i fast rute mellom Oslo og Kiel.
Last ned bilde
Med intermodale løsninger kan gods fra Europa nå Oslo på under 48 timer. Ved å flytte lasten fra vei til sjø reduseres utslippene av CO2 vesentlig sammenliknet med om lasten hadde blitt transportert på vei. Foto_Mr._Hübner
Med intermodale løsninger kan gods fra Europa nå Oslo på under 48 timer. Ved å flytte lasten fra vei til sjø reduseres utslippene av CO2 vesentlig sammenliknet med om lasten hadde blitt transportert på vei. Foto_Mr._Hübner
Last ned bilde
M/S Color Carrier er spesialkonstruert for å laste store mengder ubemannede trailere. I tillegg kan skipet ta hånd om farlig last, samt stor og tung last. Ved å flytte mer transport av varer fra vei til sjø vil det bli mindre veitrafikk, færre ulykker, lavere utslipp og langt mindre veislitasje. Foto: Color Line
M/S Color Carrier er spesialkonstruert for å laste store mengder ubemannede trailere. I tillegg kan skipet ta hånd om farlig last, samt stor og tung last. Ved å flytte mer transport av varer fra vei til sjø vil det bli mindre veitrafikk, færre ulykker, lavere utslipp og langt mindre veislitasje. Foto: Color Line
Last ned bilde
Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line. Foto: Thomas Brun
Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line. Foto: Thomas Brun
Last ned bilde

Dokumenter

Om Color Line

Color Line
Color Line
PB 1422 Vika
0115 Oslo

22 94 44 00http://www.colorline.no

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, med rundt 2 000 ansatte i fire land. Color Line har en årsomsetning på over NOK 5 milliarder, og frakter årlig om lag 3,8 millioner reisende, 900 000 personbiler og 180 000 fraktenheter til og fra Norge. Rederiet har en flåte på syv skip, og operer fire internasjonale fergelinjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med alle skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor, og har som visjon å bli «Europas beste rederi innen cruise og transport». Color Line skal være en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling

Følg pressemeldinger fra Color Line

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Color Line

Color Line effektiviserer deler av den operative driften på linjene Sandefjord-Strømstad og Oslo-Kiel3.11.2022 11:30:15 CET | Pressemelding

Som følge av høye energikostnader, makroøkonomisk usikkerhet og svekkede rammebetingelser, har Color Line besluttet å avslutte driften av Color Viking på ruten Sandefjord-Strømstad og frakteskipet Color Carrier på ruten Oslo-Kiel. Rederiet vil søke å minimere antall overtallige gjennom omplassering til øvrige skip i flåten og ved tilbud om frivillige ordninger.

Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 202230.8.2022 14:02:53 CEST | Pressemelding

Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 2022 Color Lines driftsinntekter var på NOK 2,2 milliarder og driftsresultatet på NOK 238 millioner i første halvår 2022. Dette er på linje med et normalår til tross for pandemipåvirkning i starten av året, høye drivstoffpriser og prisstigning. Resultatet er drevet av positiv utvikling i etterspørsel, økte billettinntekter, gode kundeverdier og et stabilt fraktmarked.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye