
Lønns-tabuet: Bare halvparten av alle nordmenn vet hva partneren deres tjener

Det viser en undersøkelse Klarna har foretatt blant mer enn 2000 nordmenn.
– Det er helt åpenbart at i mange familier og forhold er økonomi og egen lønn noe man ikke snakker om. Spesielt blant de mellom 18-38 år er det færre som prater åpent om hva de tjener med sin partner enn det er blant dem over 45 år, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna er en globalt ledende og Norges største betalingsleverandør på nett, brukt av mer enn 6000 norske nettbutikker. De er mest kjent for å tilby kundene å prøve varen før de betaler.
Vanskelig og usexy tema
Ifølge professor i atferdsvitenskap ved institutt for Teknologi ved Høyskolen Kristiania, Asle Fagerstrøm, kan hemmeligholdet av lønn overfor egen partner skyldes at nordmenn generelt har god økonomi og at lønn derfor ikke blir et viktig tema i parforholdet.
– Samtidig blir nok ikke lønn oppfattet som det mest «sexy» man prater om i et parforhold. I tilfeller hvor det er lønnsforskjeller mellom partene kan dette også muligens være et vanskelig tema som blir utelatt i den daglige samtalen, sier Fagerstrøm.
Internasjonal rapport
Undersøkelsen er grunnlaget for den global Klarna-rapporten, “Money management in a new age” som ble offentliggjort i dag, Her kartlegges det hvordan forskjellige nasjonaliteter tenker rundt egen økonomi. I tillegg til i Norge er den gjennomført i en rekke andre vesteuropeiske land, USA og Australia.
Norge er, foruten Storbritannia, det landet hvor færrest er åpen om hvor mye de tjener overfor sin partner.
Bare 3 av 10 er åpne om lønn med kollegaer.
Mens 48 prosent vet hva partneren tjener og har vært åpne om dette, snakker bare 29 prosent åpent om lønnen sin med kollegaer. Denne motviljen til å være åpen om lønn blant kollegaer går internasjonalt under betegnelsen «salary taboo».
– I store deler av arbeidslivet blir lønn sett på som en privatsak. Man snakker ikke om lønn. Det skyldes nok delvis ideen om det norske likhetsidealet. Samtidig viser flere rapporter at mer transparens rundt lønn kan føre til reduksjon i lønnsgap, større engasjement på arbeidsplassen og en forenklet prosess ved ansettelser, både for arbeidstakere og arbeidsgivere, sier professoren i atferdsvitenskap.
Ifølge Klarnas markedsdirektør viser også undersøkelsen at vi nordmenn ikke er så åpne om egen økonomi og lønn som mange tror.
– Selv om mange av de spurte gir uttrykk for at det er viktig å prate åpent om økonomi og lønn for å unngå at det blir et tabuområde, er det i praksis ikke så mange som gjør det, sier Klarnas markedsdirektør.
De yngste er mer åpne for å prate om økonomi enn de eldre
Bare knappe 6 prosent av de spurte i undersøkelsen gir uttrykk for at egen økonomi er helt privat, og at den ikke deles med noen. 52 av de spurte er komfortable å prate åpent om sin egen økonomi med sin egen familie.
– Tendensen er imidlertid klar. Selv om de yngste er mer skeptiske til å prate om egen lønn, er de mer åpne for å diskutere økonomi generelt. Men lønn er de mindre villige til å være åpne om, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder




Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: