Her er årets Lighthouse-finalister

Lighthouse Development Program er et nordisk og baltisk fintech-initiativ, skapt av Mastercard i samarbeid med den svenske IT- og fintech-investoren NFT Ventures. Målet er å hjelpe oppstartsbedrifter med å vokse, og å skape nye samarbeid mellom banker, investorer og teknologibedrifter.
Gjennom de neste månedene skal Lighthouse-deltakerne gjennom en serie med idéverksteder, der de vil få både utfordringer og rådgivning av flere av de fremste aktørene i bransjen. Til slutt vil det kåres en vinner, som får muligheten til å presentere seg for Start Path, Mastercards internasjonale oppskaleringsprogram.
I år arrangeres programmet for fjerde gang, med femten deltakere fra Norge, Danmark, Estland og Storbritannia. Fra Norge deltar disse fem oppstartsbedriftene:
- Myvoice, som bruker maskinlæring til å utvikle bedre stemmegjenkjenning og talebaserte grensesnitt.
- Strise, som bruker kunstig intelligens til å analyse kundedata.
- Lucidtech, som har utviklet en tjeneste som henter informasjon ut fra scannede fakturaer og kvitteringer.
- Aprila, som er automatisert bank tilpasset små og mellomstore bedrifter.
- Keyless, som bruker biometrisk identifisering til å utvikle sømløse brukeropplevelser.
– Partnerskap på tvers av bransjen er nøkkelen til innovasjon. Vi er, i likhet med våre samarbeidspartnere, i en unik situasjon til å hjelpe oppstartsbedrifter med å skalere opp. Gjennom Lighthouse-programmet bidrar vi til å binde sammen og styrke hele fintech-økosystemet,» sier Mats Taraldson, ansvarlig for Lighthouse Development Program hos Mastercard.
Vinneren av årets program vil bli annonsert under konferansen Money 20/20 i juni i Amsterdam.
Et stort skritt for en startup
Fjorårets vinner var danske Zliide, som har utviklet en mobilbasert selvbetjeningsløsning for butikker. Norske Quantfolio, som leverer AI-løsninger for investorer, kom på delt andreplass. De norske selskapene Diwala, Spiff, Diggecard og Huddlestock deltok også.
– Vi har aldri før fått så mange søknader fra så mange lovende selskaper. Det var krevende å velge ut finalistene, men vi har stor tro på de femten som kom med. Nå gleder vi oss til å begynne, sier Mats Taraldsson i Mastercard.
I tillegg deltar Penni.io, Shopbox, Pie Systems, Unwire og CardlaySalv fra Danmark, og Montonio, Supplierplus, Costpocket og Hive.id fra Estland.
For første gang er DNB med som en av samarbeidspartnerne på Lighthouse-programmet, i tillegg til blant annet Danske Bank.
– Lighthouse er et flott initiativ som samler de beste ideene og tiltakene fra det nordiske og baltiske innovasjonsøkosystemet. Det utvider horisontene våre, og viser frem hvilken fremgang vi kan ha sammen for å skape en enda bedre bankopplevelse. Her får vi alle muligheten til å lære og bli inspirert av hverandre,» sier Kathy Chang, Head of Fintech Partnerships i DNB.
Kontakter
For mer informasjon, kontakt: Anna Eitrem, Geelmuyden Kiese
anna.eitrem@gknordic.com +47 992 54 868
Bilder
Om Mastercard
Om Mastercard (NYSE: MA) www.mastercard.com
Mastercard er et globalt teknologiselskap i betalingsbransjen. Vårt oppdrag er å forbinde og gi kraft til en inkluderende, digital økonomi som kommer alle til gode overalt, ved å gjøre transaksjoner trygge, enkle, smarte og tilgjengelige. Ved å bruke sikre data og nettverk, samarbeid og lidenskap, hjelper våre innovasjoner og løsninger individer, finansinstitusjoner, myndigheter og bedrifter med å nå sitt fulle potensial. Med koblinger på tvers av mer enn 210 land og territorier, bygger vi en bærekraftig verden som låser opp uvurderlige muligheter for alle.
Følg pressemeldinger fra Mastercard
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mastercard
Mastercard inngår samarbeid med Morrow Bank for å gi forbrukere tilgang til ID-tyveribeskyttelse3.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Morrow Bank er den første banken som tilbyr Mastercard ID Theft Protection i Norge og Finland. Tjenesten gir forbrukere proaktiv overvåking og håndtering av trusler om identitetstyveri, noe som sparer tid, bekymring og kostnader for kundene.
Receipts vinner prestisjepris fra Mastercard24.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Receipts er kåret til beste norske selskap i vårutgaven av Mastercard Lighthouse FINITIV. Danske Avallone er den overordnede vinneren.
Mastercard inngår samarbeid med Live Nation for å tilby eksklusive fordeler og live musikkopplevelser for kortinnehavere over hele verden6.11.2023 09:20:09 CET | Pressemelding
Gjennom priceless.com vil millioner av kortinnehavere i 19 markeder i Europa og Asia få eksklusiv tilgang til forhåndssalg av billetter, premiumplasser og VIP-opplevelser. Partnerskapet vil også støtte Priceless Planet Coalition.
Bits forlenger avtale med Mastercard om å levere eFaktura og AvtaleGiro30.10.2023 09:30:00 CET | Pressemelding
Bits – bankenes og finansnæringens felles infrastrukturselskap - fornyer avtalen med Mastercard om å levere eFaktura og AvtaleGiro fra 1. januar 2024. Mastercard skal drifte og videreutvikle tjenestene, og sammen skal partene holde Norge i front på digital regningsbetaling.
7Analytics fra Bergen deltar i Mastercards bærekraftsprogram7.9.2023 08:56:19 CEST | Pressemelding
7Analytics bygger en dataplattform for å klimasikre fremtidens bygg. Nå får oppstartsselskapet drahjelp fra Mastercard.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom