
Netthandelen øker på natten: Erotiske leketøy og mat og drikke blir prioritert

– Vi ser en særlig økning innen varekategoriene erotisk leketøy, tobakk, mat og drikke. Andelen disse kategoriene har av totalsalget er betraktelig høyere på nattestid sammenliknet med resten av døgnet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Snus og godteri populært
Salg av snus på nett er ifølge Klarnas statistikk en av disse varene.
– Snuskjøp på nett er blitt veldig stort. Bestilling av godteri og annen type mat, som matkasser og lignende, utgjør også en større andel av netthandelen totalt om natten enn på dagtid, sier Elvestad.
Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden. I Norge bruker mer enn 6000 nettbutikker deres betalingsløsninger. Selskapet gir kundene mulighet til å motta og prøve varer før de betaler for det.
Unge menn handler mest etter midnatt
Det er statistikk herfra som nå viser nordmenns shoppingvaner om natten. Den viser at kjøp mellom midnatt og klokken seks om morgenen har økt kraftig det siste året. Det er spesielt aldersgruppen 18 til 25 år, og da i særlig grad menn, som er de ivrigste natthandlerne.
– Den økte netthandelen på nattestid henger nok først og fremst sammen med den generelt økte bruken av netthandel fra mobilen. Med denne kan du handle uansett om du ligger i sengen eller sitter i sofaen og ser på tv. Vi har ikke undersøkt hvorfor så mange handler midt på natten, men det kan henge sammen med at mange har mer tid til overs på denne tiden av døgnet. Det handler også om at netthandelen generelt øker, også på nattestid, sier Elvestad
Klær og sko mest populært på natten
Han minner om at selv om relativt små netthandelskategorier som erotisk leketøy og dagligvarer stiger kraftig i prosent sammenlignet med handelen resten av døgnet, er det klær og sko som står for den største andelen av nattsalget.
– Det er helt klart den største kategorien, også på nattestid. Det er også den største andelen målt i omsetning, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Kategoriene som utgjør en større andel av totalsalget på dagtid enn nattestid er produkter innenfor hjem og hage og produkter til barn.
Dette er kategoriene som øker sin andel av totalsalget mest etter midnatt*
Erotiske leketøy +139 %
Mat og drikke +67 %
Klær og sko +30 %
Dette er kategoriene hvor andelen av totalsalget går mest ned etter midnatt*
Hus og hjem -24 %
Produkter til barn -18 %
Sport og fritid -10 %
*Kategorienes andel av totalsalg mellom klokken 00 og 06, sammenlignet med andelen som blir handlet resten av dagen.
Kilde: Klarna
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør, fungerende salgsdirektør
Klarna Norge
Bilder







Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: