Omfattende kollisjonstesting av Mercedes-Benz EQC

Testene er gjennomført og validert ved Mercedes-Benz’ teknologisenter for kjøretøysikkerhet, det mest avanserte testsenteret i verden.
- Sikkerhet har alltid hatt førsteprioritet hos Mercedes-Benz, illustrert med innovasjoner som ABS, ESP, og deformasjonskarosseri. Når vi nå tar steget over i elektromobilitet er det med det samme fokuset på sikkerhet slik at våre kunder kan føle seg trygge, uansett drivlinje, sier Magnus Augdahl, Produktsjef Mercedes-Benz Personbil.
Robust
En ny underramme omgir elmotoren som er plassert i fronten av EQC, mens batteriet er innkapslet av en robust ramme med en integrert kollisjonsstruktur. Deformasjonselementer er montert mellom rammen og batteriet, og disse kan absorbere ytterligere krefter ved alvorlig sidebelastning. Et batterideksel i frontområdet av batteriet skal forhindre at det blir skadet av fremmedlegemer.
Høyspent sikkerhet
Høyspentsystemet kan slås av automatisk etter en kollisjon, avhengig av skadeomfanget. Her skilles det mellom en reversibel og en irreversibel utkobling. Når det slås av, reduseres spenningen til under en sikkerhetsrelevant spenningsgrense på svært kort tid. En annen egenskap ved sikkerhetskonseptet er at ladeprosessen automatisk begrenses dersom bilen blir utsatt for ytre påvirkning, som en kollisjon, når den står tilkoblet en hurtigladestasjon. Det er også avstengningspunkter hvor nødetater kan deaktivere høyspentsystemet manuelt. Batteripakken er i tillegg testet individuelt i utviklingssenteret til Deutsche ACCUMOTIVE, et heleid datterselskap av Daimler. Testkriteriene inkluderte batteriets oppførsel under kollisjon og når det gjennomtrenges av fremmedlegemer, der overoppheting og overbelastning også er simulert.
Automatisk nødanrop
Dersom ulykken først er et faktum er en rekke systemer er på plass for å redusere følgene og for å lette redningsarbeidet. Så fort et beskyttelsessystem (f.eks. beltestrammer og airbag) utløses, gjennomføres en eller flere av følgende operasjoner, avhengig av ulykkens omfang og alvorlighetsgrad:
- Automatisk aktivering av nødanrop fra Mercedes-Benz til beredskapstjenester om stedet og situasjonen.
- Høyspentsystemet slås av
- Andre trafikanter varsles om ulykken. Spesielt nyttig dersom det har skjedd rundt en sving.
- Interiørbelysningen slås på
- Fontvinduene åpnes for ventilasjon
- Bilen låses opp
- Elektrisk justerbar rattstamme heves
- Et redningsmerke gir en direkte kobling til bilens redningsdatablad. Tilsvarende klistremerker festes til ladeluken og til motsatt B-stolpe i kjøretøyet.Redningstjenesten kan da scanne QR-koden med en smarttelefon for rask tilgang til redningsdatabladet, og dermed lette redningsoperasjonen.
- Ved siden av redningsdatabladene har redningsassistentprogrammet for smarttelefoner og nettbrett også tredimensjonale visninger av kjøretøyet - nå også offline hvis det ikke er mobilnett tilgjengelig på ulykkesstedet.
Kontakter
Audun HermansenPR- og informasjonssjef
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noBilder
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
1 megawatt lading med CONCEPT AMG GT XX9.9.2025 13:57:36 CEST | Pressemelding
Med CONCEPT AMG GT XX har Mercedes-AMG ikke bare tilbakelagt 40.075 kilometer på rekordtid i Nardò, men også demonstrert sitt potensiale på en prototype-ladestasjon ved å oppnå en maksimal ladeeffekt på 1.041 kW. Dette viser veien for et nytt kapittel innen høyytelsesteknologi og fremtidens hurtiglading.
Verdenspremiere på elektriske Mercedes-Benz GLC8.9.2025 15:15:52 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC med EQ-teknologi har en rekkevidde på opptil 713 kilometer og en lynrask ladehastighet på opptil 330 kW. Den nye modellen har en frunk på hele 128 liter, og kan trekke tilhenger på opptil 2,4 tonn. Bilen forventes på norske veier før sommeren 2026.
Nå er nye elektriske CLA klar for bestilling4.9.2025 09:54:41 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz CLA imponerer med en rekkevidde på opptil 780 kilometer og lynrask ladehastighet på opptil 320 kW. Nå er den klar for bestilling med en startpris på kr. 549.900,-* for CLA 250+ og kr. 599.900,- for CLA 350 4MATIC. De første kundebilene ventes på norske veier våren 2026.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake: Elektrisk eleganse for hele familien15.7.2025 20:30:00 CEST | Pressemelding
CLA Shooting Brake med EQ-teknologi, den første helelektriske stasjonsvognen fra Mercedes-Benz, kombinerer elektrisk innovasjon med imponerende plass, perfekt for alt fra hverdagens gjøremål til lange reiser. Med panoramatak og en rekkevidde på opptil 761 km (WLTP) setter den en ny standard for komfort, stil og elektrisk rekkevidde i sin klasse. Levering til norske kunder forventes fra våren 2026.
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling15.4.2025 10:53:22 CEST | Pressemelding
Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom