Halvert matsvinnet tolv år før fristen

Ifølge administrerende direktør i Mills AS, Knut K. Heje, har selskapet redusert matsvinnet med 1265 tonn i sine fabrikker. Dette er ikke et resultat av raske løsninger, men nitidig arbeid og grundig evaluering av hele verdikjeden.
- Vi er brennende opptatt av bærekraft og matsvinn og er veldig glade for at bransjen har forpliktet seg til en halvering av matsvinnet gjennom Bransjeavtalen. I Mills har vi jobbet systematisk med dette over tid og har derfor klart å innfri avtalen hele tolv år før tiden. Selv om vi er stolte av resultatet, kommer vi ikke til å gi oss med dette, men jobbe for ytterligere reduksjon fremover, sier administrerende direktør i Mills Knut K. Heje.
Foran resten av bransjen
Med utgangspunkt i tall fra 2015 undertegnet myndighetene og matbransjen en Bransjeavtale om reduksjon av matsvinn. Fire år senere kan Matvett konkludere med at det totale matsvinnet fra produsenter, grossister og dagligvarehandel er redusert med 10 prosent og at første delmål om 15 % innen 2020 er innen rekkevidde. Målet er å halvere innen 2030, i tråd med FNs bærekraftmål. Matvett sier de ferske tallene viser at matbransjen er i rute, men at det er mulig å gjøre enda mer.
- Matbransjen har et spesielt ansvar for å få ned matsvinnet i Norge, noe vi er opptatt av hver eneste dag. Det er derfor veldig gledelig å se at en stor aktør som Mills virkelig får det til. Vi håper dette inspirerer og motiverer flere til å styrke innsatsen, og at Mills vil dele sine erfaringer med resten av bransjen, sier Anne Marie Schrøder i Matvett.
Ønsker tettere samarbeid
Knut Heje i Mills er glad for at myndighetene har satt tydelige mål for bransjen og snakker om viktigheten av å redusere matsvinn. Nå mener han det er viktig at matbransjen samarbeider enda tettere for å komme i mål.
- Som matvareprodusent ønsker vi et enda tettere samarbeid for å løse utfordringene med høyt matsvinn på tvers i hele bransjen. Skal vi nå de store globale målene på bærekraft kan vi ikke bare jobbe i tradisjonelle rutiner og mønstre, men må utfordre oss selv i å finne nye måter å samarbeide og dele kunnskap på, sier Heje.
Forbrukerne kaster mest
Selv om matprodusentene har stort matsvinn, er det hjemme hos forbrukerne det kastes mest spiselig mat. En tredjedel av all mat som produseres i verden blir aldri spist, og i Norge kaster hver og en av oss 42,6 kilo mat som burde vært spist hvert år, og hver åttende handlepose med mat går rett i søpla. Gjennom samarbeidet med Matvett har Mills og andre aktører også forpliktet seg til å gjøre det enklere for husholdningene å kutte sitt matsvinn.
- Vi føler et ansvar for våre produkter også når de kommer hjem på kjøkkenet, og ønsker å tilrettelegge for å redusere dette matsvinnet også. Derfor jobber vi hele tiden med kvalitetsforbedringer og holdbarhet på produktene våre, vi har innført supplerende holdbarhetsmerking, og vi justerer størrelse og emballasje etter forbrukerbehov, avslutter Heje.
Kontakter
Hege S. RognlienInformasjonssjef
Tel:90400430hege.rognlien@mills.noBilder



Om Mills
Mills AS er et norsk selskap etablert på Grünerløkka i Oslo i 1885. Der holder vi hus fremdeles. Vi produserer og markedsfører flere av landets mest kjente og kjære matvarer under merkevarene Plantego’, Delikat, Mills, Vita hjertego’, Soft Flora, Olivero og Melange. Vi skaper små og store øyeblikk av matglede hver dag!
Følg pressemeldinger fra Mills
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mills på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mills
Mills lanserer flere nyheter i uke 814.2.2025 13:33:53 CET | Pressemelding
Mills utvider sortimentet med flere produkter denne vinteren. Blant nyhetene er to nye varianter peanøttsmør og flere nye smaker innen påleggssalater. Delikat potetsalater er en favoritt hos mange forbrukere. Fra uke 8 vil disse produktene bli lagt under Mills merket, samme gode smaken, bare nytt design og nytt merke.
Agra tar en bit av Nordens største kebabselskap5.11.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
Agra konsernet har i dag signert en avtale om kjøp av 60% av aksjene i Schysst Käk AB som siden de lanserte "hela Sveriges hemmakebab" har vært pioneren i å etablere kebab som et hjemme-måltid og fått millioner av svenske fans. Etter bare 7 år i markedet har den årlige omsetningen passert 400 mill SEK og Schysst Käk er for lengst etablert som en sterk merkevare i svensk dagligvare.
Vi lanserer Mills Grønnsakspostei!30.8.2024 13:25:45 CEST | Pressemelding
En smøremyk og god postei, helt uten kjøtt.
Mills lanserer Eventyrpostei!28.9.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Eventyrpostei fra Mills er en god og mild leverpostei som vil passe perfekt for barnefamilier. Den er lett å smøre på brødskiven og rik på jern.
Nordmenn baker fortsatt – og dette er favoritten!16.12.2022 11:14:39 CET | Pressemelding
Mange fant frem kjevle og bakebolle under pandemien, men holder bakegleden seg frem mot julen 2022?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom