Ny rapport om trender og matvaner
- Vi ser et tydelig skifte mot mer bevisste forbrukere. De er mer opptatt av sunnhet, miljø, bærekraft og lokal identitet. Det er ikke lenger noe man bare snakker om, det kan vi se ut av våre salgstall. Et eksempel er vegetar, som økte med snau 50 prosent i 2018, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.
De bevisste forbrukerne gjør at produkter som skyr, salatbar, sukkerfri is, sukkerfri brus, salmaburger, frukt og grønnsaker i snackporsjoner, vegansk Oumph pizza og norske gårdsoster er i vekst.
Fem trender
De fem store trendene innen dagligvare er definert som snackification, mer planter, mindre sukker, økt forbrukerbevissthet og sunnhet/helse. Det er derfor ikke overraskende at 83 prosent av nordmenn oppgir at det er viktig at dagligvarebransjen jobber for redusert matsvinn, mens tre av fire mener redusert bruk av engangsplast er viktig. I samme undersøkelse (YouGov, april 2019) mener 1 av 3 at det er viktig at vegetarutvalget øker.
Alkoholfri, laktosefri og plantebasert drikke
Pizza er Norges mest spiste middagsrett, hver eneste dag, hele uken. I 2018 handlet vi frossenpizza for 2,3 milliarder kroner. MENY har over 60 ulike frossen-varianter. Kjøttdeig er soleklar toppingfavoritt på pizza, mens løken øker i popularitet med alder, viser en undersøkelse gjort i forbindelse med matrapporten.
De fire varegruppene som vokste mest i MENY i fjor var tomat, melon, alkoholfri øl og laktosefri og plantebasert drikke. Å drikke alkoholfritt øl er blitt trendy. Veksten skyldes delvis at produktene har fått høyere kvalitet og utvalget er blitt rikere, men det henger også sammen med økt fokus på sunnhet og helse. Også veksten i laktosefri og plantebasert drikke kan tilskrives livsstilvalg knyttet til velvære, helse eller miljø.
MENYs uformelle matrapport for 2019-2020 er en smakebit på trender i norsk dagligvare, inkludert hva vi spiser og er opptatt av. Årets utgave spenner fra vegetartrender og fremtidens mat til iskreminnovasjoner, bananpreferanser og norsk ostehistorie.
God lesning😊
Rapporten kan leses her.
Ønsker du en en trykket versjon, så ta kontakt.
Kontakter
Nina Horn HynneKommunikasjonssjef
Tel:934 44 213nina.hynne@meny.noBilder
Lenker
Om MENY
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
Tøff kamp om trainee-plassene27.8.2025 17:20:31 CEST | Pressemelding
Konkurransen har vært hard om å bli en av 20 deltakere i årets traineeprogram. – Det er svært gledelig at så mange av våre talenter i MENY har ambisjoner om å bli ledere hos oss, sier HR-direktør Line Beate Jebsen.
7500 har allerede stemt i lokalmatvalget20.8.2025 10:37:23 CEST | Pressemelding
Det er ikke bare politikerne som er på valg. Det er også norske matskatter. Allerede etter én dag er 7500 stemmer avgitt. Andebryst fra Gårdsand i Vestfold og Inderøysodd fra Inderøy slakteri kniver foreløpig om topplasseringen. MENY håper på gastronomisk høy valgdeltakelse.
Tydelig trend mot renere råvarer og lokal smak3.7.2025 13:49:03 CEST | Pressemelding
Halvårstallene til MENY viser stor vekst i både lokalmat og ferskvarer i løsvekt. – Vi opplever at trenden mot rene råvarer og norske kvalitetsprodukter forsterker seg. Stadig flere går for ærlige og ekte produkter, sier kategoridirektør Einar Gundersen i MENY.
Her er finalistene i Norges største lokalmatpris23.6.2025 11:29:59 CEST | Pressemelding
Bringebær dyppet i sjokolade, en tradisjonell og ren påleggsserie, meieriprodukter på Jerseymelk, alkoholfrie plommedrikker, mer meieriprodukter på geitemelk og bærmottak for mer ville, norske bær. Seks lokalmatprodusenter er finalister i MENYs Matskattstipend 2025 og konkurrerer om 600 000 kroner.
MENY tar markedsandeler19.3.2025 09:05:00 CET | Pressemelding
MENY har 0,2 prosentpoeng vekst i markedsandel i 2025. Dermed har kjeden utlignet tilbakegangen fra 2024. – I år, som i fjor, har vi vekst i kunder, løsvektdiskene og ferskvarer. Folk etterspør utvalg, kvalitet og en god handleopplevelse. Vi investerer mer enn noen gang i butikkporteføljen vår, sier viseadministrerende direktør Geir Hov i MENY
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom