Samler 30 år med kunnskap om engelskfaget i Norge

Engelsk fagdidaktikk har blitt sett på som et relativt ungt felt uten klar fagidentitet.
Redaktørene av den nye vitenskapelige antologien, førsteamanuensis Ulrikke Rindal og førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, vil med utgivelsen vise frem egenarten ved forskningsfeltet.
Last ned og les English Didactics in Norway– 30 years of doctoral research gratis fra Idunn.no.
Viser veien videre
Hvert av kapitlene i den vitenskapelige antologien "English Didactics in Norway- 30 years of doctoral research" representerer én doktorgradsavhandling, der hver av forfatterne presenterer en kortversjon av studien sin for så å diskutere overordnede bidrag til feltet, implikasjoner for engelskundervisning i dag, og forslag til videre forskning innenfor samme tematikk. Kapitlene er dermed svært relevante for forskning og undervisning i dag og mot Fagfornyelsen.
"English Didactics in Norway- 30 years of doctoral research" består av 20 fagfellevurderte kapitler, skrevet av en rekke forskere på feltet. Den utgis av Universitetsforlaget. Antologien er delt inn i seks tematiske deler:
- Utviklingen av engelsk som skolefag ("The development of English as a school subject").
- Skriveferdigheter i engelsk ("English writing").
- Digitale ferdigheter i engelsk ("Digital English competence").
- Leseferdigheter i engelsk ("Reading in English").
- Engelskspråklig kultur og litteratur ("Culture and literature").
- Muntlige ferdigheter i engelsk ("Oral profieciency").
- Se også videoene hver kapittelforfatter har laget til sitt kapittel.
Oppsummerer forskningen
Antologien oppsummerer all doktorgradsforskning som er gjort i Norge mellom 1988 og 2017. Den henvender seg til alle som er interesserte i engelsk som skolefag og som ønsker å gjøre egen forskning på faget, inkludert studenter.
Se videoklipp med redaktørene av boken
For spørsmål og utfyllende kommentarer:
Førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik
Tlf. +47-22856330
+47-90036500
Nøkkelord
Bilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo har som sin visjon å forme framtidas skole gjennom lærer- og skolelederutdanning og skolerettet forskning og er et nasjonalt ledende miljø på disse områdene.
Instituttet er Norges ledende miljø innen fagdidaktikk, utdanningsledelse og praksisrelevant skoleforskning.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?13.5.2025 14:49:39 CEST | Pressemelding
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom