Tidsfri sone er blitt snakkis i hele verden!

Etter en uke i offentligheten har historien om Sommarøys ønske om å kaste klokka blitt omtalt i 1650 digitale artikler globalt, av 1479 ulike medier. Blant disse er CNN, The Guardian, The New York Times, The Independent, Time, El País, La Repubblica, Vanity Fair og Der Spiegel. Det potensielle antallet mennesker som saken kan ha nådd ut til, er svimlende 1,22 milliarder.
Helhjertet engasjement
Initiativet er det Visit Norway og NordNorsk Reiseliv som står bak.
Det felles ønsket var å fortelle verden om sommeropplevelser i Nord-Norge – og særlig om midnattssolen, fenomenet som er minst like magisk som det mer kjente nordlyset. Fortelle noe av det som skjer med folk, når sola aldri går ned. Mulighetene som åpner seg, når det er dagslys hele døgnet. Når tiden blir mindre viktig.
- Vi samarbeider ofte med destinasjonsselskap rundt om i landet når vi skal fortelle historier om Norge. Denne gangen fikk vi et resultat som vi ikke engang hadde turt å drømme om sammen med NordNorsk Reiseliv, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. - Vi visste at under midnattssola så gjør man som man vil! Så da vi tok kontakt med Sommarøy og spurte om de kunne tenke seg å bli verdens første tidsfrie sone, fikk vi et rungende ja! Vi hadde aldri fått det til uten at de 321 innbyggerne på øya tok idéen vår til seg og gjorde den til sin egen.
Særlig har sommarøyværingen Kjell Ove Hveding sørget for at historien har fått den fantastiske oppmerksomheten den har fått. Hveding har lenge vært opptatt av temaet om tidsfri sone og har vært en stor ressurs i arbeidet både med å utvikle ideen og i å ta den videre ut i verden. Blant annet ved å arrangere folkemøter og skape forankring om historien lokalt. Med andre ord var det allerede et etablert engasjement blant Hveding og andre på Sommarøy om å jobbe for en tidsfri sone. Nå kjenner «hele verden» til det.
Responsen har vært over all forventning.
- At vi kan nå ut til godt over en milliard personer med denne historien, det er helt vilt. Gode kreative prosesser – og ikke minst et lokalmiljø, som på en måte som bare nordlendinger kan, går ‘all in’ – skaper oppmerksomhet vi håper gir gode inntekter for norsk reiselivsnæring framover. Både på Sommarøy og i hele Nord-Norge, sier reiselivsdirektøren.
- Nå må de levere opplevelsene
Med historien om Sommarøy som eksempel, ønsker Visit Norway og NordNorsk Reiseliv å trekke folk til hele landsdelen i sommermånedene. Det lille øya som vil, er en interessant historie, men først og fremst handler dette om fenomen som finnes og kan oppleves i hele Nord-Norge.
Det er ikke så lett å forklare for turister hva fenomenet midnattssol egentlig er. Derfor var det viktig for Visit Norway å fortelle en historie som alle kan relatere seg til. Mangel på tid er en universell følelse og derfor traff det en nerve å se noen som har lagt tiden på hylla.
- Nå gjelder det for NordNorsk Reiseliv og de lokale samfunnene å fortelle om, og levere opplevelser «under the midnight sun» til besøkende, hele sommeren, avslutter Bratland Holm.
Foreløpig verdi av medieomtalen, rundt historien om ’Time free zone’ på Sommarøy, er av analyseselskapet Meltwater estimert til å være 11,3 millioner amerikanske dollar.
Kontaktpersoner:
Bente Bratland Holm
Reiselivsdirektør Innovasjon Norge
Tlf. 952 73 280
Siw Sandvik
Head of Communication & Market
Tlf. 947 93 075
Marianne Mork
Kommunikasjonsleder Visit Norway
Tlf. 414 49 747
Kontakter
Anne Line KaxrudSeniorrådgiver PR og kommunikasjon
Tel:+47 906 60 744Anne.Line.Kaxrud@innovasjonnorge.noBilder




Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
SpareBank 1 SMN og Innovasjon Norge sikrer 275 millioner til vekstbedrifter i regionen19.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Innovasjon Norge har i dag signert en samarbeidsavtale med SpareBank 1 SMN. Gjennom vekstgarantiordningen kan SpareBank 1 SMN låne ut til sammen 275 millioner kroner til bedrifter i regionen som mangler tilstrekkelig sikkerhet.
Sparebanken Møre og Innovasjon Noreg sikrar 100 millionar til vekstbedrifter i fylket17.2.2025 06:03:00 CET | Pressemelding
Innovasjon Noreg har signert ein samarbeidsavtale med Sparebanken Møre. Gjennom vekstgarantiordninga kan Sparebanken Møre låne ut til saman 100 millionar kroner til bedrifter i regionen som manglar tilstrekkeleg tryggleik.
ECOsubsea får 69 millioner i lån til skalering av unik skrogvaskteknologi14.2.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Innovasjon Norge gir ECOsubsea 69 millioner kroner i grønt vekstlån for å bygge tre nye skipsvaskeroboter i Singapore.
Innovasjon Norge og DNB inngår milliardavtale13.2.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Innovasjon Norge har signert en ny avtale med DNB under vekstgarantiordningen. Avtalen gjør at DNB kan låne ut til sammen 1,1 milliard kroner til bedrifter som mangler tilstrekkelig sikkerhet.
Økt eksport fra norsk helseindustri, men for lite risikokapital12.2.2025 12:52:14 CET | Pressemelding
En ny rapport fra MENON viser at eksporten fra norsk helseindustri er i vekst, men det er mindre produksjon i Norge, færre nye patenter og stor mangel på risikokapital.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom