Tidsfri sone er blitt snakkis i hele verden!

Etter en uke i offentligheten har historien om Sommarøys ønske om å kaste klokka blitt omtalt i 1650 digitale artikler globalt, av 1479 ulike medier. Blant disse er CNN, The Guardian, The New York Times, The Independent, Time, El País, La Repubblica, Vanity Fair og Der Spiegel. Det potensielle antallet mennesker som saken kan ha nådd ut til, er svimlende 1,22 milliarder.
Helhjertet engasjement
Initiativet er det Visit Norway og NordNorsk Reiseliv som står bak.
Det felles ønsket var å fortelle verden om sommeropplevelser i Nord-Norge – og særlig om midnattssolen, fenomenet som er minst like magisk som det mer kjente nordlyset. Fortelle noe av det som skjer med folk, når sola aldri går ned. Mulighetene som åpner seg, når det er dagslys hele døgnet. Når tiden blir mindre viktig.
- Vi samarbeider ofte med destinasjonsselskap rundt om i landet når vi skal fortelle historier om Norge. Denne gangen fikk vi et resultat som vi ikke engang hadde turt å drømme om sammen med NordNorsk Reiseliv, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. - Vi visste at under midnattssola så gjør man som man vil! Så da vi tok kontakt med Sommarøy og spurte om de kunne tenke seg å bli verdens første tidsfrie sone, fikk vi et rungende ja! Vi hadde aldri fått det til uten at de 321 innbyggerne på øya tok idéen vår til seg og gjorde den til sin egen.
Særlig har sommarøyværingen Kjell Ove Hveding sørget for at historien har fått den fantastiske oppmerksomheten den har fått. Hveding har lenge vært opptatt av temaet om tidsfri sone og har vært en stor ressurs i arbeidet både med å utvikle ideen og i å ta den videre ut i verden. Blant annet ved å arrangere folkemøter og skape forankring om historien lokalt. Med andre ord var det allerede et etablert engasjement blant Hveding og andre på Sommarøy om å jobbe for en tidsfri sone. Nå kjenner «hele verden» til det.
Responsen har vært over all forventning.
- At vi kan nå ut til godt over en milliard personer med denne historien, det er helt vilt. Gode kreative prosesser – og ikke minst et lokalmiljø, som på en måte som bare nordlendinger kan, går ‘all in’ – skaper oppmerksomhet vi håper gir gode inntekter for norsk reiselivsnæring framover. Både på Sommarøy og i hele Nord-Norge, sier reiselivsdirektøren.
- Nå må de levere opplevelsene
Med historien om Sommarøy som eksempel, ønsker Visit Norway og NordNorsk Reiseliv å trekke folk til hele landsdelen i sommermånedene. Det lille øya som vil, er en interessant historie, men først og fremst handler dette om fenomen som finnes og kan oppleves i hele Nord-Norge.
Det er ikke så lett å forklare for turister hva fenomenet midnattssol egentlig er. Derfor var det viktig for Visit Norway å fortelle en historie som alle kan relatere seg til. Mangel på tid er en universell følelse og derfor traff det en nerve å se noen som har lagt tiden på hylla.
- Nå gjelder det for NordNorsk Reiseliv og de lokale samfunnene å fortelle om, og levere opplevelser «under the midnight sun» til besøkende, hele sommeren, avslutter Bratland Holm.
Foreløpig verdi av medieomtalen, rundt historien om ’Time free zone’ på Sommarøy, er av analyseselskapet Meltwater estimert til å være 11,3 millioner amerikanske dollar.
Kontaktpersoner:
Bente Bratland Holm
Reiselivsdirektør Innovasjon Norge
Tlf. 952 73 280
Siw Sandvik
Head of Communication & Market
Tlf. 947 93 075
Marianne Mork
Kommunikasjonsleder Visit Norway
Tlf. 414 49 747
Kontakter
Anne Line KaxrudSeniorrådgiver PR og kommunikasjon
Tel:+47 906 60 744Anne.Line.Kaxrud@innovasjonnorge.noBilder




Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
– Vi bør ha 10.000 høyvekstbedrifter i Norge12.5.2025 14:28:59 CEST | Pressemelding
Norge har over 5000 høyvekstbedrifter, viser en rapport som Innovasjon Norge lanserer i dag. Dette tallet bør dobles, mener Innovasjon Norge-sjef Håkon Haugli.
Presseinvitasjon Norges Dag på Expo Osaka 20258.5.2025 16:32:55 CEST | Presseinvitasjon
Vi inviterer presse til å delta på Norges Dag 2. juni på verdensutstillingen Expo Osaka 2025 i Japan.
Presseinvitasjon: Innovasjonstalen 20257.5.2025 10:57:00 CEST | Presseinvitasjon
Det har aldri vært viktigere å bygge et robust og omstillingsdyktig næringsliv enn i dagens urolige tider. Så hvordan får vi mange flere norske selskaper til å vokse fort? Vi tar diskusjonen under årets innovasjonstale.
Rekordmange milliardar til innovasjon i 202414.4.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Noreg sitt bidrag til næringslivet auka med 40 prosent i 2024. Samstundes auka dei private investeringane som matcha bidraget frå Innovasjon Noreg.
Vianode får lån på 400 millioner fra Innovasjon Norge14.4.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge har gitt tilsagn om lån på 400 millioner kroner til Vianode. Pengene vil bli investert i Norge, for å styrke selskapets forsknings- og utviklingskapasitet og plattform for etablering av regionale verdikjeder for batterier med høy ytelse og lave utslipp. Vianode utvikler og produserer grafitt til anoder og har kontrakt med en av verdens største bilprodusenter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom