Industripartnere ønskes: Forbrukere som innovatører for bærekraftig mat

Utvikling av vellykkede matprodukter krever forståelse om hva forbrukere virkelige vil ha.
Klassisk produktutvikling involverer forbrukere i undersøkelser og produkttesting med mål om bekreftelse av bedriftens produktideer og konsepter. Ved å involvere forbrukerne inn i innovasjonsarbeidet øker fokus på forbrukerbehov, og utnyttelse av kunnskap og kreativitet fra flere blir mulig.
Dette kan være et konkurransefortrinn fordi produktene og tjeneste som utvikles treffer bedre. Slike tilnærminger er imidlertid lite tilgjengelige eller svært sjelden utnyttet i matindustrien i dag.
Bærekraft og helse som innovasjonsdrivere
Bærekraft og helse blir stadig viktigere for forbrukernes valg av mat. Forbrukerne vil vite hvor maten kommer fra, hvordan den produseres og at den er bra for seg selv og miljøet. Tilbud og etterspørsel etter plantebasert sunn mat øker.
Samtidig er det store deler av befolkningen som ikke oppfatter behovet for å endre matvaner eller som opplever barrierer for endring. Hvordan skal vi nå frem til disse med sunnere og mer bærekraftige alternativer.
Hva er din bedrifts spesifikke utfordring som vi skal jobbe sammen om i dette prosjektet? Ta kontakt med Antje Gonera, seniorforsker og leder for innovasjonsprogrammet InnoFood.
Nøkkelord
Kontakter
Seniorforsker Antje Gonera, antje.gonera@nofima.no, mobil: 400 75 077
Bilder

Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Alta, Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 370 ansatte.
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Three months shorter production time11.12.2025 07:00:00 CET | Press release
Selective breeding is a powerful tool to enhance desirable traits in fish and livestock - a fact well established in the industry. Now Manila clam has its own dedicated breeding programme.
Tre måneder kortere produksjonstid11.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
At avl er et kraftfullt verktøy for å få fremgang i egenskaper man ønsker hos fisk og dyr, er kjent. Nå har teppeskjell fått sitt eget avlsprogram.
Potential for land based red algae25.11.2025 10:39:15 CET | Press release
How could Norway produce more food, utilise high nutrient levels in discharge water and create new businesses?
Potensiale for landbasert rødalge25.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hvordan kan Norge produsere mer mat, rense utslippsvann og skape nye arbeidsplasser?
Norsk sjømatnæring: Nå er ringvirkningene større enn kjernevirksomheten13.11.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
Ringvirkningene er nå større enn kjernevirksomheten i sjømatnæringen. Verdiskapingen i sjømatnæringens kjernevirksomhet utgjorde 69 milliarder kroner i 2024, mens ringvirkningene var nesten 70 milliarder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
