Medietilsynet anbefaler at lokalradio får sende på FM ut 2026

Kulturdepartementet ga i desember i fjor Medietilsynet i oppdrag å utarbeide en rapport som kartlegger grunnlaget for eventuelt å forlenge lokalradio på FM etter 2021. Nå er anbefalingen klar.
– Vi har blant annet sett på lokalradioenes betydning for mediemangfoldet, hvor langt digitaliseringsprosessen har kommet, den økonomiske situasjonen i bransjen og vurdert hvilke hindringer som kan stå i veien for lokalradioenes overgang fra FM til digitalradio (DAB). Vår anbefaling er at FM-konsesjoner for lokalradioer bør forlenges med fem nye år etter 2021, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Foreslår å styrke støtteordning
Tilsynet begrunner anbefalingen med at det fortsatt er et stykke å gå før DAB-nettene er utbygd, og at mange lokalradioaktører per i dag ikke har tilstrekkelig økonomisk grunnlag til å klare overgangen. Medietilsynets kartlegging viser at det er kostnadskrevende å bygge ut DAB, blant annet fordi det ikke er nok leietakere å dele sendekostnadene med.
– Vi ser at for mange er det FM-driften som finansierer DAB, og dersom FM-nettet skrus av etter 2021, er vi redd for at mange aktører kommer til å legge ned driften. Det får konsekvenser for mediemangfoldet både i et aktør- og bruksperspektiv, ikke minst i områdene utenfor storbyene, sier Velsand.
For å gjøre overgangen fra FM til DAB enklere for aktørene, foreslår Medietilsynet å styrke den eksisterende tilskuddsordningen som er rettet inn mot lokalkringkasting.
– Vi mener dagens støttetak bør heves eller fjernes, slik at det blir mulig å gi de enkelte aktørene større støttebeløp til utbygging. Samtidig ser vi behov for å innføre en driftsstøtte for å hjelpe lokalradioaktørene i overgangen, sier Velsand. Medietilsynet mener derfor at den økonomiske rammen for tilskuddsordningen bør økes, og at støtte bør kunne gis både til investering og drift. I første omgang mener Medietilsynet at utvidelsen av støtteordningen bør gjelde for den femårsperioden FM-utvidelsen omfatter.
Anbefaler strengere vilkår i slukkeområdene
Medietilsynet mener at det fortsatt gjelder særlige hensyn for nisjeradioene som opererer i slukkeområdene, som er de mest befolkningstette områdene i og rundt storbyene.
– Stortinget har sagt at disse aktørene i hovedsak skal ha et ikke-kommersielt driftsgrunnlag. Dagens vilkår som skal bidra til dette er etter Medietilsynets vurdering vanskelige og ressurskrevende å håndheve. Vi foreslår derfor å innføre et reklameforbud for lokalradioaktørene som sender i slukkeområdene, sier Mari Velsand. I dag kan disse aktørene ha kommersielle inntekter på inntil 135.000 kroner per år.
Medietilsynet mener videre at det ikke skal kunne tildeles nye konsesjoner eller overdras konsesjoner i slukkeområdene.
Medietilsynets hovedanbefalinger:
- Eksisterende FM-konsesjoner for lokalradio forlenges midlertidig både i - og utenfor slukkeområdene
- Forlengelsen gjøres for fem år – fra 1.1.22 til 31.12.26
- Vilkårene forblir i hovedsak uendret for lokalradioene utenfor slukkeområdene
- Vilkårene skjerpes for lokalradioer i slukkeområdene, i hovedsak gjennom et totalforbud mot reklame
- Tilskuddsordningen for lyd- og bildemedier utvides til å gjelde driftstilskudd i tillegg til tilskudd til investeringer, og den økonomiske rammen økes
Les mer i rapporten: FM etter 2021 - Anbefaling til Kulturdepartementet om fremtidig analog distribusjon av lokalradio i FM-nettet
Stort engasjement for fremtiden til lokalradio
Totalt 198 lokalradiostasjoner har i dag konsesjon til å sende på FM-nettet. Medietilsynet har fått innspill fra over hundre organisasjoner, aktører og lyttere i forbindelse med arbeidet med rapporten om fremtiden på FM, som ble overrakt til kulturminister Trine Skei Grande i Bergen onsdag 8. mai.
– Det har vært stor interesse og engasjement for lokalradioenes fremtid på FM, noe som gjenspeiler betydningen denne delen av radiomarkedet har for mediemangfoldet i Norge, sier Mari Velsand.
Her kan du lese hele rapporten "FM etter 2021 – Anbefaling til Kulturdepartementet om fremtidig analog distribusjon av lokalradio i FM-nettet"
Her kan du lese et kort sammendrag av Medietilsynets hovedanbefalinger.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noKristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder


Dokumenter
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame20.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.
Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring12.3.2025 16:25:04 CET | Pressemelding
Forslag om endringer i ordningen for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier er nå sendt på høring.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom