
Klarna hyller norsk mote med eget arrangement

— En stor del av de 4500 norske nettbutikkene Klarna samarbeider med tilhører mote-, skjønnhet- og livsstilsegmentet. Det føles derfor riktig og naturlig å sette fokus på noen av de mest spennende designerne som finnes i Norge. Med plattformen Smoooth Runway ønsker vi å gi utvalgte norske designere en scene for å vise frem sine siste kolleksjoner for et bredt publikum. Vi vil lage et smoooth event som hyller norsk mote og bransjen generelt, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.
Med seg på laget har Klarna fått det innflytelsesrike motenettstedet Melk & Honning og produksjonsbyrået 8392.
— Norsk mote begynner å bli tatt på alvor - også internasjonalt. Vi syntes vi det er viktig å bidra til at norske motedesignere får en lokal plattform å vise seg frem på, sier Sindre Olsson, markedsansvarlig for Melk & Honning.
En ny bølge innen norsk design
De tre designerne representerer en ny bølge innen norsk mote, og omtales hyppig i utenlandsk presse.
— Mote- og retailsegmentet er i rask endring. Michael Olestad, HaiKW/ og Anne Karine Thorbjørnsen går i bresjen for en ny generasjon klesdesignere med et tydelig og særegent DNA. Fredag 8. mars får de muligheten til å nå et bredere publikum, samt sette kolleksjonene sine i ny kontekst, sier Jostein Wålengen, daglig leder i PR- og produksjonsbyrået 8392.
Tidligere Bik Bok Runway Award-vinnere
Den norske moteuka, Oslo Runway, har gjennom syv sesonger hatt sterk vekst og økt interesse fra norsk og internasjonal presse. Alle de tre medvirkende designerne er tidligere vinnere av Bik Bok Runway Award, et tiltak og stipend underlagt Oslo Runway med formål å løfte frem unge, talentfulle designere. Oslo Runway gjennomføres vanligvis i februar, men har denne sesongen tatt en pause for å videreutvikle konseptet i forkant av august 2019.
— Oslo Runway synes det er positivt at andre aktører ønsker å støtte norsk mote, og vi heier på dem som ønsker å skape oppmerksomhet og synliggjøre norsk design. Vi gleder oss til å hva de tre designerne vil vise 8. mars, sier Ditte Kristensen, medgrunnlegger av Oslo Runway.
Tilgjengelig for hele landet
Klarnas betalingsløsninger benyttes i dag av motebutikker som f.eks. Høyer, Holzweiler, Follestad, Ferner Jacobsen, Stress, YME og Session.
Muligheten til å bestille klær hjem for å prøve i stua og bare betale for det du beholder, er ifølge Elvestad med på å gjøre norsk mote mer tilgjengelig. Også for alle som ikke bor i en storby.
— Alle som ikke bor i nærheten av en butikk som fører norsk eller internasjonal mote kan med denne tjenesten bestille moteklær fra anerkjente designere på nett og kan prøve klærne hjemme før de betaler. Det er med på å spre interessen for mote rundt i Norge og er positivt for norske designere som får et langt større nedslagsfelt, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
**************
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Klarna:
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Norge
thomas.elvestad@klarna.com
+47 932 51 163
Om Klarna
Klarna er en av Europas ledende betalingsleverandører og en lisensiert bank som ønsker å revolusjonere betalingsløsningene for forbrukere og virksomheter. Klarna ble etablert i Stockholm i 2005, og gir forbrukerne muligheten til å betale nå, senere eller over tid. Klarna tilbyr en enkel, trygg og fleksibel handleopplevelse. Over 100 000 handelssteder er tilknyttet Klarna, og selskapet har 2 000 ansatte i 14 land.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: