
Fortsatt vekst i julehandelen på nett – men spesielt menn handler billigere produkter

- Det ser ut som menn intensiverer handlingen sin i takt med at julaften nærmer seg. Samtidig kjøper de rimeligere produkter enn de pleier å gjøre ellers i løpet av året. Om det betyr litt billigere julegaver under treet, eller om de har handlet til seg selv gjenstår å se mandag, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mens det resten av året er slik at menn bruker mer per kjøp enn kvinner, har dette forandret seg markant i de to første førjulsukene.
- Det er en klar tendens at menn har brukt mindre penger per kjøp før jul, mens kvinnene bruker mer enn de gjør til vanlig. Det betyr at forskjellene i snittkjøp har jevnet seg ut i julehandelen, sier Elvestad.
Menn doblet innkjøp av skjønnhet – kvinner øker kraftig på elektronikk
Ifølge en representativ undersøkelse* Klarna har foretatt oppgir hele 35 prosent av norske menn at de vil gjøre sine første julegaveinnkjøp i desember. 11 prosent kjøper ikke julegaver i det hele tatt. Blant kvinner er de tilsvarende andelene 20 prosent og seks prosent.
Menn har også doblet sine innkjøp av mote- og skjønnhetsprodukter de to første desemberukene. Kvinnene har på sin side tredoblet sine elektronikkinnkjøp sammenliknet med en vanlig handledag.
Analysen av alle kjøp foretatt i flere tusen norske nettbutikkene med Klarnas betalingsløsninger i de to første ukene i desember, viser også en helt klar hovedtrend. Black Week i slutten av november vokste betraktelig mer i nettbutikkene enn julehandelen så langt har gjort.
Legger julehandelen til Black Week
- Våre mange samarbeidende nettbutikker har hatt en vekst de to første ukene i desember sammenliknet med i fjor, men den er betydelig lavere enn under årets Black Week. Vi tror stadig flere legger mer av julehandelen til Black Week, noe som kan skyldes at butikkene ofte tilbyr enda bedre priser da, sier Elvestad.
De yngste handler mindre, de eldste mer
I løpet av de to første julehandelsukene i desember er det også store utslag når omsetningstallene fordeles på aldersgrupper og sammenliknes med en gjennomsnittlig handledag. For mens gruppen over 66 år står for den kraftigste prosentuelle økningen, bruker aldersgruppen mellom 18 og 25 år mindre i snitt på nett enn ellers i året.
- Norske mammaer og pappaer får nok ønske seg snille barn til jul. De yngste har både brukt mindre penger på nett enn de gjør i løpet av en vanlig måned, og de har hatt færre antall kjøp. De eldre nettshopperne ser på den andre siden virkelig ut til å ha fått øynene opp for netthandel av julegaver i år, sier Elvestad.
* Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov i perioden 3-7. oktober. Det er gjennomført til sammen 1011 CAWI-intervjuer med personer 18-74 år.
**********
For mer informasjon:
Klarna:
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Norge
thomas.elvestad@klarna.com
+47 932 51 163
Om Klarna
Klarna er en av Europas ledende betalingsleverandører og en lisensiert bank som ønsker å revolusjonere betalingsløsningene for forbrukere og virksomheter. Klarna ble etablert i Stockholm i 2005, og gir forbrukerne muligheten til å betale nå, senere eller over tid. Klarna tilbyr en enkel, trygg og fleksibel handleopplevelse. Over 100 000 handelssteder er tilknyttet Klarna, og selskapet har 2 000 ansatte i 14 land.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder


Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: