
Instagram-trend: En av syv returnerer brukte klær til nettbutikken

- Fra flere internasjonale undersøkelser vet vi at det ikke er unormalt å bestille nye klær på nett til det ene «dagens antrekk»-bildet. De gjemmer prislappen, tar Instagram-bildet og returnerer plaggene etterpå, sierKlarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Klarna er en av Norges ledende leverandører av betalingsløsninger for nettbutikker, og har flere tusen norske nettbutikker blant sine kunder.
Instagram-taggen #OOTD (Outfit Of The Day), hvor brukerne tar bilde av seg selv i dagens antrekk, har nå mer enn 223 millioner innlegg.
Ifølge en fersk Klarna-undersøkelse* innrømmer 16 prosent å ha returnert nye klær eller andre produkter handlet på nett etter å ha brukt dem noen få ganger. Undersøkelsen er utført blant et representativt utvalgt av mer enn 1000 nordmenn.
Klart vanligst blant kvinner
Det er i aldersgruppen mellom 18 og 29 år denne type handlemønster er klart vanligst. Hele tre av ti (31 %) av de spurte har handlet nye produkter på nett, brukt dem noen ganger, for så å returnere dem til nettbutikken.
I følge Klarnas statistikk fra flere tusen norske nettbutikker, er det innenfor kategorien klær, sko og mote returandelen er klart høyest. Den har også økt markant de siste årene:
-
I 2016 lå returandelen på 10 prosent. Hittil i år har den vokst med 18 prosent til nesten 12 prosent. Den gjennomsnittlige returandelen for alle kategorier ligger på drøyt 6 prosent.
-
Tallene viser også at hele tre av fire returer innenfor kategorien mote foretas av kvinner.
«Prøv først, betal senere» er en internasjonal trend
- Denne typen «try-before-you-buy»-handlemønster på nett, spesielt når det gjelder klær og sko, er en internasjonal trend som på mange måter endrer vårt syn på nettshopping. Stadig flere nettbutikker legger opp til at du skal få produktene hjem i stua for å kunne ta og føle på dem. Samtidig skal du enkelt og greit kunne returnere det du ikke ønsker gratis. Det er verdt å minne om at de fleste nettbutikker krever at klærne blir returnert i samme stand som om de er nye, sierElvestad.
Klarna har et kommersielt samarbeid medfashionblogger for Elle, Helene Bruland. Hun benytter seg ofte av muligheten til å prøve klærne før hun kjøper dem, men har ikke bestilt klær bare for et Instagram-bilde.
- Jeg shopper en del på nett, og liker å prøve og mikse plaggene med min egen garderobe før jeg tar en endelig beslutning på om jeg beholder alt jeg har klikket med meg hjem. Nå kan jeg prøve alt i min egen stue og bare betale for det jeg beholder. Det gjør hele handleopplevelsen enklere, sierBruland.
Introdusert i en rekke internasjonale storkjeder
Store internasjonale nettbutikker somTopshopogASOStilbyr flere av sine kunder å prøve klærne før de betaler for dem. Dermed kan du i fred og ro prøve klærne før du bestemmer deg for hvilke plagg du ønsker å beholde. Begge motekjedene benytter seg av Klarnas betalingsløsninger som gir deg mulighet til å betale senere.
Nettgiganten Amazon har også kastet seg på bølgen. Her tilbys Prime-kunderå fylle en eske med forskjellige produkterog få det gratis hjemsendt for prøving i syv dager. Returen av varene du ikke vil ha er også gratis.
* Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov i perioden 3-7. oktober. Det er gjennomført til sammen 1011 CAWI-intervjuer med personer 18-74 år.
**********
For mer informasjon:
Klarna:
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Norge
thomas.elvestad@klarna.com
+47 932 51 163
Om Klarna
Klarna er en av Europas ledende betalingsleverandører og en lisensiert bank som ønsker å revolusjonere betalingsløsningene for forbrukere og virksomheter. Klarna ble etablert i Stockholm i 2005, og gir forbrukerne muligheten til å betale nå, senere eller over tid. Klarna tilbyr en enkel, trygg og fleksibel handleopplevelse. Over 100 000 handelssteder er tilknyttet Klarna, og selskapet har 2 000 ansatte i 14 land.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: