
Black Week like stor som tradisjonell desemberhandel

I år vil trolig nordmenn for første gang legge igjen mer penger i nettbutikkene i løpet av Black Week enn de gjør i hele perioden 1.-21. desember.
-I fjor økte salgsvolumet i våre flere tusen norske nettbutikker med 79 prosent i løpet av Black Friday-uken. Det var nesten like mye som i de tre første ukene i desember til sammen. Alt tyder på at veksten fortsetter, og at Black Week i år passerer desemberhandelen på nett, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Black Friday-uken starter i dag og varer frem til neste mandag, Cyber Monday. Den store handledagen er førstkommende fredag, Black Friday. Ifølge betalingsleverandøren Klarnas statistikk var salgsvolumet denne uken i fjor like stort som i hele perioden 1.-21. desember.
Doblet vekst i dagene etter Black Friday
Ifølge en representativ Klarna-undersøkelse* planlegger en av tre å handle på Black Friday 23. november eller i dagene før og etter, den såkalte Black Week.
-
Mens fire av ti skal handle mest på nett, oppgir 30 prosent av de som skal handle at de for det meste vil gjøre dette i en fysisk butikk. Like mange oppgir at handlingen vil være jevnt fordelt mellom de to kanalene.
-
Hele 28 prosent planlegger å bruke mer enn 2000 kroner. Nesten like mange vet ikke hvor mye de skal bruke, mens resten oppgir at de planlegger å bruke mindre enn 2000 kroner.
Trenden fra Klarnas nettbutikker viser også at dagene rett etter Black Friday i fjor vokste enda mer enn selve Black Friday. Under den påfølgende lørdagen og søndagen ble antall ordre nesten doblet fra året før.
Tre av ti skal sitte oppe om natten for å shoppe
- Selv om tendensen er at stadig flere handler i dagene rundt Black Friday, er det fremdeles Black Friday som er størst. Allerede når det nærmer seg midnatt er overraskende mange nordmenn klare for å gjøre timeskupp. I vår undersøkelse oppgir hele 32 prosent at de planlegger å sitte oppe natt til Black Friday. Ifølge vår statistikk økte salgsvolumet mellom klokken 00 og 01 med hele 73 prosent i fjor. Det er en trend vi tror vil fortsette, sier Elvestad.
Også i dagene før Black Friday økte både antall transaksjoner og salgsvolum nesten like mye eller mer enn det gjorde på selve dagen.
Flest handler til seg selv
De mest populære kategoriene i Klarnas nettverk av norske nettbutikker er elektronikk, etterfulgt av underholdning.
– En skulle tro at en tilbudsuke i slutten av november fristet mange forbrukere til å gjøre gode kupp på julegaver. Det skjer nok også. Samtidig viser undersøkelsen vår at de aller fleste handler til seg selv. Det er litt overraskende,sier Elvestad.
Mens hele 36 prosent av de spurte handler mest til seg selv på Black Friday, oppgir 28 prosent at de handler gaver til andre.
- Masete, men gode priser
Klarna-undersøkelsen viser også at fire av ti nordmenn oppfatter handledager som Black Friday og Singels Day som masete. Tre av ti forbinder dem med gode priser.
- Med den kraftige veksten vi så på Singles Day i år, og de mange som sier de skal handle under Black Week, tyder mye på at nordmenn flest i stigende grad er opptatt av å jakte de gode kuppene disse dagene,sier Elvestad.
* Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov i perioden 3-7. oktober. Det er gjennomført til sammen 1011 CAWI-intervjuer med personer 18-74 år.
**********
For mer informasjon:
Klarna:
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Norge
thomas.elvestad@klarna.com
+47 932 51 163
Om Klarna
Klarna er en av Europas ledende betalingsleverandører og en lisensiert bank som ønsker å revolusjonere betalingsløsningene for forbrukere og virksomheter. Klarna ble etablert i Stockholm i 2005, og gir forbrukerne muligheten til å betale nå, senere eller over tid. Klarna tilbyr en enkel, trygg og fleksibel handleopplevelse. Over 100 000 handelssteder er tilknyttet Klarna, og selskapet har 2 000 ansatte i 14 land.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: