Tre lokalradioer får gebyr fra Medietilsynet

Etter overgangen til digitalradio (DAB) vedtok Stortinget inntektsbegrensninger for lokale FM-kanaler i storbyene. Nå mener Medietilsynet at Asker og Bærum Lokalradio, Norsk Lokalkringkasting og Radio Hurum alle har brutt grensen på 135 000 kroner i året i reklameinntekter. I tillegg mener tilsynet at Norsk Lokalkringkasting og Radio Hurum har videresendt innhold fra Radio Metro i strid med vilkårene i konsesjonen.
Alle stasjonene blir ilagt gebyr
Medietilsynet skal føre tilsyn med lokalradiostasjonene som sender på FM-nettet i storbyene for å påse at disse nisjekanalene ikke drives kommersielt og hindrer lytternes overgang til digital lytting. Ettersom nisjekanalene vil være de eneste aktørene som er på FM i de store byene, er Kulturdepartementet klar på at Medietilsynets tilsyn med disse radioene bør styrkes i perioden etter teknologiskiftet.
– Etter grundige undersøkelser har Medietilsynet kommet frem til at disse lokalradioene har brutt konsesjonsvilkårene. Det er naturlig at dette får konsekvenser, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Norsk Lokalkringkasting ilegges et overtredelsesgebyr på 500 000 kroner. Asker og Bærum lokalradio ilegges et overtredelsesgebyr på 400 000 kroner. Radio Hurum ilegges et overtredelsesgebyr på 150 000 kroner.
Medietilsynet vurderer at de genererte reklameinntektene langt overstiger inntektsbegrensningene som er satt i konsesjonsvilkårene, spesielt for Norsk Lokalkringkasting og Asker og Bærum lokalradio. Størrelsen på gebyrene reflekterer dette.
Gebyrene må betales innen fire uker.
Lokalradioer i storbyene skal ikke drive kommersielt
Ved innføringen av digitalradio (DAB) vedtok Stortinget at de største kommersielle lokalradioene i storbyene måtte slukke sine FM-sendinger. Dette ble gjort for å unngå at de lokale kommersielle FM-kanalene i storbyene kom i direkte konkurranse med radiokanalene på DAB, og dermed kunne forsinke lytternes overgang til digital lytting. De eneste aktørene som kan sende på FM i storbyområdene etter at riksdekkende radio ble digitalisert er ikke-kommersielle lokalradioer, også kalt nisjeradioer.
Lokalradioene som fortsatt kan sende på FM i storbyene kan årlig tjene inntil 135 000 kroner, eller maksimalt 40 prosent av virksomhetens samlede inntekter, i reklame- og sponseinntekter. Et annet vilkår er at det ikke er lov med sam- eller videresending av innhold fra andre radiokanaler.
Les her for mer informasjon om hvilke radioer som sender digitalt og over FM-nettet
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noKristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame20.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom