Myten om Momo

Momo er ikke noe annet enn et bilde av en liten skulptur, laget av det japanske spesialeffekt-selskapet Link Factory. Bildet ble til en digital vandrehistorie på sosiale medier, som hovedsakelig ble spredd av barn og unge for moro skyld.
Snakk med barna om det som skjer på nett
Noen enkle søk på nett avdekker hvor lite troverdige disse vandrehistoriene egentlig er. De aller fleste historiene er oppdiktede og er i beste fall fulle av overdrivelser og faktafeil.
Mange synes slike myter er veldig spennende, og bruker mytene som inspirasjon til å lage for eksempel skumle Momo-apper, spill eller Momo-kontoer på sosiale medier. Selv om disse historiene i utgangspunktet kun er oppspinn, kan enkelte, både voksne og barn, ta det på alvor og bli redde eller bekymret. Dessverre er det også noen som kan finne på å dra det for langt. Personer kan bruke denne oppmerksomheten til å skremme eller påvirke barn og unge gjennom sosiale medier. Det er selvsagt ikke greit, og kan i tillegg være ulovlig.
Medietilsynet oppfordrer foreldre å undersøke fenomener som Momo, og hjelpe barna til å forstå at slike fenomener er oppdiktede og ikke noe å være redd for. Det er også viktig at du som voksen snakker med barna, tar dem på alvor og støtter dem. På den måten kan du hjelpe barna å bygge opp sin egen kritiske medieforståelse. Her finner du flere råd til hva du kan gjøre dersom du og barna opplever noe ubehagelig på nett.
Nøkkelord
Kontakter
Mari VelsandDirektør
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBilder


Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet støtter økt aldersgrense og alderskontroll i sosiale medier7.7.2025 10:02:42 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens lovforslag om å øke aldersgrensen for sosiale medier til 15 år og å innføre en reell alderskontroll i disse tjenestene. – Vi vet at mange barn og unge eksponeres for skadelig påvirkning i sosiale medier, og derfor trengs det risikoreduserende tiltak, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
19 nominasjoner til Ibelin-prisen7.7.2025 07:50:00 CEST | Pressemelding
Fristen for å nominere kandidater til den første Ibelin-prisen – årets rollemodell innen gaming – er gått ut. 19 unge forbilder er nominert, og nå starter juryen sitt arbeid mot prisutdelingen i høst.
Medietilsynet får nytt tilsyns-ansvar når lov om digitale tjenester innføres i Norge2.7.2025 16:30:32 CEST | Pressemelding
Medietilsynet får ansvar for flere viktige tilsynsområder gjennom den nye loven om digitale tjenester, som regjeringen nå har sendt på høring. – At EUs forordning om digitale tjenester (DSA) nå blir innført i Norge, er et viktig skritt mot et tryggere internett, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Rekord-låge annonseinntekter for norske aviser i fjor27.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Annonseinntektene til norske aviser var på eit historisk lågt nivå i 2024, viser ein ny rapport frå Medietilsynet. Sett under eitt blei fjoråret nok eit svakt driftsøkonomisk år for avisene, sjølv om lønnsemda var noko betre enn året før.
TV 2 oppfylte alle krav som kommersiell allmennkringkastar i 202426.6.2025 06:50:01 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i 2024 i tråd med krava, viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet. Dette er det første året med den nye femårige avtalen mellom TV 2 og staten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom