Hva skal jeg gjøre med årsoppgavene?

Pressemeldingen på nynorsk er tilgjengelig her.
I disse dager mottar du årlige sammenstillinger fra bank, forsikringsselskap, barnehage eller NAV. I tillegg mottar du en sammenstilling av inntekter og skattetrekk fra arbeidsgivere og andre som betalte deg lønn eller pensjon i fjor. Opplysningene i årsoppgaven skal være de samme som er rapportert om deg til Skatteetaten.
Gi beskjed om du oppdager feil
Årsoppgavene mottar du per brev, e-post, i nettbanken eller i digital postkasse. Du kan også i noen tilfeller få melding om at du må logge deg inn på nettsiden til avsender for å lese årsoppgaven der.
− Årsoppgaver inneholder opplysninger som blir forhåndsutfylt i skattemeldingen. Feil i årsoppgavene fører til feil i skattemeldingen, og i verste fall feil skatt. Hvis du kontrollerer nå og melder fra om feil, kan opplysningene rettes før vi produserer skattemeldingen, sier Ove Nyland, avdelingsdirektør for brukerkontakt i Skatteetaten.
Hvis du oppdager feil bør du gi beskjed til de som har sendt deg årsoppgaver og be dem rette opp og sende korrigerte opplysninger til Skatteetaten. Endringer kommer med på skattemeldingen hvis Skatteetaten mottar disse innen 1. mars.
Har arbeidsgiver rapportert riktig?
Arbeidsgiveren din skal ha rapportert opplysninger om dine inntekter, fradrag og skattetrekk i 2018, til Skatteetaten. Du skal ha fått en sammenstilling fra din arbeidsgiver på samme måte som du mottar lønnslippen din. Du kan også sjekke hva som er rapportert om deg i innsynstjenesten Mine inntekter og arbeidsforhold.
Eksempler på aktuelle årsoppgaver
- Sammenstilling av inntekter og forskuddstrekk fra arbeidsgiver
- Årsoppgave fra borettslag/boligaksjeselskap/boligsameie
- Pensjonsoppgave fra trygdeutbetalere
- Årsoppgave fra banker
- Årsoppgave fra forvaltningsselskapet med oversikt over beholdning og realisasjon av verdipapir
- Årsoppgave fra forsikringsselskap
- Årsoppgave fra barnehage eller skolefritidsordning
- Årsoppgave over gaver du har gitt til frivillige organisasjoner, eller til forskning/yrkesopplæring
Bli elektronisk bruker
De aller fleste lønnstakere og pensjonister, og alle næringsdrivende, mottar skattemeldingen elektronisk. Fristen for å registrere deg som elektronisk bruker før skattemeldingen for 2018 produseres, er 1. mars.
Husk å bestille time hvis du skal besøke skattekontoret
Fra 4. april kan du sjekke og endre skattemeldingen på skatteetaten.no. Hvis du har spørsmål får du raskest kontakt med Skatteetaten på chat, telefon og Facebook. De fleste trenger ikke å møte opp, men hvis du skal besøke skattekontoret må du bestille time: skatteetaten.no/timebestilling.
Nøkkelord
Kontakter
Merete Bergeland JebsenPressesjef
Tel:945 01 000presse@skatteetaten.noBilder


Lenker
Om Skatteetaten
I Skatteetaten jobber vel 7000 ansatte mot samme mål; å sikre finansieringen av velferdssamfunnet. Skatteetaten er underlagt Finansdepartementet, og har ansvaret for et oppdatert folkeregister og at skatter og avgifter blir fastsatt og innbetalt på riktig måte.
Følg pressemeldinger fra Skatteetaten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skatteetaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skatteetaten
Kan få uventet restskatt etter fondssalg22.7.2025 10:43:41 CEST | Pressemelding
Har du solgt aksjefondene dine fordi du var usikker på hvordan markedene skulle utvikle seg? Dette må du gjøre for å unngå restskatt neste år.
Kraftig vekst i innrapporterte leieinntekter17.7.2025 10:09:00 CEST | Pressemelding
Tall fra Skatteetaten viser at formidlere av utleie av eiendom rapporterte inn leieinntekter på 13,3 milliarder kroner i 2024. Det er en økning på 20 prosent fra året før.
Frikort eller skattekort? Dette må du vite9.7.2025 07:55:10 CEST | Pressemelding
Har du frikort, men ligger an til å tjene over 100 000 kroner i løpet av året? Da bør du bestille et skattekort slik at du unngår å bli trukket 50 prosent skatt.
Regjeringen har valgt konsept for videre arbeid med bedre oversikt over eierskap til aksjer3.7.2025 14:11:07 CEST | Pressemelding
Finansdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet gir Skatteetaten og Brønnøysundregistrene i oppdrag å gjennomføre et forprosjekt med utgangspunkt i konseptet samordnet aksjeeierregister.
Kontroll av serveringssteder: Fant feil hos halvparten og tre stakk fra kontroll23.6.2025 08:14:40 CEST | Pressemelding
Skatteetatens skattepatrulje fant vesentlige feil hos 39 av 79 kontrollerte serveringssteder i Trondheim. I tillegg krevde etaten inn i underkant av én millioner kroner i ubetalte skatte- og avgiftskrav.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom