Ny kaffe-undersøkelse: Svart for menn og melkebasert for kvinner

– Kaffe er noe alle har et forhold til. Kaffekruset fylles før vi setter oss ned ved frokostbordet, vi nipper til koppen mens vi kjører, sitter på bussen eller vandrer gatelangs, og vi diskuterer den nye kaffemaskinen på jobben – som regel mens vi drikker kaffe, sier Jeanette Amara, kategoriansvarlig mat og drikke i Circle K Norge.
Danker ut kontinental kaffe
I en ny undersøkelse gjennomført av YouGov for Circle K kommer det fram at hele 64 prosent av norske menn foretrekker den tradisjonelle svarte kaffen når de kjøper varm drikke. 45 prosent av norske kvinner svarer det samme.
– Gjennom noen tiår har kaffevanene våre blitt stadig mer kontinentale, og ord som cappuccino og macchiato har for lengst kommet inn i dagligtalen. Derfor synes jeg det er litt morsomt at den vanlige, svarte kaffen fremdeles dominerer så kraftig som den gjør. Samtidig er det interessant at kjønnsforskjellene er såpass markante, sier Amara.
Kvinner vil ha latte, menn espresso
Samtidig kommer det fram at mange kvinner foretrekker de melkebaserte kaffevariantene.
- 29 prosent av kvinnene i undersøkelsen svarer at kaffe latte er blant deres foretrukne drikker. 16 prosent av mennene er enig.
- 2 av 10 kvinner har kaffe mocca som en favoritt, mot 1 av 10 menn.
- Den kruttsterke espressoen har dobbelt så høy tilslutning blant menn (18 prosent) som blant kvinner.
- Litt over 2 av 10 nordmenn har kakao som en favorittdrikk, mens drøye 1 av 10 foretrekker te i en eller annen variant. Her er det ingen kjønnsforskjeller
- Halvparten kjøper varme drikker først og fremst for kosens skyld. 4 av 10 gjør det for smaken og 3 av 10 for å få en pause i hverdagen. Under 1 av 10 kjøper varme drikker på grunn av tørsten.
Kafékvinner og stasjonsmenn
Om lag 4 av 10 nordmenn pleier oftest å drikke varme drikker på kafé eller kaffebar når de er utenfor hjemmet. Kvinner er de mest ivrige kafegjestene. Samtidig kjøper nesten dobbelt så mange menn som kvinner kaffen sin på bensinstasjon. Sistnevnte segment har Amara spesialisert seg på.
– Kundene som har kaffeavtale hos oss fyller sine Circle K-kopper om lag 20 millioner ganger i løpet av året ved våre norske stasjoner. I tillegg selger vi et stort antall enkeltkopper. Kaffe er noe som trekker kunder til stasjonene våre, og derfor har vi i flere år investert kraftig i både kaffe, utstyr og medarbeiderkompetanse, sier hun.
Mange har kaffeavtale
I undersøkelsen forteller om lag hver niende respondent at de eier årets versjon av Circle K-koppen, noe som gjør dette til landets mest populære kaffeavtale. Amara forteller at det er et voldsomt trøkk hver gang det lanseres en ny koppmodell, og at det er sterke meninger om alt fra fargevalg til lokkdesign.
– Det tar vi som et tegn på at vi har lykkes med satsingen vår – og at kaffe er et tema som engasjerer nesten like mye som været, smiler Amara, som legger til at det alltid selges svært mange kaffeavtalekopper ved landets Circle K-stasjoner i dagene før jul.
Nøkkelord
Kontakter
Jeanette Amara, kategoriansvarlig mat og drikke Circle k Norge AS - mobil 90 09 87 09
Knut Hilmar HansenKommunikasjonsjef
Knut er kommunikasjonssjef for Circle K Norge AS, den norske virksomheten til Circle K
Bilder


Om Circle K Norge
Vi kaller oss energistasjon, helt enkelt – fordi vi tilbyr energi til bilen og deg som er på farten.
Om Circle K Norge AS
-
Circle K Norge driver 456 energistasjoner i Norge, 259 av dem er bemannede stasjoner som tilbyr drivstoff, bilvask, kaffe og mat.
-
Vi bygger ut vårt nettverk av hurtigladere, over 100 stasjoner har til sammen 800 hurtigladere for elbiler.
-
Vi er også drivstoffgrossist og har en rekke terminaler og depoter som forsyner stasjoner og kunder i hele Norge.
-
Ca. 3 000 personer jobber på våre kontorer og stasjoner over hele landet.
-
Circle K har en hundreårig historie i Norge, som Norsk Brændselsolje A/S med merkenavnene MIL og BP, Norsk Olje as (Norol), Statoil Norge AS og Statoil Fuel & Retail AS (Statoil) og nå Circle K Norge AS (Circle K).
Om Couche-Tard
- Circle K er en del av Alimentation Couche-Tard Inc. («Couche-Tard»), en ledende, global aktør innen eMobility, drivstoff og detaljhandel med hovedkvarter i Laval, Canada.
- Couche-Tard opererer i 24 land med nesten 14 100 butikker, hvorav omtrent 10 700 tilbyr drivstoff til veitransport. Omtrent 122 000 mennesker er ansatt i hele nettverket.
Følg pressemeldinger fra Circle K Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Circle K Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Circle K Norge
Nå er det tungtransportens tur til å få lade-boost7.2.2025 10:30:35 CET | Pressemelding
Åpningen av en ny, kraftig ladepark med hurtigladere for lastebiler på Sekkelsten i Askim, markerer et stort steg fremover for elektrifiseringen av tungtransporten – en sektor som hittil har ligget langt bak personbilmarkedet.
Frykter trakassering på jobb27.1.2025 10:33:42 CET | Pressemelding
Én av fem nordmenn nøler med å anbefale en karriere i servicebransjen på grunn av mobbing og sjikane fra kunder. Nå lanserer en av landets største butikkjeder «godhetsuke» på sine om lag 250 betjente stasjoner i Norge.
1000 ladere på Circle K – feirer med sommerturné1.7.2024 10:18:05 CEST | Pressemelding
Aldri har det stått så mange ladestasjoner langs norske sommerveier som nå. Nå har ladevertene til Circle K lagt ut på en månedslang turné for å bistå sommertrafikanter med lading.
Rundstykke-suksess for Circle K25.6.2024 09:26:13 CEST | Pressemelding
Nysmurte, rimelige rundstykker har blitt stasjonskundenes nye matfavoritt. Siden i fjor har Circle K Norge solgt 2,1 millioner av dem til folk i farta.
Circle K med prisstunt på drivstoff19.6.2024 07:52:52 CEST | Pressemelding
Circle K gjentar prisstuntet fra tidligere år og gir to kroner pr. liter i rabatt gjennom sitt fordelsprogram EXTRA i tidsrommet mellom kl. 0700 og 1900 i dag, onsdag 19. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom