Krever støtteordning for gods på jernbane
CargoNet eies av NSB og har en markedsandel på jernbanegods i Norge på 70 prosent. Om lag 25 prosent av godstogavgangene tas bort. Det reduserer kapasiteten for kombinerte transporter som omfatter containere og lastebilhengere med ca. 30 prosent. Det vil medføre om lag 30.000 flere lange lastebiltransporter på norske veger i 2019. Det svenske godstogselskapet Green Cargo gir opp Raumabanen, noe som i følge Åndalsnes avis betyr ca. 6.600 flere lastebiler på E136 i 2019. Effekten av dette kommer i tillegg til CargoNet sin nedleggelse. CargoNet nedbemanner også med ca. 50 årsverk. Det fører til tap av kompetanse som kan godstog.
- Vi skjønner at aksjeselskaper ikke kan tape penger i lengden og at CargoNet må spare kostnader. Med dagens rammevilkår taper de store beløp. Det er synd, for gods på bane har tross alt økt med ca. 15 prosent fra 2012 til 2017, i følge SSB. Utfordringen med lønnsomheten skyldes beinhard priskonkurranse i transportbransjen. Jernbanen er per i dag ikke konkurransedyktig nok når det gjelder kombinasjonen av pris og tid, sier Kjell Erik Onsrud, leder i For Jernbane.
- Det har lenge vært et tverrpolitisk mål å føre gods over fra veg til bane og sjø. Likevel skjer det motsatte. Riksrevisoren har retta skarp kritikk mot politikerne for manglende oppfølging av godsmålet. F.eks. Har det lenge vært snakk om fornyelser og investeringer på Alnabru godsterminal i Oslo, men lite er gjort, sier Jane Brekkhus Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.
Flere lastebiler gir økt helseskade
På tampen av 2018 er vi vitne til at lange og tunge varetransporter i Norge blir ført over fra elektrisitet til fossil energi. Samtidig har FNs klimapanel gitt verden alvorlig beskjed om at utslippene av klimagasser må kuttes med minst 45 prosent de neste 11 åra om vi skal ha noen reell sjanse til å nå målet om maks 1,5 graders økning av gjennomsnittstemperaturen på kloden. Co2-utslippene pr. Tonnkilometer på bane er 10 prosent av utslippene pr. tonnkilometer fra lastebil!
- Flere lastebiler fører også til økt helseskade på grunn av mer svevestøv, mikroplast og støy. Ulykkesrisikoen og slitasjen på vegene vil også øke. Alt dette er kostnader fellesskapet må bære, poengterer Finn Bjørnar Lund, styremedlem i Besteforeldrenes Klimaaksjon.
Krever miljøstøtteordning.
Selv om det i nasjonal transportplan er lovet 18 milliarder kroner til ei godspakke for jernbanen, så vil det ta tid før investeringene gir effekt. Det er derfor en erkjennelse i transportbransjen at det på kort sikt trengs en årlig miljøstøtteordning på 150-200 millioner kroner for gods på bane.
- I EU-land som Italia, Danmark og Sverige er det innført en kompensasjonsordning for baneavgiften. En ordning kan også være at Bane NOR står for kostnadene ved omlasting mellom tog og bil på godsterminalene, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund.
Samferdselsminister Jon Georg Dale uttaler til Dagsavisen at Regjeringa har en utredning på gang vedrørende miljøstøtte. Det har de for så vidt hatt lenge. Vi ser nå fram til en rask avklaring og en ordning som medfører at det tapte straks kan tas tilbake. Vi mener pengene må finnes uten å ta fra andre tiltrengte jernbaneformål eller vegvedlikehold, men ved å omprioritere fra samfunnsøkonomisk ulønnsomme motorvegprosjekter.
Nøkkelord
Kontakter
For Jernbane: Kjell Erik Onsrud, 976 84 811
Besteforeldrenes Klimaaksjon: Finn Bjørnar Lund, 414 59 373
Norsk Lokomotivmannsforbund: Rolf Ringdal, 916 79 998
Norsk Jernbaneforbund: Jane Sætre, 908 78 583
Bilder
Lenker
Om Norsk Jernbaneforbund
Følg pressemeldinger fra Norsk Jernbaneforbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Jernbaneforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Jernbaneforbund
14. juni stopper togene i to timer - Politisk streik for framtidens jernbane13.6.2022 13:00:05 CEST | Pressemelding
Regjeringen løper fra løftene sine i Hurdalsplattformen. I stedet for å samle jernbanen, videreføres høyresidens jernbanepolitikk med enda mer oppsplitting. Nå står Østlandet for tur.
I dag melder høyresiden jernbanen inn i EU31.5.2021 06:00:00 CEST | Pressemelding
I dag klokken 10.00 møter Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund representanter fra Transport- og kommunikasjonskomiteen utenfor Stortinget. Under møtet overleveres et brev, hvor landets jernbaneansatte noterer med stor beklagelse at et knapt stortingsflertall 31. mai 2021 vedtar en helt unødvendig tilslutning til EUs fjerde jernbanedirektiv.
Fare for busstreik15.9.2020 10:23:48 CEST | Pressemelding
Til helgen kan 1.000 bussjåfører i Spekter-området gå ut i streik.
Regjeringen melder jernbanen inn i EU - I dag klokken 15 stopper togene18.5.2020 08:52:26 CEST | Pressemelding
Ansatte på jernbanen reagerer kraftig på at regjeringen benytter sjansen til å gjøre store endringer i norsk jernbane under Korona-situasjonen. Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) og Norsk Jernbaneforbund (NJF) stopper i dag togene i to minutter i protest mot innføring av EUs fjerde Jernbanepakke.
Full stans i kollektivtrafikken 10. oktober - regjeringen vil flytte råderetten over jernbanen til EU7.10.2019 13:39:03 CEST | Pressemelding
Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund krever at Stortinget har råderett over jernbanen for kommende generasjoner. Derfor går vi til politisk streik over hele landet 10. oktober mellom klokka 12.00 og 14.00. Fellesforbundet og Fagforbundet deltar i streiken. Tog, busser, trikk og t-bane vil stoppe, og det holdes demonstrasjoner i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, samt mindre markeringer over store deler av landet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom