Flere velger norsk mat når de kan

- Ni av ti forbrukere kjenner Nyt Norge, og enda bedre, det er den merkeordningen for mat som brukes mest aktivt i butikken. Gjett om vi er skikkelig stolte av det, sier adm.dir. i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist.
MediaCom gjennomfører hvert år en undersøkelse i et representativt utvalg forbrukere. Matmerk er oppdragsgiver. Her måles holdninger til norsk mat generelt og kjennskap og bruk av Nyt Norge-merket spesielt.
Hovedresultater 2018
• 89% av forbrukerne sier at de kjenner Nyt Norge
• 69% sier de har meget stor eller ganske stor tillit til Nyt Norge-merket.
• 59% sier seg helt eller delvis enige i at de alltid velger norske matvarer der det er mulig.
• 33% sier de ser aktivt etter Nyt-Norge merket i butikk.
Nyt Norge er det merket flest ser aktivt etter
Nyt Norge konkurrerer først og fremst med de andre merkeordningene som har ulike kategorier av landbruksbaserte matprodukter i sin portefølje; Nøkkelhullet, Fairtrade og Debios Økologi-merke.
- Vi beveger oss opp mot 90% kjennskap, og tar snart igjen Nøkkelhullmerket. Ikke bare det, vi tar gull i butikkorientering! Nyt Norge er merkeordningen flest forbrukerne sier de ser aktivt etter i butikken. Knallbra, sier Sundqvist.
- Nå planlegger vi 2019, og med denne forbrukerinnsikten vil vi ta mange initiativ for å dra lasset sammen med norske bønder og norske matprodusenter. Vi skal fortsette å gjøre det enkelt å velge norsk mat i butikken, og få fram kunnskap til forbrukeren om hvordan maten produseres og hvilke konkurransefortrinn norsk mat har, sier Sundqvist.
Forbrukeren vil ha norsk mat.
- Vi må kommunisere hva som er fortrinnene til norsk matproduksjon for å få folk til å velge norsk mat. Det er jo nettopp god dyrehelse, friske planter, høy mattrygghet og en produksjon basert på strenge norske regler. Og så må vi leve som vi lærer! Produsere maten i tråd med de forventninger forbrukerene har til både dyrevelferd, dyrehelse, plantehelse og at regelverket både følges og kontrolleres. Her har vi mye å gå på i forbukerkommunikasjonen med å få fram alt det bra som gjøres i norsk matproduksjon, og Nyt Norge skal gjøre sin del av jobben, sier Sundqvist.
I høst har det kommet tall fra Animalia, kjøttbransjens fag- og forskningsenter, som tyder på at flere forbrukere oppfatter norske og utenlandske kjøtt, fjørfe- og eggprodukter som like trygge. Et flertall mener fremdeles at norske produkter er tryggest.
- Det er godt mulig at flere forbrukere mener norsk, namibisk og argentinsk biff er like trygg å spise i Norge. Og strengt tatt mener vel Mattilsynet at all mat som spises i Norge skal være trygg, så her tar jo ikke forbrukerne helt feil. Men, vi legger merke til at stadig fler sier at de velger norsk når de kan, og stadig fler sier at Nyt Norge er det merket de orienterer seg etter i butikken. Vi ser også at for de halvparten av oss som alltid velger norsk mat, så er matrygghet en av de viktigste grunnene til at vi gjør det valget, sier Sundqvist.
Fakta om Nyt Norge
Nyt Norge er Norges offisielle opprinnelsesmerke for norsk mat. Nyt Norge finnes nå på 3870 produkter fra 80 leverandører. Største kategori er kjøtt med 2310 produkter, frukt/grønt med 1050 og meieri med 270 matprodukter.
Kravene for å kunne bruke Nyt Norge er at:
1. Råvaren er norsk,
2. Bonden og råvarekjøper kan dokumentere at norske internkontrollregler er fulgt,
3. Maten er foredlet, pakket og distribuert i Norge.
Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er utført på oppdrag for Matmerk, av MediaCom Insight – Matmerk Brand Tracker, Oktober 2018. Representativt utvalg på 1000 respondenter.
Nøkkelord
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@matmerk.noBilder





Lenker
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Garnvik Røkeri hedret med Spesialitet-merket for fjerde gang31.3.2025 12:31:33 CEST | Pressemelding
Under åpningen av Norway Seafood Festival 2025 i Trondheim ble Garnvik Røkeri tildelt Spesialitet – merket for lokalmat i særklasse – for sitt produkt «Røkt ørret».
To produkter tildelt Spesialitet-merket på UMAMI18.3.2025 15:12:28 CET | Pressemelding
Geitramseddik fra Brokkestøylen og Havsnø Røkt Flaksalt fikk tildelt Spesialitet under åpningsdagen på UMAMI-messen. «Begge disse produktene er i særklasse i sin kategori og har derfor fortjent å få tildelt Spesialitet», sa landbruks- og matminister Nils Kristen Sandtrøen under tildelingen.
Kvitsøylam får eksklusiv status - tildelt beskyttet geografisk betegnelse17.3.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
- Dette er en anerkjennelse av den høye kvaliteten og den lange, rike tradisjonen for sauedrift på Kvitsøy, sier Bent Høie, statsforvalter i Rogaland.
Kvalitet i hver dråpe: Spesialitetsmerket til 4 lokale drikkeprodusenter13.3.2025 09:15:00 CET | Pressemelding
- Osterevolusjon har blitt et begrep her til lands, men du verden: Nå snakker vi om en norsk drikke-revolusjon også! De fire produsentene som tildeles Spesialitetsmerket får råvarene til å skinne, sier fagsjef Spesialitet i Stiftelsen Norsk Mat Marit Strand.
Beiarmat og Kyvik Sild hedret med Spesialitet19.1.2025 20:18:00 CET | Pressemelding
Tildelingen av Spesialitet-merket til fire nye norske produkter fant sted ved åpningen av Norges stand på Internasjonale Grüne Woche i Berlin den 17. januar 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom