Thomas Cook Group lanserer initiativet #noplaceforplastic - tar bort 70 millioner engangsartikler av plast i løpet av 2019

I sommermånedene øker mengden plastsøppel med 40 prosent**, noe som viser en direkte kobling mellom turisme og plastforsøpling. På bakgrunn av dette innleder Thomas Cook Group et langsiktig arbeid med å minske bruken av plastartikler.
Viktig også for gjestene
En fersk undersøkelse gjennomført av Thomas Cook-gruppen oktober 2018 i Norden, England og Tyskland viser at 9 av 10 gjester bekymrer seg for plastforsøplingen i havet. 38 prosent sier de har sett forsøplede strender på sin siste ferie, og av disse svarer en tredjedel at det minsker lysten på å reise tilbake. 7 av 10 svarer også at de foretrekker å reise med et selskap som tar tak i plastproblemet, og mange sier også at de kan tenke seg å avstå fra å bruke plastartikler som sugerør, rørepinner til drinker og plastbestikk.
- Med dette initiativet øker vi fokuset vårt på å bidra til et mer bærekraftig reiseliv. Vi har mye vi ønsker å ta tak i, og ett sted må vi begynne. Første steg er å ta bort engangsprodukter av plast, som sugerør og rørepinner på våre egne konsepthotell og i eget flyselskap, Thomas Cook Airlines. Det er der vi har mulighet til å gjøre størst forandring raskt. Parallelt med dette skal vi identifisere hvor mye både vi og våre underleverandører og partnere bruker av plast. Med den kunnskapen skal vi ta videre steg for å minske bruken av engangsartikler og plast, forteller informasjonssjef i Ving Norge, Siri Røhr-Staff.
Smugstart sommeren 2018
I sommer ble det gjennomført en kampanje på ti av Thomas Cook/Vings konsepthotell hvor man forsøkte å få gjestene til å unngå bruk av sugerør. Det resulterte i at bruken av sugerør sank med nesten 50 prosent, noe som tilsvarer over en million sugerør. Blandepinnene i plast som brukes på flyene er også et volumprodukt som nå tas bort på alle flygninger med Thomas Cook Airlines.
For å bidra til å holde reisemålene og havet fritt for plast har det blitt satt opp konkrete mål fram mot 2020 som innebærer at selskapet skal:
- Ta bort 70 millioner engangsartikler av plast på egne kontor, egne konsepthotell og fly (Thomas Cook Airlines). Det tilsvarer 70 tonn plast, som skal være fjernet innen slutten av 2019.
- Bytte ut engangsartikler mot alternativer i resirkulert plast, biologisk nedbrytbare eller komposterbare alternativ der det er mulig.
- Forsikre at brukt plast gjenvinnes på riktig måte der dette er mulig. Samarbeide med leverandører, myndigheter og reiseindustrien for å forbedre mulighetene for avfallshåndtering og gjenvinning på destinasjonene.
- Bruke sin størrelse som selskap til å påvirke kunder, ansatte, leverandører og reiseindustrien til å spre kunnskap om dette.
To pilotprosjekt på Rhodos sommeren 2019
På Rhodos blir det startet et pilotprosjekt på flere hotell for å prøve å finne nye og bærekraftige alternativ til plastprodukter innen ulike bruksområder som kan implementeres bredere i virksomheten.
På Vings familiehotell Sunwing Kallithea Beach gjøres en test med å samle inn og gjenvinne ødelagte og kastede plastartikler som badeballer, luftmadrasser og armringer. Thomas Cook har innledet et samarbeid med det engelske designselskapet Wyatt and Jack, som gjenvinner plast og lager artikler som badebager og vaskeposer av materialet. Gjestene får tilgang til en innsamlingsstasjon hvor de kan legge igjen plastartikler som kan få et nytt liv gjennom Wyatt and Jack.
- Vi håper og regner med at engasjementet vårt skal påvirke andre til å samarbeide med oss for å radikalt minske mengden av plast i reisebransjen, for en mer bærekraftig framtid for våre medarbeidere, reisemålene vi elsker og selvsagt for gjestene våre, avslutter Siri Røhr-Staff.
Undersøkelse om plast
Hvordan forholder reisende seg til bruk av plast og forsøpling? Thomas Cook/Vings undersøkelse viser (norske tall):
- 93% er bekymret over forsøplingen av plast i havet.
- 92% anser at det er viktig at reiseselskapene tar plastforsøplingen på alvor.
- 77% svarer at de foretrekker et reiseselskap som setter i gang tiltak for å minske forsøplingen.
- 19% svarer at det er sannsynlig at de kaster plastsøppel i stedet for å gjenvinne det.
- 74% er mer klar over sitt eget plastbruk nå enn de var for 12 måneder siden.
- De som svarte på undersøkelsen har ingen problemer med å slutte å bruke engangsartikler som sugerør, blandepinner, bestikk og badeballer. Derimot vil mange beholde ting som plastflasker med solkrem, shampo og såpe. Vannflasker er også viktig for mange, men på spørsmål om de i stedet kunne tenke seg å kjøpe en drikkeflaske som kan gjenbrukes, sier 72% at de kan tenke seg det.
- 66% av familiene kjøper leker og badeartikler av plast når de er på ferie. 62% tar dem med seg hjem, mens 35% lar de ligge igjen.
Thomas Cook-gruppen gjennomførte en undersøkelse med 3 360 svar fra seks land (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, England) i perioden 11. – 17. oktober 2018.
*2005 United Nations Environment Programme report “Marine Litter An analytical overview”.
**2018 WWF report “The Holiday Plastic Choking Our Oceans”.
Kontakter
Siri Røhr-StaffInformasjonssjef
srs@ving.noBilder
Om Ving Norge
Alle kundehenvendelser: 915 08 888 / Vings kundeservice
Ving er Norges største reisearrangør med reiser til mer enn 170 reisemål i over 40 land. Ving arrangerer charterreiser, fleksible pakkereiser med rutefly, i tillegg til flybilletter og hotell for de som vil reise på egen hånd. Reisene selges via internett, telefon og i utvalgte reisebyråer over hele landet. For hotell- og reisemålbilder, besøk Vings bildebank. https://www.ving.no/bildebank
Er du journalist og ønsker å kontakte Ving? Ring oss på pressetelefonen: +47 23 15 58 38 eller skriv til presse@ving.no
Følg pressemeldinger fra Ving Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ving Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ving Norge
Nordic Leisure Travel Groups klimamål validert av Science Based Targets Initiative6.5.2025 14:59:21 CEST | Pressemelding
Vings morselskap, Nordic Leisure Travel Group, har nådd en viktig milepæl i sitt bærekraftsarbeid. Reisekonsernets klimamål har blitt validert av Science Based Targets Initiative (SBTi), en uavhengig instans som bekrefter at målene er i tråd med Parisavtalens ambisjon om å begrense den globale oppvarmingen til under 1,5 grader sammenlignet med førindustriell tid. Selskapet fokuserer særlig på to hovedområder - fly og hotell, som står for de største utslippene.
Nordic Leisure Travel Group innleder strategisk samarbeid med PREMIA Properties2.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
PREMIA Properties REIC og Nordic Leisure Travel Group (NLTG) har den 31. juli 2024 undertegnet en avtale der PREMIA vil overta hotellanleggene hvor NLTGs populære familieanlegg "Sunwing Kallithea Beach" på Rhodos samt "Sunwing Makrigialos & Ocean Beach Club" ("O.B.C.") på Kreta ligger. Kjøpesummen for transaksjonen er €112 500 000.
Rekordsalg for Vings fotballturer til Premier League til tross for Fotball-EM3.7.2024 15:32:40 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjærlighet til Premier League er sterkere enn noensinne. Selv midt under Fotball-EM retter rekordmange nordmenn fokus mot sine engelske favorittlag.
Sterk start på reiseåret 2024 – vinterferien er snart utsolgt31.1.2024 09:16:40 CET | Pressemelding
Kulde, frost, snø og vind har preget årets første måned, og vinterværet har påvirket bestillingene av reiser til solrike og varme reisemål. Ving, Norges største reisearrangør, har vært i full sving med salg av reiser siden nyttår og opplevde forrige uke en imponerende økning på hele 33 % i antall vinterbestillinger, sammenlignet med samme uke i fjor. I vinterferieukene (uke 8 og 9) er 97 % av alle charterreisene utsolgt og hele 9400 nordmenn har valgt Ving for å sikre seg en solfylt vinterferie.
5 reisetrender du bør vite om i 202410.1.2024 12:18:35 CET | Pressemelding
Reiser med storfamilien, utenlandsfeiringer, alenereiser og reisemål-dupes er blant årets store reisetrender, melder Ving.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom