5 reisetrender du bør vite om i 2024

Reiser med storfamilien, utenlandsfeiringer, alenereiser og reisemål-dupes er blant årets store reisetrender, melder Ving.

1. Destination dupes (ja, du leste riktig)

Du har kanskje allerede hørt om dupes? Om ikke, så er en dupe et nesten like godt alternativ som en annen dyr merkevare – til en rimeligere pris. Uttrykket brukes ofte om sminkeprodukter og moteplagg, og nå har shoppingtrenden spredd seg til reisebransjen.

Stadig flere går for såkalte destination dupes når ferien skal bestilles. Disse stedene kan minne om andre mer berømte reisemål, for eksempel visuelt eller med sin atmosfære, og samtidig er de kanskje lettere tilgjengelige og rimeligere å reise til.

Mange av Vings charterreisemål er veldig gode alternativer til mer berømte destinasjoner og attraksjoner. Et eksempel er å velge det store amfiteateret i nærheten av tyrkiske Side fremfor Romas Colosseum. Kanskje det tyrkiske til og med er enda litt mer spennende enn det italienske? Vi synes uansett det er fint at man skape minneverdige opplevelser uten å måtte reise jorden rundt og stå i kø for å se akkurat det samme som alle andre, sier Marie-Anne Zachrisson, Vings landssjef.

Flere destination dupes fra Ving:

1. Katedralen i Barcelona: Katedralen i Palma de Mallorca
  2. Golden Gate i San Francisco: The Ponte 25 de Abril i Lisboa
  3. Akropolis i Athen: Lindos på Rhodos
  4. Kiting i Cape Town: Kiting på Kapp Verde
  5. Sanddynene i Sahara: Sanddynene på Gran Canaria

… og enda flere finner du her: https://www.ving.no/reiseinspirasjon/dupes

2. Solo-reiser

I gamle dager var solo-reiser på grensen til kontroversielt, men i dag er situasjonen en helt annen. Nesten 20 % av Norges befolkning bor alene (SSB), men det er langt flere enn disse som ønsker å reise alene. Noen ønsker seg en pause fra hverdagen, andre vil oppleve verden på egen hånd, og noen vil møte nye mennesker. Enkelte foretrekker å reise alene, men ønsker seg likevel litt selskap – og velger tema- eller treningsreiser der man får utøve interessene sine sammen med likesinnede. Mange har også fleksible arbeidsforhold som åpner for workation, en kombinasjon av jobb og ferie.

De siste årene har vi sett større og større interesse for å reise alene. Det er hele 66 % prosent flere som har søkt etter solo-reiser på ving.no sammenlignet med i fjor. For disse kan vi anbefale vårt produkt Ving Solo, der vi for eksempel på utvalgte hotell har fjernet eller redusert pristillegget som ofte kreves når du bor alene, forteller Zachrisson.

3. Reiser for å ta igjen det tapte

I pandemiårene måtte mange avlyse planlagte reiser og feiringer av alt fra bryllup til bursdager – og mange fikk ikke treffe familiene sine på lang tid. I 2024 skal det tapte tas igjen.

Bare det siste året har bestillingene av såkalte storfamilieturer hos Ving økt med 20 %, og alt tyder på at denne trenden vil få enda sterkere fotfeste i løpet av 2024.

– Salget av generasjonsreiser med besteforeldre, foreldre, barn og barnebarn øker år for år, men det tok virkelig av i løpet i 2023. Folk prioriterer opplevelser og tid med nære og kjære, og å reise og skape nye minner sammen er kanskje den fineste gaven man kan gi hverandre. Her har vi utvilsomt en fordel med vårt tilpassede familiesortiment som legger til rette for ferier der alle, uansett alder, kan finne noe som passer for dem, sier Zachrisson.

4. Mange vil prøve noe nytt (og mange ikke)

I 2024 troner Kanariøyene, og særlig Gran Canaria, på topplisten over Vings største reisemål. Som vanlig er også flere av klassikerne i Middelhavet, som Mallorca og de greske øyene, blant de mest populære valgene. Samtidig er det stadig flere som er nysgjerrige på litt mer eksotiske reisemål.

Mange synes Kapp Verde er et spennende alternativ til de mer kjente Kanariøyene. Vi ser stor interesse for slike mellomdistanse-reisemål denne vinteren, og alt tyder på at Kapp Verde vil gjøre seg gjeldende også kommende vinter. Vi har faktisk satt opp reiser dit også fra Bergen og Stavanger, i tillegg til Oslo, for å møte den økte etterspørselen, sier Zachrisson.

Når det gjelder sommeren er det Mallorca som er det mest populære valget, men også den greske øyverdenen frister. Særlig Kreta, og Ving øker kapasiteten dit for å møte denne etterspørselen.

Vings fem mest populære charterreisemål sommeren 2024:
Mallorca, Kreta, Rhodos, Kypros og Tyrkia

5. Reiser med omtanke for miljø, mennesker og dyr

Å reise med omtanke for stedene vi besøker, mennesker og dyr – og for klimaet, har blitt viktigere enn noensinne. I 2024 er ikke bærekraft bare et valg, men en bevisst forpliktelse for alle som reiser og for reiselivsbransjen. For Ving er det viktig å være åpne om sitt bærekraftarbeid og bidra til at reisende kan ta veloverveide valg både før og under reisen.

Vår største klimapåvirkning som selskap kommer fra flying, og derfor er det ekstra viktig at vi sørger for å forbedre produktet vårt for å redusere klimaavtrykket. I løpet av 2023 har vi tatt et viktig skritt i dette arbeidet ved å oppgradere flyflåten vår med tre nye CO2-besparende Airbus neo-modeller. I tillegg gjøres investeringer i mer bærekraftig flydrivstoff gjennom våre viktige partnerskap, noe som er essensielt for fremtidens reiser, forklarer Zachrisson.

Innen 2030 skal Vings flyselskap, Sunclass Airlines, ha redusert CO2-påvirkningen med 25 %, og allerede innen 2025 skal alle Vings egne familie- og voksenhotell drives med fornybar energi.

I tillegg til å redusere klimaavtrykket sitt er Ving også opptatt av å ta vare på samfunnene de selger reiser til, noe som blant annet kommer til syne i deres utfluktsprogram.

– Fæle bilder av dyr som lider gjør at mange velger bort utflukter med dyr når de er på ferie. Samtidig vet vi at mange ønsker å se dyr i deres naturlige habitat. Gjennom vårt samarbeid med World Animal Protection muliggjør vi en ansvarlig måte å oppleve dyrenes verden på, avslutter Zachrisson.

Pressehenvendelser - kun for journalister.

Om oss

Ving er Norges største reisearrangør med reiser til mer enn 170 reisemål i over 40 land. Ving arrangerer charterreiser, fleksible pakkereiser med rutefly, i tillegg til flybilletter og hotell for de som vil reise på egen hånd. Reisene selges via internett, telefon og i utvalgte reisebyråer over hele landet.

Følg pressemeldinger fra Ving Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ving Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ving Norge

Sterk start på reiseåret 2024 – vinterferien er snart utsolgt31.1.2024 09:16:40 CET | Pressemelding

Kulde, frost, snø og vind har preget årets første måned, og vinterværet har påvirket bestillingene av reiser til solrike og varme reisemål. Ving, Norges største reisearrangør, har vært i full sving med salg av reiser siden nyttår og opplevde forrige uke en imponerende økning på hele 33 % i antall vinterbestillinger, sammenlignet med samme uke i fjor. I vinterferieukene (uke 8 og 9) er 97 % av alle charterreisene utsolgt og hele 9400 nordmenn har valgt Ving for å sikre seg en solfylt vinterferie.

Ving ser imponerende økning i antall reisende8.1.2024 08:37:54 CET | Pressemelding

Året 2023 var en betydelig opptur for reiselivet og reiseaktiviteten nærmer seg gradvis nivåene før pandemien. Norges største reisearrangør, Ving, kan rapportere om en imponerende økning på over 17 prosent i antall reisende i 2023 sammenlignet med året før. Dette understreker at reiser er noe som nordmenn prioriterer høyt og denne trenden ser ut til å fortsette inn i 2024. Dette til tross for økonomisk usikre tider, krig og uro, samt en svekket norsk krone.

Ving lanserer tre nye spennende storbyer5.1.2024 09:20:09 CET | Pressemelding

Det er en stor etterspørsel etter weekendreiser til byer i Europa og nå presenterer Ving tre nye, spennende reisemål. De pulserende storbyene Wroclaw og Valencia, samt den sjarmerende byen Bergamo i Nord-Italia, utgjør de nyeste tilskuddene i Vings utvalg. For disse reisemålene tilbyr Ving hoteller med sentral beliggenhet og flytilbud med fleksible reiselengder, året rundt. En rykende fersk undersøkelse fra Virke* viser at hele 4 av 10 planlegger en weekendtur til utlandet i 2024.