Den nye jernbanen mellom Larvik og Porsgrunn offisielt åpnet

Åpningsseremonien fant sted på Larvik stasjon fredag formiddag. Med det grønne avgangsflagget viftet samferdselsminister Jon Georg Dale av gårde toget med feststemte gjester til feiring i Porsgrunn.
– Når en sunnmøring feirer at det er brukt sju milliarder kroner, skjønner man at noe er i gjære, spøkte statsråden, som trakk linjene tilbake til 1881:
– Da jernbanen kom og man kunne reise komfortabelt mellom Porsgrunn og Larvik på én time og fire minutter, var dette en revolusjon. Når vi i dag markerer at reisetiden går ned til 12 minutter, er det kanskje ikke en revolusjon, men det er i hvert fall en viktig evolusjon, sa Dale.
Han framholdt at det har vært en formidabel vekst i bruken av jernbane i Norge de siste årene:
– Det er ikke lenger strid om å bruke penger på jernbane, dette er det politisk konsensus om. Vi fortsetter å satse og skal bygge mer og billigere jernbane i Norge framover, sa samferdselsministeren.
Binder den nye regionen sammen
Den nye jernbanen binder Vestfold og Telemark sammen. Det blir 20 minutter kortere reisetid mellom byene i Grenland og Vestfold. Mellom Porsgrunn sentrum og Larvik sentrum blir reisetiden 12 minutter.
– Vi er glade for å ha bidratt til et stykke samfunnsbygging. Det er store forventninger til at jernbanen vil bidra til vekst og nye muligheter i regionen, sier konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund.
20 minutters kortere reisetid
sonyDet er en topp moderne og høyteknologisk bane som erstatter den gamle og nedslitte banen som gikk langs Farrisvannet i et rasfarlig og svingete terreng. Den ble lagt ned 7. august 2018. Den nye banen er bygget i rett linje med mange tunneler og broer.
Når rutetabellen legges om fra 9. desember 2018, vil reisetiden mellom Larvik og Porsgrunn reduseres til 12 minutter, og reisetiden mellom Oslo S og Skien reduseres til 2 timer og 12 minutter. Tidligere var reisetiden 2 timer og 39 minutter mellom Oslo og Skien.
Frem til 9. desember, som er offisiell dato for ruteendringer i Europa, følges en midlertidig rutetabell med reisetid på 16 minutter mellom Porsgrunn til Larvik.
Om den nye banen
Den nye banen er bygget mellom Farriseidet ved Larvik og Porsgrunn. Den består av 22,5 km med dobbeltsporet jernbane, fordelt på syv tunneler og ti bruer. Banen er bygget for fremtidig hastighet på 250 kilometer i timen. Samlet prislapp er på 7,4 milliarder kroner (2018-verdi). Utbygging av den nye banen startet i 2012 og har vært et av InterCity-prosjektene, der ny dobbeltsporet jernbane bringer byene på Østlandet tettere sammen.
Flere InterCity-prosjekter på Vestfoldbanen
Vestfoldbanen er gradvis bygget ut de senere årene med moderne dobbeltspor. I 2016 åpnet Holmestrand-parsellen, mens Barkåker-Tønsberg åpnet i 2011. Innen 2025 skal de to InterCity-prosjektene Drammen-Kobbervikdalen og Nykirke-Barkåker på plass. Dermed blir det sammenhengene dobbeltspor Oslo-Tønsberg med svært korte reisetider. Det planlegges også ny jernbane Tønsberg – Sandefjord – Larvik.
Nøkkelord
Kontakter
Thor Erik Skarpen, 916 55 144
Bilder


Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
Thor Gjermund Eriksen slutter som konsernsjef i Bane NOR27.2.2025 08:57:04 CET | Pressemelding
Thor Gjermund Eriksen har sagt opp sin stilling som konsernsjef i Bane NOR. Jon-Erik Lunøe er konstituert som ny konsernsjef fra 27. februar.
Telia-sjef Stein-Erik Vellan blir ny konserndirektør i Bane NOR30.1.2025 07:10:00 CET | Pressemelding
Vellan kommer fra stillingen som administrerende direktør i Telia Norge, og tar over ansvaret for den digitale utviklingen i Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom