Derfor er øl uten alkohol et satsingsområde for Ringnes
Mens det i 2012 ble solgt 7,4 millioner liter øl uten alkohol, ble det i fjor solgt hele 8,6 millioner liter. I første halvår av 2018 økte salget med 9,8 prosent sammenlignet med første halvår i fjor.
Både de internasjonale trendene og utviklingen i Norge viser at salg av alkoholfrie drikkevarer er et av de viktigste vekstområdene for bryggerinæringen i årene som kommer.
Tror på fortsatt sterk vekst
– Som Norges største bryggeri har vi derfor klokketro på at vi kan øke salgstallene med ytterligere 50 prosent innen få år, sier Ringnes’ administrerende direktør, Anders Røed.
Les mer om den internasjonale trenden for øl uten alkohol
Ifølge Ringnes-eier Carlsbergs årsrapport for 2017, steg salget av øl uten alkohol med hele 15 prosent i Vest-Europa sammenlignet med året før.
– Vi mener utviklingen vil fortsette i samme retning, basert på forbrukerinnsikten om at flere og flere nordmenn ser etter alkoholfrie alternativer og at alkoholfritt øl vil spille en større rolle enn kun å være et substitutt til øl med alkohol, sier Røed.
Les hele Carlsbergs årsrapport her
Alkoholfritt øker raskt også i det globale markedet
For mens det globale markedet for alkoholholdig øl faktisk har falt litt de siste årene, har verdens største bryggerier opplevd en enorm etterspørselsvekst etter øl uten alkohol.
Den amerikanske giganten Anheuser-Busch har uttalt at hele 20 prosent av deres ølvolum innen 2025 skal være øl med lavt alkoholinnhold. Carlsberg forventer også at økningen i salg i kategorien vil være tre ganger høyere enn i hele ølkategorien sett under ett.
Nå lanserer Ringnes en rekke produkter og strategier for å øke salget av øl uten alkohol så mye at andelen innen 2022 skal være dobbelt så høy som i dag.
Les også: Nå får norske butikker endelig kaldt alkoholfritt øl!
Et foregangsland på øl uten alkohol
Norge ligger ifølge Røed langt foran mange andre vestlige land i satsingen på de alkoholfrie variantene. Allerede i 1991 kom Ringnes med sitt første alkoholfrie øl, Munkholm Original.
I dag utgjør salget av Munkholm knappe to prosent av det totale Ringnes-salget i kategorien øl. Det er denne andelen Røed og Ringnes nå ønsker å doble frem mot 2022.
– Vår eier Carlsberg er blant de som følger ekstra nøye med på det Norge gjør. I mange andre vesteuropeiske land har de først i det siste for alvor begynt å satse på alkoholfrie varianter. Norge har blant annet kommet lenger i selve utviklingen av godt øl uten alkohol, både bayer, pils og hveteøl, sier Røed.
Kontroll og kalorier er drivere
Trenden både nasjonalt og internasjonalt er ifølge direktøren at spesielt de yngre kjøpegruppene ønsker de alkoholfrie alternativene velkomne.
– De er mer opptatt av sunnhet og helse. Øl uten alkohol inneholder for eksempel langt færre kalorier enn vanlig øl, sukkerholdig brus, juice og lignende. Våre egne kvalitative undersøkelser kan også tyde på at dagens 18-åringer har et mer fornuftig og ansvarlig forhold til alkohol enn de eldre generasjonene.
Nøkkelord
Bilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom