Fare for tomme hyller

Del
Momskuttkampanjen på økologiske matvarer fra dagligvarekjeden KIWI har skapt rekordetterspørsel blant norske forbrukere. Økningen er så stor at kjeden frykter tomme hyller.

Kampanjen ble lansert i slutten av oktober da KIWI kuttet prisen tilsvarende momsen på alle økologiske varer. Siden da har salget skutt i været med hele 56 prosent.

- Responsen er over all forventning. Det er veldig gledelig at vi klarer å engasjere så mange med satsningen vår. At interessen er for økologisk mat er stor er det ikke lenger tvil om, men pris har vært et hinder mange, forteller Jan Paul Bjørkøy, administrerende direktør i KIWI.

Men den høye etterspørselen skaper også hodebry for den grønne dagligvarekjeden. Allerede meldes det om utfordringer med å skaffe nok varer til butikkene. KIWI frykter nå at begrenset tilgang på økologiske produkter fra leverandørene skal føre til tomme hyller.

Ber om forståelse
Erfaringene fra de første ukene i kampanjen er et tydelig tegn på at interessen for økologi er større enn produksjonskapasiteten. Regjeringen har et mål om 15 prosent økologisk matforbruk og landbruk innen 2020.

I dag er derimot bildet et helt annet. Andelen som driver økologisk er på beskjedne 2 prosent. For en stor dagligvarekjede som KIWI er situasjonen utfordrende. Kjeden er helt avhengig av å sikre store volumer for å møte etterspørselen prisreduksjonen har medført.

- Vi fortsetter satsningen på økologiske matvarer, og håper kundene har tålmodighet med oss dersom det skulle være noen tomme hyller. Vi skal gjøre alt vi kan for å få tak i nok økologiske varer til alle, sier Jan Paul Bjørkøy.

Priskutt fungerer
KIWI har også tidligere bevist at momskutt fungerer. Kjeden senket prisene tilsvarende momsen på frukt og grønt (2008), og Nøkkelhullvarer (2011) og har siden fortsatt å holde prisene nede. Da som nå fører det til markant økt etterspørsel etter sunne og bærekraftige varer. Dessuten følger konkurrentene etter slik at disse varene blir billigere for alle.

- Vi har vist hvor godt momskutt fungerer på sunne og bærekraftige varer og håper politikerne legger merke til det som skjer. Folk flest har vist at de foretrekker sunn og bærekraftig mat når prisen tillater det, konkluderer Bjørkøy.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Jan Paul Bjørkøy, administrerende direktør i KIWI Norge AS, tlf: 90 05 93 22

Om økologiske matvarer
Økologisk produksjon har et strengere krav til dyrevelferd, legger stor vekt på å bevare jordsmonnet, og det er forbud mot kunstgjødsel og kjemisk syntetiske plantevernmidler. Det er kun et lite antall tilsettingsstoffer er tillatt i foredlede produkter. Alle økologiske produkter må godkjennes av Debio og vil få et tydelig Debio-merke.

Om KIWI Minipris

KIWI Minipris
KIWI Minipris
Ringeriksveien
3412 Lierstranda

32 24 40 00http://www.kiwi.no

KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2016 åpnet vi 33 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med 652 butikker over hele landet. I 2015 hadde vi en samlet omsetning på 33,6 milliarder kroner. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.

Følg pressemeldinger fra KIWI Minipris

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra KIWI Minipris på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra KIWI Minipris

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye