56 prosent økning av økologiske matvarer
- Resultatene er over all forventning. Det forteller oss både at interessen for økologiske varer er høy og at lavere pris har stor betydning for å gjøre økologisk mat tilgjengelig for folk flest, sier Jan Paul Bjørkøy, administrerende direktør i KIWI.
Overveldende respons fra kundene
Den 22. oktober rullet KIWI ut sin økologiske kampanje der de kuttet prisen tilsvarende momsen på 120 økologiske matvarer i alle landets 548 KIWI-butikker. Responsen fra kundene har ikke latt vente på seg. Så langt har KIWI hatt en volumvekst for økologiske matvarer på 56 prosent.
Suksessformel
Det er ikke første gang KIWI har gjennomført en kampanje der de kutter prisen tilsvarende momsen. I 2008 introduserte KIWI priskuttet på frukt og grønt og fra 2011 har det vært «momskutt» på Nøkkelhullvarer. Også her var det solid respons fra kundene med økning på over 20 prosent, men den økologiske satsningen har så langt vært rekord.
Utfordrer politikerne
- Vårt mål med momskampanjene har vært å bevise for myndighetene at målrettet momsreduksjon er den raskeste veien til sunnere og mer bærekraftige matvalg. Resultatene taler for seg selv, sier Bjørkøy.
Regjeringen har et mål 15 prosent økologisk landbruk og forbruk innen 2020, men andelen er i dag nærmere 2 prosent.
- Regjeringen er foreløpig langt unna egne ambisjoner både hva gjelder frukt og grønt-konsum og økologisk, og jeg kan ikke se at noe annet offentlig tiltak skal kunne gjøre jobben like godt som momskutt, konkluderer Bjørkøy.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Jan Paul Bjørkøy, administrerende direktør i KIWI Norge AS, tlf: 90 05 93 22
Om økologiske matvarer
Økologisk produksjon har et større krav til dyrevelferd, legger stor vekt på å bevare jordsmonnet, og det er forbud mot kunstgjødsel og kjemisk syntetiske plantevernmidler. Det er kun et lite antall tilsettingsstoffer er tillatt i foredlede produkter. Alle økologiske produkter må godkjennes av Debio og vil få et tydelig Debio-merke.
Om KIWI Minipris
KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2016 åpnet vi 33 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med 652 butikker over hele landet. I 2015 hadde vi en samlet omsetning på 33,6 milliarder kroner. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.
Følg pressemeldinger fra KIWI Minipris
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra KIWI Minipris på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra KIWI Minipris
Én av fire spiser middag alene - nå lanserer KIWI «Billig middag for én»12.1.2018 17:10:21 CET | Pressemelding
KIWI jobber for å gjøre kundenes hverdag både enklere og grønnere. En nye serie med billige middagsprodukter i enkeltpakninger skal sørge for at kundene slipper å kjøpe, lage og kaste mer mat enn de trenger.
KIWI åpner Norges grønneste butikk5.9.2017 07:00:00 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen Eiendom har bygget landets grønneste butikk, KIWI Dalgård, som åpner i Trondheim 7. september. Ved hjelp av solceller og grunnbrønner produserer butikken mer energi enn den bruker. Overskuddet leveres som varmtvann til radiatorene i 60 leiligheter på nabotomten. – Mange snakker om det grønne skiftet. Vi gjennomfører det, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
KIWI skal halvere matsvinn innen 20255.4.2017 11:51:19 CEST | Pressemelding
Automatisk varebestilling, gode rutiner, nedprising av varer med kort holdbarhet og avtaler med veldedige organisasjoner skal bidra til at KIWI skal redusere matavfallet med 50 prosent innen 2025.
Krymper smågodtposene6.3.2017 14:42:32 CET | Pressemelding
KIWI la i dag frem rapporten «Sunn økonomi». I rapporten lanserer KIWI flere nye sunnhetstiltak, deriblant mindre smågodtposer.
KIWI lanserer ny barneserie6.3.2017 07:05:08 CET | Pressemelding
KIWI lanserer en helt ny serie med bleier og småbarnsprodukter. LilleGo’-serien består av trygge produkter av høy kvalitet til en god pris.