Color Line - Slik bygges verdenes største plug-in hybrid skip

Color Hybrid bygges for Color Line av Ulstein Verft
Det grønne skiftet til fornybar og utslippsfri sektor er i full gang, og den maritime klyngen i Norge satser på neste generasjonsskip. Color Lines investering på over en milliard norske kroner i et nytt skip med bygging på norsk verft bidrar til økt sysselsetting og gir verdiskapning. En av ringvirkningene er økt kunnskapsutvikling som igjen bidrar til at norske selskaper kan hevde seg internasjonalt med innovative og fremtidsrettede prosjekter.
På Ulstein Verft øker de bemanningen i takt med byggingen av skipet utover høsten, og selskapene har etablert et godt samarbeid og forståelse for det samfunnsansvaret selskapene har, ivaretar, og ønsker å være en del av videre.
– For en videreutvikling av den maritime klyngen i Norge er vi avhengig av internasjonalt konkurransedyktige vilkår. Forutsigbarhet sikrer selskapets evne til å planlegge langsiktig, og foreta investeringer fra et norsk ståsted, sier Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line.
Med byggingen av Color Hybrid vil alle linjer som Color Line opererer med i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige i løpet av få år ha fått nye, moderne og skreddersydde skip. Color Line er i dag det eneste norske rederiet i internasjonal passasjer- og godstrafikk med norsk eierskap, skip registrert i norsk skipsregister og hovedkontor i Norge.
Som å bygge med legoklosser
Skroget til Color Hybrid består av totalt 14 «grand blocks». I dag, ett år før skipet settes i drift er seks av disse på plass i dokken. I begynnelsen av september vil de resterende åtte blokkene være på plass. Dokken fylles deretter med vann og Color Hybrid vil da for første gang få vann under kjølen.
Video
Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
– Det er en spennende operasjon for alle som jobber med prosjektet, da får vi for første gang se skipet flyte, og vi kan kvalitetssikre at vektberegningene er korrekte. Mot slutten av byggeperioden når alt av utstyr er på plass blir det så foretatt en krengeprøve som også angir høyden for tyngdepunktet til fartøyet, sier prosjektleder, Robin Tomren i Color Line Marine.
Den første uken i juni ble «grand block 5» og «grand block 3» heist ned i dokken. Denne måneden blir også hovedmotorer, gir og generatorer løftet på plass. «Grand block 5» vil huse de fem motorene, som også blir montert denne måneden. Både seksjonene og delene blir løftet på plass av en heisekran med løftekapasitet på 1000 tonn, og slik bygges skroget blokk for blokk, nesten som å bygge med legoklosser.
Color Hybrid vil ha plass til 2000 passasjerer og 500 biler. Skipet blir 160 meter langt og 27 meter bredt. Skipet vil gå på batteridrift inn og ut av Sandefjordsfjorden.
Fakta om verdens største plug-in hybrid skip: https://www.colorline.no/om-oss
Nøkkelord
Kontakter
Helge Otto MathisenKonserndirektør Kommunikasjon og Samfunnskontakt
Tel:(+47) 992 23 330helge.otto.mathisen@colorline.noBilder







Om Color Line
Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, med rundt 2 000 ansatte i fire land. Color Line har en årsomsetning på over NOK 5 milliarder, og frakter årlig om lag 3,8 millioner reisende, 900 000 personbiler og 180 000 fraktenheter til og fra Norge. Rederiet har en flåte på syv skip, og operer fire internasjonale fergelinjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med alle skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor, og har som visjon å bli «Europas beste rederi innen cruise og transport». Color Line skal være en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling
Følg pressemeldinger fra Color Line
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Color Line
2024: Et historisk godt år for Color Group8.4.2025 14:03:30 CEST | Pressemelding
I 2024 oppnådde Color Lines morselskap Color Group resultater i 2024 på linje med toppåret 2023, til tross for fortsatt høy prisvekst og økende geopolitisk uro. De sterke resultatene kom på bakgrunn av kontinuerlige forbedringer og kostnadseffektiv drift, og viser samtidig at Color Lines produkter er meget robuste i forhold til makroøkonomisk usikkerhet og økte spenningsnivåer.
Color Group med solid første halvår 202428.8.2024 12:17:08 CEST | Pressemelding
Color Line fortsatte å skape gode resultater gjennom første halvår 2024 etter å ha levert det beste resultatet i rederiets historie i 2023, drevet av god etterspørsel, stabil drift og kontinuerlig forbedring innenfor alle operasjoner på sjø og land.
2023: Et taktskifte for Color Group21.3.2024 14:35:50 CET | Pressemelding
I 2023 oppnådde Color Line det beste resultatet i rederiets historie, drevet av høy etterspørsel, stabil produksjon og en stadig mer kostnadseffektiv drift. Dette gir Color Line et godt utgangspunkt for videre kommersiell utvikling og til den grønne omstillingen i årene som kommer.
Omsetningsrekord for Color Line i 20228.2.2023 08:06:10 CET | Pressemelding
Foreløpige regnskapstall viser at Color Line oppnådde omsetningsrekord i 2022, til tross for pandemibegrensninger i begynnelsen av året og økende makroøkonomisk usikkerhet som følge av geopolitisk uro.
Color Line effektiviserer deler av den operative driften på linjene Sandefjord-Strømstad og Oslo-Kiel3.11.2022 11:30:15 CET | Pressemelding
Som følge av høye energikostnader, makroøkonomisk usikkerhet og svekkede rammebetingelser, har Color Line besluttet å avslutte driften av Color Viking på ruten Sandefjord-Strømstad og frakteskipet Color Carrier på ruten Oslo-Kiel. Rederiet vil søke å minimere antall overtallige gjennom omplassering til øvrige skip i flåten og ved tilbud om frivillige ordninger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom