
Nordmenn planlegger rekordhøyt forbruk i sommerferien
Det er finske Ferratum Group som for femte år på rad står bak den ferske undersøkelsen om pengebruk i forbindelse med sommerferie. Sommerbarometeret 2018 er en omfattende studie av forbrukeratferd, med nesten 22 000 respondenter fordelt på 18 land . Undersøkelsen kartlegger trender innen planlagte aktiviteter, handling på nett eller i butikk, samt pengebruk i sommerferien.
Nordmenn på forbrukstoppen
Nordmenn topper listen over relativt forbruk i forhold til disponibel inntekt. Nordmenn estimeres til å bruke 68,5% av disponibel inntekt på sommerferie i 2018. Dette er en kraftig økning fra tidligere år der nordmenn oppga et forbruk på henholdsvis 31% i 2016 og 44% i 2017. På topplisten er også Latvia med planlagt forbruk på 67% av disponibel inntekt, etterfulgt av Kroatia (61,2%) og Mexico (60,3%). På bunnen av listen finner vi Polen og Brasil som oppgir et forbruk på henholdsvis 14% og 13,1%.
Norge ligger også langt over både det internasjonale gjennomsnittet på 47,2% og våre naboland i relativt forbruk i sommerferien. Danskene oppgir et forbruk på 52,9% mens svenskene planlegger å bare bruke 37,9%.
Innenlandsreiser mest populært
Sammenlagt i Europa er innenlandsreiser den mest populære aktiviteten i år, med et gjennomsnittlig planlagt forbruk på 11,3% av disponibel inntekt. Dette gjelder i Norge også, der vi planlegger å bruke 12,8% på innlandsreiser, som tilsvarer EUR 226 (NOK 2 160). Trenden er likevel at vi fordeler utgiftene på flere aktiviteter som fritidsaktiviteter og hobbyer, sosiale aktiviteter, interiør i hjemmet og sosiale arrangementer. Utenlandsreiser kom ikke på topplisten i årets undersøkelse.
Planlagt forbruk på aktiviteter:
- Innenlandsreiser (12,8%)
- Fritidsaktiviteter og hobbyer (12,8%)
- Sosiale aktiviteter (12,5%)
- Hjem/interiør (12,5%)
- Sosiale arrangementer (11,2%)
I likhet med nordmenn prioriterer svenskene innenlandsreiser høyt, mens utenlandsreiser ikke når topp 5. Danskene derimot har utenlandsreiser øverst på aktivitetslisten, med planlagt forbruk på 15,9% av disponibel inntekt.
Nordmenn foretrekker fortsatt hotell over AirBnb
Ikke overraskende er respondenter fra Norge de som er mest villige å betale for hotell, hele 99,4% oppgir at de er villige til å betale over 1000 kroner per natt. Bak oss finner vi svensker og dansker hvor betydelig færre er villig til å betale så mye for en natt på hotell, 57,6% i Danmark og 29,1% i Sverige. Undersøkelsen kartla også hvor mange av respondentene som kom til å bruke AirBnb til overnatting, i Norge planlegger 35% å bruke AirBnb mens Tyskland (72.18%), Tsjekkia (52.03%) og Bulgaria (48.72%) topper listen.
Internetthandel eller i butikk
Omtrent 30% av respondentene svarte at de skulle handle produkter og tjenester på nett i sommer med Storbritannia og Spania i ledelsen. I Norge planlegger 29% å handle på nett, Finland, Latvia og Mexico kommer derimot i hovedsak til å holde seg til den tradisjonelle butikkhandelen i sommer.
Mobilbank
Over 60% av alle som deltok i undersøkelsen sa at de kommer til å bruke mobilbank når de har behov for bank i sommerferien. Hvis vi ser enda nærmere på svarresultatene så svarte hele 80% av respondentene fra Sverige, Canada, Norge og Nederland at de kom til å bruke mobilbank i løpet av denne perioden.
Nøkkelord
Kontakter
Emmi Kyykkä
Business Support Manager for CEO
+41 79 940 6315
emmi.kyykka@ferratum.com
Mia Neverlien
Leidar
+47 970 52 959
mia.neverlien@leidar.com
Bilder
Dokumenter
Lenker
Om Ferratum Group
Om Ferratums Sommerbarometer 2018 ™
• Undersøkelsen ble utført av Ferratum Group, en nettundersøkelse gjennomført av sine aktive kunder i 18 internasjonale land med et standardisert spørreskjema. Inntektene er oppgitt i lokal valuta. Det relative sommerforbruket beregnes ved å se på families månedlige disponible inntekt i hvert land. Den disponible inntekten ble justert ut i fra hvert lands individuelle kjøpekraft basert på verdensbankens tall i 2014.
• Nesten 22.000 husholdninger deltok i undersøkelsen. Deltakerne var i alderen 18 til over 61 år. 54,4% av deltakerne var kvinner. Gjennomsnittlige nettoinntekt hos deltakerne var mellom 6 003 - 26 031 kr. Gjennomsnittlig husstandsstørrelse blant respondentene var 2,9 personer.
• I tillegg til demografiske faktorer ble respondentene spurt om deres disponible månedlige nettoinntekt. De ble spurt om hvor mye de bruker på sommerferien, hvilke aktiviteter de bruker penger på, og om de skal bruke Airbnb sine tjenester eller nettbanken når de reiser utenlands.
Undersøkelsen brukte hvert lands respektive valuta. Svarene ble utjevnet for å kunne gjenspeile hvert lands respektive kjøpekraft. Alle som tok undersøkelsen ble holdt anonyme.
Om Ferratum Group:
Ferratum Group er en internasjonal leverandør av mobile tjenester innen bank, forbrukslån, smålån og SMB-lån. Ferratum ble grunnlagt i 2005 med hovedkontor i Helsinki, Finland. Ferratum har utviklet seg raskt og opererer nå i 25 land i Europa, Afrika, Sør- og Nord-Amerika og Asia-Stillehavsområdet.
Som en pioner innen finansiell teknologi ligger Ferratum i forkant av den digitale bankrevolusjonen. Ferratum mobilbank som ble lansert i 2016 er en innovativ mobilbankplattform som tilbyr en rekke banktjenester inkludert digitale betalinger i sanntid og overføringer i en enkelt app. Mobilbanken er for tiden tilgjengelig i fem europeiske markeder. Ledet av grunnleggeren Jorma Jokela har Ferratum ca 1,9 millioner aktive og tidligere kunder som har en konto eller har blitt tildelt ett eller flere lån (tall fra 31 desember 2017), hvorav over 780 000 kunder har en åpen mobilbank-konto eller en aktiv lånebalanse de siste 12 månedene.
Ferratum Group er notert på Frankfurt-børsen på Prime Standard listen 'FRU.' For mer informasjon, besøk www.ferratumgroup.com.
Følg pressemeldinger fra Ferratum Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ferratum Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ferratum Group
Nordmenn bruker mer penger på julehandel i år11.12.2018 11:44:39 CET | Pressemelding
Nordmenn har planer om å bruke 14% av sin disponible inntekt på julehandel som er en økning fra fjoråret hvor andelen lå på 13.4 %. Norge ligger like bak Sverige, hvor svenskene bruker 15% av sin disponible inntekt på julehandel, etterfulgt av Danmark (13%) og Finland (11%), Tyskland (10%) og Nederland (10%). Dette viser Ferratum sin årlige internasjonale undersøkelse om kjøpsadferd i julen.
Kraftig nedgang i nordmenns julehandel i 201711.12.2017 10:08:42 CET | Pressemelding
Ny statistikk viser at nordmenns forbruk i forbindelse med julehandel vil gå ned med 17% sammenlignet med 2016.
Nordmenn bruker rekordmye penger på reiser12.6.2017 09:13:20 CEST | Pressemelding
Oslo, 12. juni, 2017: Nordmenn og svensker er på Europatoppen på å bruke penger på reiser i løpet av sommeren. Svensker bruker 44 prosent og nordmenn bruker 41 prosent av feriebudsjettet sitt på reiser. Det er over tre ganger så mye sammenliknet med dansker, som kun bruker 12 prosent.
Overraskende nedgang i netthandelen i 201620.12.2016 10:52:22 CET | Pressemelding
Sammenlignet med 2015, viser ny statistikk at nordmenn handler færre julegaver på nett. I fjor utgjorde netthandelen 25%, mens i år forventes det at 22.32% av julehandelen foregår på nett.
Norge på Europatoppen i ferieutgifter – men på bunn i forhold til disponibel inntekt24.6.2016 09:06:22 CEST | Pressemelding
24. juni 2016, Oslo – Nordmenn bruker i gjennomsnitt 1 325 euro eller 12 235 kroner på sommerferie. Dette er høyest i Europa, og tilsvarer 31% av en gjennomsnittlig disponibel inntekt.