
Kraftig nedgang i nordmenns julehandel i 2017
Det er finske Ferratum Group som for fjerde år på rad står bak den ferske undersøkelsen om kjøpsatferd i forbindelse med julesesongen. Med mer enn 21.000 respondenter fra husholdninger i 21 land er dette en svært omfattende studie av europeisk forbrukeradferd. Undersøkelsen kartla trender innen populære julegaver, pengebruk i julen, julegavekjøp på nett og i butikk.
Nordmenn blant de som bruker minst til jul
Nordmenn vil bruke 13.4% av disponibel inntekt på julehandel i 2017, en nedgang fra i fjor hvor nordmenn oppga et forbruk på 16.2% av inntekten på julehandel. Norge er dermed blant de som bruker minst til jul. Landene som bruker mindre enn Norge er Finnland (12.3%), Tyskland (11.9%) samt Danmark og Nederland, som ligger nederst med 11.8% av månedslønnen satt av til julehandel. I motsetning oppgir Mexico et forbruk på 34% av inntekt, etterfulgt av Romania (31.9%), Spania (29.6%), og Brasil (28.2%).
Undersøkelsen viser at juleforbruket vil også bli høyt i New Zealand, Australia og Storbritannia med husholdninger som tildeler 22% - 23% av deres månedlige inntekt til julehandel.
Myke pakker er årets vinner
17.5% av deltagerne i undersøkelsen har klær som den mest populære gaven å gi og å få. Leker og spill (13.7%), søtsaker (12%) og elektronikk (9.1%) er andre populære valg.
Også i Norge er klær en klar vinner. Over 21% av julegavene under norske juletrær vil bestå av klær. Kun 7.9% av julegavene vil bestå av elektronikk, mens det forventes at over 13% av gavene består av leker og spill.
Finland (17.5%) og Kroatia (23.9%) vil bruke en stor del av julebudsjettet sitt på søtsaker og delikatesser, mens deltagere fra Storbritannia, Sverige, Australia og Estland vil bruke 20% av julebudsjettet deres på leker og spill.
Netthandel
Tall for 2017 viser at trenden for netthandel i Norge er snudd. Nordmenn oppgir at 26.8% av julehandelen vil foregå på nett. Dette er en økning fra i fjor hvor netthandel utgjorde 22.32%. Likevel ligger Norge fortsatt bak naboland når det kommer til digital julehandel. Danmark oppgir en netthandel på 27% mens husholdninger i Sverige handler hele 31.2% på nett. Mest digitale er Tyskland med hele 45.4%, tett fulgt av Storbritannia og Nederland med henholdsvis 38.6% og 32.6%.
Nordmenn betaler med kort
I Norge og Sverige kommer 70% til å betale for julehandelen med kort. Mer enn 50% av undersøkelsens totale deltagere oppgir at de vil bruke kort fremfor kontanter i forbindelse med julehandelen.
Mer enn 60% av alle deltagere vil bruke en mobilbank til deres daglige transaksjoner, mens mer enn 80% av deltagerne i Australia, New Zealand, Nederland, Sverige, Norge og Canada vil bruke en mobilbank i julen.
Nøkkelord
Kontakter
Ms. Emmi Kyykkä
PR Manager Ferratum
+41 79 940 6315
Emmi.kyykka@ferratum.com
Ingrid Helsingen Warner
Leidar
+47 948 78 886
ingrid.h.warner@leidar.com
Bilder
Dokumenter
Lenker
Om Ferratum Group
Om Ferratum Group Julebarometer 2017™
Over 21,000 husholdninger deltok i undersøkelsen. Deltagerne er fra 18 – 61+ år. 58.8% av deltagerne er kvinner. Gjennomsnittlige månedlige inntekt for deltakende husholdninger er mellom 5,300 kroner - 44,000 kroner. Gjennomsnittlig antall innenfor husholdningen er 2.89 personer. I tillegg til demografiske faktorer, ble deltagerne spurt om deres disponible månedlige inntekt, hvor mye de brukte i julen, hvilke aktiviteter de kommer til å bruke penger på og om de kommer til å bruke Airbnb eller et hotell når de reiser i julen. Undersøkelsen brukte hvert enkelt lands respektive valuta. Svarene ble jevnet ut for å reflektere hvert enkelt lands generelle kjøpekraft. Alle deltakere er anonyme.
Om Ferratum Group
Ferratum Group er en leverandør av banktjenester og digitale forbrukslån til privatpersoner og små bedrifter, distribuert via mobil teknologi. Selskapet har utviklet seg rask siden oppstarten i 2005, og er i dag representert i 25 markeder i Europa, Afrika, Sør- og Nord-Amerika og Asia. Hovedkontoret ligger i Helsinki, Finland.
Som en pioner innen finansiell teknologi, leder Ferratum an i den digitale bank revolusjonen. Ferratum Mobil Bank, lansert i 2016, er en innovativ plattform for mobile banktjenester, inklusive digitale betalingstjenester og overføringer i realtid. Tjenesten er tilgjengelig i fem europeiske markeder. Under ledelse av grunnleggeren, Jorma Jokela, har Ferratum ca. 1.8 millioner aktive og tidligere kunder som har fått utbetalt ett eller flere lån (per 30 september 2017).
Ferratum Group er notert på Prime Standard listen på Frankfurt Børsen under ticker kode «FRU». Gå til ferratumgroup.com for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Ferratum Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ferratum Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ferratum Group
Nordmenn bruker mer penger på julehandel i år11.12.2018 11:44:39 CET | Pressemelding
Nordmenn har planer om å bruke 14% av sin disponible inntekt på julehandel som er en økning fra fjoråret hvor andelen lå på 13.4 %. Norge ligger like bak Sverige, hvor svenskene bruker 15% av sin disponible inntekt på julehandel, etterfulgt av Danmark (13%) og Finland (11%), Tyskland (10%) og Nederland (10%). Dette viser Ferratum sin årlige internasjonale undersøkelse om kjøpsadferd i julen.
Nordmenn planlegger rekordhøyt forbruk i sommerferien11.6.2018 07:26:41 CEST | Pressemelding
Ny statistikk viser at nordmenns planlagte forbruk i forbindelse med sommerferien er på vei til å sette ny rekord. I gjennomsnitt planlegger vi å bruke 68,5% av disponibel inntekt på årets sommerferie, en økning på over 55% sammenlignet med 2017.
Nordmenn bruker rekordmye penger på reiser12.6.2017 09:13:20 CEST | Pressemelding
Oslo, 12. juni, 2017: Nordmenn og svensker er på Europatoppen på å bruke penger på reiser i løpet av sommeren. Svensker bruker 44 prosent og nordmenn bruker 41 prosent av feriebudsjettet sitt på reiser. Det er over tre ganger så mye sammenliknet med dansker, som kun bruker 12 prosent.
Overraskende nedgang i netthandelen i 201620.12.2016 10:52:22 CET | Pressemelding
Sammenlignet med 2015, viser ny statistikk at nordmenn handler færre julegaver på nett. I fjor utgjorde netthandelen 25%, mens i år forventes det at 22.32% av julehandelen foregår på nett.
Norge på Europatoppen i ferieutgifter – men på bunn i forhold til disponibel inntekt24.6.2016 09:06:22 CEST | Pressemelding
24. juni 2016, Oslo – Nordmenn bruker i gjennomsnitt 1 325 euro eller 12 235 kroner på sommerferie. Dette er høyest i Europa, og tilsvarer 31% av en gjennomsnittlig disponibel inntekt.