
Nordmenn bruker rekordmye penger på reiser
Tallene kommer frem i en studie nylig utført av Ferratum Group om pengebruk i sommerferien. Over 10.000 husholdninger i 16 land i Europa deltok i Ferratum Groups internasjonale sommerbarometer 2017™, som ble gjennomført for fjerde år på rad.
Et klart trekk som fremkommer av undersøkelsen er at folk velger å bruke mer penger på sommerferier enn vinterferier - med inntil 50 prosent økning i gjennomsnittlig forbruk på sommeren.
Generelt i Europa er innenlandsreiser den mest populære måten å tilbringe sommeren på (18%), fulgt av sosiale aktiviteter og shopping (13%). Det minst populære valget denne sommeren er sports- og fritidsaktiviteter, hvor undersøkelsens deltakere sier at de ikke er villige til å bruke mer enn 5 prosent av budsjettet sitt.
Pengebruk i løpet av sommerferien: Norge på 6. plass
Selv om nordmenn bruker mye av budsjettet på reiser, er vi allikevel på 6. plass når det gjelder pengeforbruk i løpet av sommerferien. Norske husholdninger bruker i gjennomsnitt 59 prosent av månedsinntekten i løpet av ferien. Derimot topper land som Bulgaria, Estland, Litauen og Latvia listen over de landene i Europa som bruker størst andel av inntekten sin på ulike ferieaktiviteter.
Forbrukervaner: Vi prioriterer barnas aktiviteter
Gjennom sommeren bruker nordmenn mest penger på å finansiere barnas aktiviteter, og på å dra på sommerfestivaler. Dette skiller seg ut fra resten av Skandinavia der nabolandene bruker mest penger på hagearbeid og generell reising innenlands og utenlands.
Resultater fra årets Sommerbarometer™ viser at hagearbeid og renoveringsprosjekter i hjemmet er førstevalget i Bulgaria, Danmark, Tsjekkia, Frankrike, Finland, Kroatia og Estland. Engelskmenn og nederlendere vil bruke henholdsvis 15 og 16 prosent på festivaler.
Dette bruker Nordmenn mest penger på i sommerferien:
- Finansiere barnas aktiviteter (16%)
- Sommerfestivaler (16%)
- Shopping av sommerklær eller mote (13%)
- Sosiale aktiviteter (13%)
- Delta på sportsarrangement (10%)
Velger hotell fremfor Airbnb
Airbnbs tjenester er mest populære i land som; Bulgaria, Sverige, Nederland og Frankrike og minst populære blant resten av de nordiske landene. Nordiske land betaler gjerne mer enn 100 Euro, tilsvarende 950 norske kroner, per natt på hotell, mens resten av Europa er mer forsiktige.
3 av 4 nordmenn bruker mobilbank i sommerferien
I 2017 er antall brukere av smarttelefonen for private banktjenester forventet å nå 1 milliard på verdensbasis. 77 prosent av norske husholdninger bruker mobile banktjenester i løpet av sommerferien, kun overgått av Sverige, Polen og Nederland. Dette er nesten dobbelt så mye som Danmark (44%).
Nøkkelord
Kontakter
Stine M. Brosø
Country Manager Norway
+ 47 91920212
stine.broso@ferratum.com
Rebekka Reitan
+47 934 81 777
rebekka.reitan@leidar.com
Bilder
Dokumenter
Om Ferratum Group
Ferratum Group er en pionér innen finansteknologi og mobile lån oppført i Prime Standard på Frankfurt-børsen. Ferratum tilbyr en rask og enkel vei til mobile lån og banktjenester for private kunder og bedrifter, med en visjon om å skape et digitalt økonomisk økosystem som bryter ned barrierene og kompleksiteten som kjennetegner tradisjonelle banktjenester. Nylig lanserte Ferratum Group Norge, sin revolusjonerende mobilbank plattform i flere Europeiske land, deriblant Norge. Med FerratumBank kan man enkelt lage en konto på nett, og ha opptil 14 ulike kontoer i de fleste valutaer. Kunder kan enkelt overføre penger mellom de ulike kontoene, gjøre uttak og dermed unngå valutaavgifter. Under ledelse av grunnleggeren Jorma Jokela har Ferratum utviklet seg raskt siden oppstarten i 2005. Gruppen har 1,6 millioner kunder som tidligere har mottatt ett eller flere lån og 3,5 millioner bruker i sin database totalt. Ferratum er representer i 23 markeder i Europa, Australia, New Zealand, Canada og Mexico.
Følg pressemeldinger fra Ferratum Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ferratum Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ferratum Group
Nordmenn bruker mer penger på julehandel i år11.12.2018 11:44:39 CET | Pressemelding
Nordmenn har planer om å bruke 14% av sin disponible inntekt på julehandel som er en økning fra fjoråret hvor andelen lå på 13.4 %. Norge ligger like bak Sverige, hvor svenskene bruker 15% av sin disponible inntekt på julehandel, etterfulgt av Danmark (13%) og Finland (11%), Tyskland (10%) og Nederland (10%). Dette viser Ferratum sin årlige internasjonale undersøkelse om kjøpsadferd i julen.
Nordmenn planlegger rekordhøyt forbruk i sommerferien11.6.2018 07:26:41 CEST | Pressemelding
Ny statistikk viser at nordmenns planlagte forbruk i forbindelse med sommerferien er på vei til å sette ny rekord. I gjennomsnitt planlegger vi å bruke 68,5% av disponibel inntekt på årets sommerferie, en økning på over 55% sammenlignet med 2017.
Kraftig nedgang i nordmenns julehandel i 201711.12.2017 10:08:42 CET | Pressemelding
Ny statistikk viser at nordmenns forbruk i forbindelse med julehandel vil gå ned med 17% sammenlignet med 2016.
Overraskende nedgang i netthandelen i 201620.12.2016 10:52:22 CET | Pressemelding
Sammenlignet med 2015, viser ny statistikk at nordmenn handler færre julegaver på nett. I fjor utgjorde netthandelen 25%, mens i år forventes det at 22.32% av julehandelen foregår på nett.
Norge på Europatoppen i ferieutgifter – men på bunn i forhold til disponibel inntekt24.6.2016 09:06:22 CEST | Pressemelding
24. juni 2016, Oslo – Nordmenn bruker i gjennomsnitt 1 325 euro eller 12 235 kroner på sommerferie. Dette er høyest i Europa, og tilsvarer 31% av en gjennomsnittlig disponibel inntekt.