Vil se fotball-VM på TV-skjermen

26 prosent av det norske folk sier at de kommer til å følge med på VM i fotball, mens 60 prosent sier at de ikke skal gjøre det. 14 prosent har ikke bestemt seg – og svarer at de ikke vet. Menn skal i langt større grad se på VM i fotball enn kvinner. 37 prosent av mennene sier at de skal følge VM på TV. Det er NRK og TV 2 som sitter på de norske VM-rettighetene.
Norge er ikke kvalifisert til VM i Russland, i motsetning til naboer som Island, Sverige og Danmark. 36 prosent av den norske befolkning sier at de ville ha sett mer på VM dersom Norge hadde vært kvalifisert, mens 52 prosent svarer at de ikke ville ha sett mer dersom Norge hadde spilt i Russland.
– VM i fotball blir sommerens TV-høydepunkt for mange nordmenn, og spesielt for menn i de fleste aldre. Det er heller ingen tvil om hvilken skjerm som har førsteprioritet når det handler om VM-kamper. Det er TV-skjermen, sier kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik.
Og det er fremdeles TV-skjermen som vil bli hyppigst benyttet for å se på VM i fotball denne sommeren. 64 prosent av de som skal se på VM sier at de i stor grad skal benytte TV-en. Fem prosent sier at de kommer til å benytte mobiltelefon mye, åtte prosent nettbrettet og ni prosent PC/Mac.
Blant de som skal se VM-fotball, er det kvinner i alderen 15 til 29 år som i minst grad skal benytte TV-skjermen med sine 41 prosent. Motsatt er det menn mellom 50 og 59 år som i størst grad skal bruke TV-skjermen.
De som skal være på hytta under VM i fotball, skal i stor grad se VM-fotballen på TV-skjermen. Blant de som sier at de skal se mye VM-fotball, svarer 72 prosent at de skal benytte TV-skjermen.
Også de som skal se på VM mens de tilbringer tid i båten, prioriterer TV-skjermen. Her svarer 76 prosent at de skal benytte TV-skjermen for VM-seingen.
– Det er tydelig at den tradisjonelle TV-skjermen skal brukes flittig når VM står på dagsorden også på hytta og i båten. Her er det den gode, gamle TV-en som gjelder – og som prioriteres foran mer mobile skjermer, sier kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik.
Det ser ut som det er menn mellom 15 og 29 år som skal benytte mobiltelefonen til VM-seing i størst grad, med 16 prosent. Blant de eldste vil mobiltelefonen knapt bli brukt for å se på VM – her svarer hele 71 prosent at de ikke kommer til å benytte seg av mobilen i noen grad.
Totalt deltok 1004 respondenter i den landsrepresentative undersøkelsen som ble foretatt første uken i mai.
Nøkkelord
Kontakter
Ole André SkarbøvikKommersiell direktør
Tel:+47 92849343ole.skarbovik@rikstv.noBilder

Om RiksTV
RiksTV har snaue 250 000 kunder, og er Norges eneste TV-distributør som gir deg digital-TV via antenne, internett og fiber. I tillegg til tilgang via SMART-boks er RiksTV tilgjengelig via apper til Apple TV, mobil, nettbrett og via nett-TV. Ifølge Norsk Kundebarometer 2018 har RiksTV de mest fornøyde kundene i kategorien TV-distribusjon.
RiksTV tilbyr digital-TV i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og ca. 90 prosent av fritidsboligene i vårt langstrakte land kan få inn med vanlig TV-antenne.
Kapasiteten i det digitale bakkenettet disponeres av NRK og RiksTV. NRKs TV- og radiokanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet, mens alle øvrige kanaler og innhold er en del av RiksTVs tilbud. RiksPakken er RiksTVs største og mest populære kanalpakke.
Følg pressemeldinger fra RiksTV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RiksTV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra RiksTV
Strim og fotball.tv lanserer granskende Qatar-dokumentar10.11.2022 14:00:35 CET | Pressemelding
Strim og fotball.tv lanserer “Kampen om sannheten”. Dokumentaren belyser Norges Fotballforbund sitt nei til boikott av årets fotball-VM.
Strim har markedets mest fornøyde TV-kunder31.10.2022 07:40:00 CET | Pressemelding
Strim går helt til topps i EPSI Ratings ferske kundetilfredshetsundersøkelse som offentliggjøres i dag.
RiksTV og Strim med Premier League-avtale og ny sportspakke30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressemelding
RiksTV, som også tilbyr strømmetjenesten Strim, har inngått en ny langsiktig Premier League-distribusjonsavtale med Viaplay Group. Samtidig lanserer Strim en helt ny sportspakke med både Premier League, UEFA Champions League og masse annen sport, til svært konkurransedyktig pris.
Strømmetjenesten Strim utvider sportstilbudet med Champions Leauge og LaLiga.22.11.2021 20:16:28 CET | Pressemelding
Strømmetjenesten Strim har blitt enige med TV 2 om å inkludere Champions League og LaLiga i Strim sine sportspakker. Innholdet vil være på plass i Strim til den viktige Champions League-kampen mellom Villareal og Manchester United 23. november.
Den norske strømmetjenesten Strim kun slått av global gigant på kundetilfredshet.26.10.2021 07:36:37 CEST | Pressemelding
I EPSI Rating sin kundetilfredshetsmåling troner Strim helt i toppen med en kundetilfredshet på 70,2%, kun slått av Disney+.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom