16.000 av verdens fattige mister matstøtte. Regjeringen må snu budsjettkutt i bistand

16 000 barn og kvinner får ikke matstøtte, som en følge av krigen i Ukraina, og Norsk Folkehjelp må si opp ansatte, på grunn av økte kostnader. Regjeringens kutt forverrer situasjon.
GS Westhrin foto: Norsk Folkehjelp

Norsk Folkehjelp må si opp fem ansatte i Sør-Sudan, og det er over 16 000 mennesker, hovedsakelig kvinner og barn, som organisasjonen nå må slutte å gi matstøtte til. Grunnen er at verdens matprogram må gjøre kutt på grunn av økte matvarepriser og krigen i Ukraina.

- Det eneste riktige i disse tider er at Norge øker bistanden og ikke kutter den, slik regjeringen planlegger å gjøre, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Henriette Westhrin.

- Når hjelpeorganisasjonene må kutte i programmer fordi pengene ikke strekker like langt som før, tenker jeg med frykt på hva som kommer til å skje, når kutt iverksettes, sier Westhrin

Bare i Sør-Sudan er det anslått at 8,9 millioner mennesker vil trenge humanitær assistanse i år, på grunn av fortsatt uro og konflikter i landet, i tillegg til flom, som gjør befolkningen sårbar når det blir lite mat. Verdens matvareprogram har imidlertid kun kapasitet til å hjelpe seks av nærmere ni millioner mennesker.

- Dette viser bare hvor utfordrende situasjonen er. De fleste katastrofeområder trenger nå økt støtte, på grunn av ringvirkningene fra krigen i Ukraina, sier Westhrin

Den norske regjeringen har foreslått et kutt på fire milliarder i bistandsbudsjettet for å kunne ta imot ukrainske flyktninger her hjemme. Norge tjener derimot på krigen, og har de økonomiske musklene til å kunne øke bistandsbudsjettet, samtidig som man tar imot ukrainske flyktninger på en god måte.

- En økning av bistandsbudsjettet ville ha sikret at vi, og andre humanitære organisasjoner, kan fortsette vårt arbeid, uten å måtte kutte, sier Westhrin.

For mer informasjon ta kontakt med generalsekretær Henriette Killi Westhrin på telefon: 90796835

GS Westhrin foto: Norsk Folkehjelp