Norsk Folkehjelp forventer stor aktivitet i påskefjellet

Vi oppfordrer folk til å ta hensyn til været og at uhell kan skje, sier Ola Lislien, seksjonsleder for førstehjelp og redningstjeneste i Norsk Folkehjelp.

Fredag ble Norsk Folkehjelps påskeberedskap offisielt åpnet av Kronprins Haakon og justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl. Sammen med Kronprinsessen, Oslos ordfører Anne Lindboe og Norsk Folkehjelps generalsekretær Raymond Johansen fikk de et lynkurs i behandling av en nedkjølt person.

– Vårt budskap til alle i dag, er at det alltid er fare for nedkjøling hvis man skader seg eller blir syk på tur. Heldigvis er det enkle grep man kan gjøre for å hindre at folk blir for kalde, sier Lislien.

– Med et shelter som gir ly for vær og vind, et liggeunderlag, tørre klær og noen litt mer isolerende klær i sekken, kan man gjøre en stor forskjell til hjelpen kommer. Vi anbefaler derfor alle å ha med disse tingene, selv på korte turer, sier Lislien.

Variert værmelding

De neste dagene er det meldt variert vær over store deler av landet, og turlystne bør derfor sjekke værmeldingen før de går ut døra.

– Det ser ikke ut til at drømmeværet kommer med det første denne påsken, men vi ser likevel at mange benytter høytiden til å komme seg ut. Da er det viktig å sjekke værmeldingen før man legger ut på tur, og å være forberedt på at turen kan bli lengre enn man tenkte, sier seksjonsleder for førstehjelp og redningstjeneste i Norsk Folkehjelp, Ola Lislien.

Norsk Folkehjelp har 2000 frivillige redningsmannskaper i beredskap 24/7, over hele landet. De er i beredskap hele påsken, og er klare til innsats dersom noe skjer.

– Ikke vær redd for å varsle hvis dere er uheldig på tur! Å varsle tidlig er det viktigste man gjør for å unngå at en situasjon blir mer alvorlig enn nødvendig, sier Lislien.

Følg med på skredvarselet

Denne uka har det vært betydelig og til dels stor skredfare i deler av landet. Ved inngangen til påsken er skredfaren størst i Møre og Romsdal og Vestlandet.

– Det er viktig å ta skredfaren på alvor, og vi har heldigvis ikke hatt noen alvorlige hendelser den siste uka. Det håper vi varer videre inn i påska, sier Lislien.

Om oss

Norsk Folkehjelp fagbevegelsens egne humanitære organisasjon. Vi har om lag 100 lokallag over hele Norge og jobber i mer enn 30 land. Norsk Folkehjelp ble stiftet i 1939 som fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon og vår visjon er solidaritet i praksis.