Askepott er TV-favoritten på julaften

Askepott er den største TV-favoritten på julaften – nesten halvparten av den norske befolkningen sier at de skal se «Tre nøtter til Askepott» på NRK1. Også i år ser det norske folk ut til å satse på NRK den 24. desember. Det viser en landsrepresentativ undersøkelse som Norstat AS har gjort på oppdrag fra RiksTV.
Mens 45 prosent av respondentene svarer at de skal se «Tre nøtter til Askepott», sier 39 prosent at de skal få med seg «Donald Duck og vennene hans» på samme NRK1. På tredjeplass kommer «Sølvguttene synger julen inn», også det på NRK1.
De over femti år skal ha æren for å dra «Sølvguttene synger julen inn» opp på listen. 42 prosent i denne aldersgruppen oppgir at de skal få med seg at Sølvguttene synger julen inn klokken 17.00, noe som er dobbelt så mange som i de øvrige alderssegmentene.
- Jula er tid for TV-tradisjon. Det er tydelig at folk velger klassikere på julaften. De vet hva de får på TV denne dagen, og dette er tydeligvis ikke dagen for å bryte med etablerte seermønstre, sier kommunikasjonsdirektør Bernt Andersen i RiksTV.
Det er et klart flertall av kvinner som vil få med seg «Tre nøtter til Askepott». 54 prosent av kvinnene svarer i undersøkelsen at de skal se på, mens 36 prosent av mennene svarer det samme. De yngre er også overrepresentert: Hele 59 prosent i aldersgruppen 18-29 år vil få med seg Askepotts ferd mot å kapre prinsen, mens det i alderskategorien 50 pluss kun er 31 prosent som svarer tilsvarende. Og det er folk i Nord-Norge som i størst grad har meldt at de skal se på Askepott, med 52 prosent.
«Donald Duck og vennene hans» kommer som nummer to. Her svarer 40 prosent av kvinnene at de skal se på Donald mot 37 prosent av mennene. Og størst interesse er blant de mellom 18-29 år, med 45 prosent. Oslo-folk ser ut til å glede seg mest til gjensynet med Donald, Timmy Gresshoppe og resten av Disney-karakterene; 44 prosent av Oslo-respondentene oppgir at de vil se dette på julaften.
96 prosent av de spurte sier at de skal se de nevnte programmene på julaften på tradisjonell TV, åtte prosent svarer nettbrett/mobil, syv prosent svarer PC og tre prosent DVD/blu-ray.
- Julaften er dagen hvor familiene samles, og ikke minst gjør de det foran den store skjermen i stua. Det er en del av den sosiale samlingen dette også, fra tidlig til sent, sier Bernt Andersen.
Totalt var det 1014 respondenter i den landsrepresentative undersøkelsen foretatt av Norstat AS for alle over 18 år. Undersøkelsen ble foretatt i månedsskiftet november/desember.
10 på topp
- NRK1: «Tre nøtter til Askepott»: 45 %
- NRK1: «Donald Duck og vennene hans»: 39 %
- NRK1: «Sølvguttene synger julen inn»: 31 %
- NRK1: «Snekker Andersen og julenissen»: 25 %
- TV 2: «Flåklypa Grand Prix»: 21 %
- TV3: «Alene hjemme»: 21 %
- NRK1: «Reisen til julestjernen»: 20 %
- NRK1: «Julemorgen»: 17 %
- NRK1/TV3: «Love actually»: 15 %
- NRK1: «Astrid Lindgrens jul»: 12 %
Nøkkelord
Kontakter
Tone MesnaKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 954 27 745tone.mesna@rikstv.noBilder

Dokumenter
Om RiksTV
RiksTV har snaue 250 000 kunder, og er Norges eneste TV-distributør som gir deg digital-TV via antenne, internett og fiber. I tillegg til tilgang via SMART-boks er RiksTV tilgjengelig via apper til Apple TV, mobil, nettbrett og via nett-TV. Ifølge Norsk Kundebarometer 2018 har RiksTV de mest fornøyde kundene i kategorien TV-distribusjon.
RiksTV tilbyr digital-TV i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og ca. 90 prosent av fritidsboligene i vårt langstrakte land kan få inn med vanlig TV-antenne.
Kapasiteten i det digitale bakkenettet disponeres av NRK og RiksTV. NRKs TV- og radiokanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet, mens alle øvrige kanaler og innhold er en del av RiksTVs tilbud. RiksPakken er RiksTVs største og mest populære kanalpakke.
Følg pressemeldinger fra RiksTV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RiksTV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra RiksTV
Strim og fotball.tv lanserer granskende Qatar-dokumentar10.11.2022 14:00:35 CET | Pressemelding
Strim og fotball.tv lanserer “Kampen om sannheten”. Dokumentaren belyser Norges Fotballforbund sitt nei til boikott av årets fotball-VM.
Strim har markedets mest fornøyde TV-kunder31.10.2022 07:40:00 CET | Pressemelding
Strim går helt til topps i EPSI Ratings ferske kundetilfredshetsundersøkelse som offentliggjøres i dag.
RiksTV og Strim med Premier League-avtale og ny sportspakke30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressemelding
RiksTV, som også tilbyr strømmetjenesten Strim, har inngått en ny langsiktig Premier League-distribusjonsavtale med Viaplay Group. Samtidig lanserer Strim en helt ny sportspakke med både Premier League, UEFA Champions League og masse annen sport, til svært konkurransedyktig pris.
Strømmetjenesten Strim utvider sportstilbudet med Champions Leauge og LaLiga.22.11.2021 20:16:28 CET | Pressemelding
Strømmetjenesten Strim har blitt enige med TV 2 om å inkludere Champions League og LaLiga i Strim sine sportspakker. Innholdet vil være på plass i Strim til den viktige Champions League-kampen mellom Villareal og Manchester United 23. november.
Den norske strømmetjenesten Strim kun slått av global gigant på kundetilfredshet.26.10.2021 07:36:37 CEST | Pressemelding
I EPSI Rating sin kundetilfredshetsmåling troner Strim helt i toppen med en kundetilfredshet på 70,2%, kun slått av Disney+.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom