Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Nordmenn har lagt sin elsk på yoghurt

Del
Vi spiser stadig mer yoghurt, viser nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). –Gledelig at yoghurt både uten og med lite tilsatt sukker øker i popularitet blant nordmenn, sier ernæringsfysiolog Ingvild Steen Nøding i Melk.no.

Tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at vi spiste 3,6 % mer yoghurt per capita første halvår 2014 sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Det er kun drikkeyoghurt som viser nedgang i forbruket. De andre kategoriene av yoghurt øker stadig i forbruk. Vi spiser ikke kun de norske variantene – salg av importerte varianter økte med nesten 8 % sammenlignet med første halvår 2013.

Yoghurt naturell stadig mer populær

Nordmenn har lagt sin elsk på yoghurt naturell og vi spiser stadig mer av denne varianten.  Sammenlignet med første halvår i fjor økte forbruket med 14 % per capita. -Forbruket av denne varianten har hatt en jevn økning de siste årene. Ser vi fem år tilbake i tid til, første halvår 2010, spiste hver nordmann 0,36 kilo yoghurt naturell mot 0,61 kilo i dag. Dette gir en økning på nesten 70 %, sier Steen Nøding i Melk.no.

Større fokus på helse blant forbrukere

-Populariteten av yoghurt generelt har nok en sammenheng med at det over tid har kommet flere alternativer på det norske markedet. Flere av de nye produktene som kommer på markedet har også et lavere innhold av sukker. Produktutviklingen går i retning av sunnere yoghurtvarianter, forteller ernæringsfysiologen. Det er spesielt stor økning i salget av skyr og yoghurt naturell, hvor i sistnevnte kategori også mye av den greske yoghurten er inkludert. -Ved å spise yoghurt får man i seg mange viktige næringsstoffer som proteiner, kalsium, jod, fosfor, B12 og B2, forteller ernæringsfysiologen.

Økning i salget av barneyoghurt

Yoghurt er blant de matvarene som har fått ufortjent oppmerksomhet som en av sukkerverstingene. Mange er ikke klar over at yoghurtvariantene som er spesielt beregnet på barn ofte inneholder mindre, og ikke mer, tilsatt sukker enn de som er beregnet på voksne, forklarer Steen Nøding i Melk.no. I første halvår av 2014 har salget av barneyoghurt steget med 6 % per capita, sammenlignet med samme periode i fjor.

 -For å sikre kalsiuminntaket er det viktig for både barn og voksne å få i seg tre porsjoner med meieriprodukter daglig. Ett lite beger yoghurt kan med fordel inngå som en av disse tre porsjonene, også for barna, forklarer ernæringsfysiologen i Melk.no. Kalsium er viktig for utviklingen og vedlikeholdet av skjelettet.

Utviklingen blant andre meieriprodukter

De fleste andre meieriproduktene har en oppgang dette halvåret. Det gjelder både ost, rømme og norsk smør. Melkeforbruket har en liten nedgang, men vi har tatt ekstra lett melk til våre hjerter. Denne varianten fortsetter som tidligere sin positive trend og øker med nesten 10 % per capita.  Kombinasjonen av lite fett og tilsatt vitamin D ser ut til å være populært.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Tre om dagen
Tre om dagen
Last ned bilde
Yoghurt og müsli
Yoghurt og müsli
Last ned bilde
Skogsbæryoghurt
Skogsbæryoghurt
Last ned bilde
Yoghurt og frokost
Yoghurt og frokost
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Borggt. 1
0650 Oslo

+47 23 30 20 10http://www.melk.no

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding

Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye