Nordmenn har lagt sin elsk på yoghurt

Tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at vi spiste 3,6 % mer yoghurt per capita første halvår 2014 sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Det er kun drikkeyoghurt som viser nedgang i forbruket. De andre kategoriene av yoghurt øker stadig i forbruk. Vi spiser ikke kun de norske variantene – salg av importerte varianter økte med nesten 8 % sammenlignet med første halvår 2013.
Yoghurt naturell stadig mer populær
Nordmenn har lagt sin elsk på yoghurt naturell og vi spiser stadig mer av denne varianten. Sammenlignet med første halvår i fjor økte forbruket med 14 % per capita. -Forbruket av denne varianten har hatt en jevn økning de siste årene. Ser vi fem år tilbake i tid til, første halvår 2010, spiste hver nordmann 0,36 kilo yoghurt naturell mot 0,61 kilo i dag. Dette gir en økning på nesten 70 %, sier Steen Nøding i Melk.no.
Større fokus på helse blant forbrukere
-Populariteten av yoghurt generelt har nok en sammenheng med at det over tid har kommet flere alternativer på det norske markedet. Flere av de nye produktene som kommer på markedet har også et lavere innhold av sukker. Produktutviklingen går i retning av sunnere yoghurtvarianter, forteller ernæringsfysiologen. Det er spesielt stor økning i salget av skyr og yoghurt naturell, hvor i sistnevnte kategori også mye av den greske yoghurten er inkludert. -Ved å spise yoghurt får man i seg mange viktige næringsstoffer som proteiner, kalsium, jod, fosfor, B12 og B2, forteller ernæringsfysiologen.
Økning i salget av barneyoghurt
Yoghurt er blant de matvarene som har fått ufortjent oppmerksomhet som en av sukkerverstingene. Mange er ikke klar over at yoghurtvariantene som er spesielt beregnet på barn ofte inneholder mindre, og ikke mer, tilsatt sukker enn de som er beregnet på voksne, forklarer Steen Nøding i Melk.no. I første halvår av 2014 har salget av barneyoghurt steget med 6 % per capita, sammenlignet med samme periode i fjor.
-For å sikre kalsiuminntaket er det viktig for både barn og voksne å få i seg tre porsjoner med meieriprodukter daglig. Ett lite beger yoghurt kan med fordel inngå som en av disse tre porsjonene, også for barna, forklarer ernæringsfysiologen i Melk.no. Kalsium er viktig for utviklingen og vedlikeholdet av skjelettet.
Utviklingen blant andre meieriprodukter
De fleste andre meieriproduktene har en oppgang dette halvåret. Det gjelder både ost, rømme og norsk smør. Melkeforbruket har en liten nedgang, men vi har tatt ekstra lett melk til våre hjerter. Denne varianten fortsetter som tidligere sin positive trend og øker med nesten 10 % per capita. Kombinasjonen av lite fett og tilsatt vitamin D ser ut til å være populært.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDaglig leder
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12Ane Køber GuldvikKommunikasjonssjef
Tel:415 06 828ane@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder





Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom