Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Nordmenn har lagt sin elsk på cottage cheese og kvarg

Del
Det er innovasjoner og produktutvikling som først og fremst skaper veksten i meierimarkedet. Stor vekst i salget av ferskost som cottage cheese og kvarg (Kesam) er et godt eksempel på dette, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Cottage Cheese
Cottage Cheese

Ferskost utgjør forskjellige ostetyper, men felles for dem alle er at de er laget av fersk ostemasse og er klare til å spises umiddelbart etter produksjon uten noen form for modning. I Norge er det først og fremst cottage cheese og kvarg (Kesam) som inngår i denne kategorien av oster. Disse ferskostene har et lavt innhold av fett og høyt innhold av protein som følge av måten de fremstilles på.

– Forbruket av ferskost økte med 3,8 % per capita i 2014, men sett over en 5 års periode har forbruket mer enn fordoblet seg, forteller daglig leder i Melk.no, Ida Berg Hauge.

De siste årene har det kommet flere alternativer på det norske markedet, blant annet spesielt magre varianter og smakssatte varianter.

– Vi ser ofte at når industrien videreutvikler produktene sine så øker salget. De nye produktene av ferskost passer også godt inn i en sunnhetstrend der forbrukerne søker produkter med lite fett og høyt innhold av protein, uttaler Berg Hauge i Melk.no.

Ekstra lett melk øker fortsatt sterkt
Konsum av vanlig melk hadde i 2014 en nedgang på 1,7 % per capita. Nedgangen gjalt alle varianter av vanlig hvit melk med unntak av ekstra lett melk som fortsatt øker betraktelig. Ekstra lett melk, er den nest mest populære varianten og øker med 8,6 % fra 2013 til 2014.

– Ekstra lett melk har vært en meget vellykket innovasjon. Kombinasjonen av lav fettprosent, god melkesmak og tilsatt vitamin D har vært en stor suksess blant norske forbrukere, forklarer Berg Hauge i Melk.no.

Yoghurt er også en kategori som øker ved hjelp av innovasjoner
Yoghurt er den meierikategorien der det i størst grad skjer produktutviklinger de senere årene noe som har ført til en sterk vekst i forbruket. Veksten har fortsatt i 2014, men på et lavere nivå enn tidligere (2,3 % per capita). I dag finnes det godt over 100 ulike yoghurt og skyrvarianter på det norske markedet.

Ost blant nordmenns favorittpålegg

Ost øker også utover ferskost. Det samlede osteforbruket per innbygger har økt med 2,9 % siste år og hver av oss spiste i 2014 18,75 kg ost.

– Det gjør ost til ett av nordmenns absolutte favorittpålegg. En brødskive med ost kan inngå som 1 av 3 porsjoner melk og meieriprodukter om dagen som vi anbefaler for å sikre anbefalt kalsiuminntak, avslutter Ida Berg Hauge.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Cottage Cheese
Cottage Cheese
Last ned bilde
Tre om dagen.
Tre om dagen.
Last ned bilde
Cottage Cheese
Cottage Cheese
Last ned bilde
Kesam
Kesam
Last ned bilde
Utvikling meierikategorier per capita 2011-2014
Utvikling meierikategorier per capita 2011-2014
Last ned bilde
Utvikling meierikategorier totalt volum 2011-2014
Utvikling meierikategorier totalt volum 2011-2014
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Borggt. 1
0650 Oslo

+47 23 30 20 10http://www.melk.no

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding

Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye