Nordmenn har lagt sin elsk på cottage cheese og kvarg

Ferskost utgjør forskjellige ostetyper, men felles for dem alle er at de er laget av fersk ostemasse og er klare til å spises umiddelbart etter produksjon uten noen form for modning. I Norge er det først og fremst cottage cheese og kvarg (Kesam) som inngår i denne kategorien av oster. Disse ferskostene har et lavt innhold av fett og høyt innhold av protein som følge av måten de fremstilles på.
– Forbruket av ferskost økte med 3,8 % per capita i 2014, men sett over en 5 års periode har forbruket mer enn fordoblet seg, forteller daglig leder i Melk.no, Ida Berg Hauge.
De siste årene har det kommet flere alternativer på det norske markedet, blant annet spesielt magre varianter og smakssatte varianter.
– Vi ser ofte at når industrien videreutvikler produktene sine så øker salget. De nye produktene av ferskost passer også godt inn i en sunnhetstrend der forbrukerne søker produkter med lite fett og høyt innhold av protein, uttaler Berg Hauge i Melk.no.
Ekstra lett melk øker fortsatt sterkt
Konsum av vanlig melk hadde i 2014 en nedgang på 1,7 % per capita. Nedgangen gjalt alle varianter av vanlig hvit melk med unntak av ekstra lett melk som fortsatt øker betraktelig. Ekstra lett melk, er den nest mest populære varianten og øker med 8,6 % fra 2013 til 2014.
– Ekstra lett melk har vært en meget vellykket innovasjon. Kombinasjonen av lav fettprosent, god melkesmak og tilsatt vitamin D har vært en stor suksess blant norske forbrukere, forklarer Berg Hauge i Melk.no.
Yoghurt er også en kategori som øker ved hjelp av innovasjoner
Yoghurt er den meierikategorien der det i størst grad skjer produktutviklinger de senere årene noe som har ført til en sterk vekst i forbruket. Veksten har fortsatt i 2014, men på et lavere nivå enn tidligere (2,3 % per capita). I dag finnes det godt over 100 ulike yoghurt og skyrvarianter på det norske markedet.
Ost blant nordmenns favorittpålegg
Ost øker også utover ferskost. Det samlede osteforbruket per innbygger har økt med 2,9 % siste år og hver av oss spiste i 2014 18,75 kg ost.
– Det gjør ost til ett av nordmenns absolutte favorittpålegg. En brødskive med ost kan inngå som 1 av 3 porsjoner melk og meieriprodukter om dagen som vi anbefaler for å sikre anbefalt kalsiuminntak, avslutter Ida Berg Hauge.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDaglig leder
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12Ane Køber GuldvikKommunikasjonssjef
Tel:415 06 828ane@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder






Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom