Nordmenn har lagt sin elsk på cottage cheese og kvarg

Ferskost utgjør forskjellige ostetyper, men felles for dem alle er at de er laget av fersk ostemasse og er klare til å spises umiddelbart etter produksjon uten noen form for modning. I Norge er det først og fremst cottage cheese og kvarg (Kesam) som inngår i denne kategorien av oster. Disse ferskostene har et lavt innhold av fett og høyt innhold av protein som følge av måten de fremstilles på.
– Forbruket av ferskost økte med 3,8 % per capita i 2014, men sett over en 5 års periode har forbruket mer enn fordoblet seg, forteller daglig leder i Melk.no, Ida Berg Hauge.
De siste årene har det kommet flere alternativer på det norske markedet, blant annet spesielt magre varianter og smakssatte varianter.
– Vi ser ofte at når industrien videreutvikler produktene sine så øker salget. De nye produktene av ferskost passer også godt inn i en sunnhetstrend der forbrukerne søker produkter med lite fett og høyt innhold av protein, uttaler Berg Hauge i Melk.no.
Ekstra lett melk øker fortsatt sterkt
Konsum av vanlig melk hadde i 2014 en nedgang på 1,7 % per capita. Nedgangen gjalt alle varianter av vanlig hvit melk med unntak av ekstra lett melk som fortsatt øker betraktelig. Ekstra lett melk, er den nest mest populære varianten og øker med 8,6 % fra 2013 til 2014.
– Ekstra lett melk har vært en meget vellykket innovasjon. Kombinasjonen av lav fettprosent, god melkesmak og tilsatt vitamin D har vært en stor suksess blant norske forbrukere, forklarer Berg Hauge i Melk.no.
Yoghurt er også en kategori som øker ved hjelp av innovasjoner
Yoghurt er den meierikategorien der det i størst grad skjer produktutviklinger de senere årene noe som har ført til en sterk vekst i forbruket. Veksten har fortsatt i 2014, men på et lavere nivå enn tidligere (2,3 % per capita). I dag finnes det godt over 100 ulike yoghurt og skyrvarianter på det norske markedet.
Ost blant nordmenns favorittpålegg
Ost øker også utover ferskost. Det samlede osteforbruket per innbygger har økt med 2,9 % siste år og hver av oss spiste i 2014 18,75 kg ost.
– Det gjør ost til ett av nordmenns absolutte favorittpålegg. En brødskive med ost kan inngå som 1 av 3 porsjoner melk og meieriprodukter om dagen som vi anbefaler for å sikre anbefalt kalsiuminntak, avslutter Ida Berg Hauge.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDaglig leder
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12Ane Køber GuldvikKommunikasjonssjef
Tel:415 06 828ane@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder






Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom