Signerte kontrakten om bygging av grønt flaggskip

Det er Fitjar Mekaniske verksted som skal bygge OV Ryvingen, og kontrakten omfatter opsjon på ytterligere ett fartøy.
– Det er utrolig kjekt å gå videre med fartøyfornyingsplanen vår, med det som nå blir fartøy nummer fire og opsjon for nummer fem. Jeg er glad politikerne har fulgt opp med midler som gir våre folk et godt verktøy til å utføre oppgavene våre. Og så gleder jeg meg også over at det nå er et norskt verft som har fått oppdraget. Det bidrar til at viktige arbeidsplasser langs kysten blir beholdt. Vi håper på et godt samarbeid med verftet for å få et best mulig resultat, sier kystdirektør Kirsti L. Slotsvik.
Fitjar mekaniske verksted ligger i Fitjar, sør for Bergen. Verftet leverte de to første fartøyene i Kystverkets fartøyfornyingsplan, OV Utvær (2012) og OV Skomvær (2013). Fartøy nummer tre, OV Bøkfjord (2016), ble levert av danske Hvide Sande Shipyard. Bøkfjord er Kystverkets første hybridfartøy, og de innovative løsningene gjorde at det ble kåret til årets skip i Danmark i 2016.
Miljøhensyn
Nå skal miljøtenkningen tas ytterligere noen steg i løsningene for OV Ryvingen. I tillegg tas erfaringene fra de tre foregående fartøyene med. OV Ryvingen blir blant annet litt lenger, og har i tillegg utstyr som gir større kapasiteter på blant annet kran, og mer tilpasset for hensiktsmessig på arbeid på flytende merker.
Viktigst av alt er det likevel at det er lagt vekt på å videreutvikle hybridløsningen som ble introdusert med OV Bøkfjord. Batteripakken på det nye fartøyet vil være nesten fire ganger så stor som på Bøkfjord, og løsningen legger til rette for svært høy virkningsgrad og hybridfleksibilitet i fremdrift. Batteripakken er på hele 2 Megawatt time (MWh). Ut fra Kystverkets driftsform kan Ryvingen dermed gå på batteri alene i flere timer, og kan lades fra landstrømsanlegg eller forsyne fartøyet med strøm ved kailigge – dersom landstrøm ikke er tilgjengelig.
En annen innovativ løsning er at overskuddsvarmen fra fartøyets hovedmaskin under arbeidsdagen lagres i "thermos". Ved kailigge brukes deretter den opplagrede varmeenergien til oppvarming av mannskapsområde, istedenfor en tradisjonell oljefyrt kjele.
– Bygger for fremtiden
– Jeg er ekstremt glad for at vi har fått denne avtalen. Vårt verft bygde jo de to første av de nye multifunksjonsfartøya til Kystverket. I Fitjar Mekaniske AS har vi et slagord som sier "Me byggjer for framtida!", og dette passer godt inn i den tankegangen. Dette er en avansert båt med mange nyvinninger, og vi er stolte og ydmyke over oppdraget. Vi ser virkelig frem til å komme i gang, fastslår verftsdirektør Hugo Strand fra Fitjar Mekaniske AS.
OV Ryvingen er planlagt bygget og utrustet i Norge, og planlagt levering er utgangen av 2018. Som de tre foregående fartøyene er Ryvingen et multifunksjonelt fartøy, og skal uføre oppdrag innen farledsvedlikehold og oljevern. Planen for den nye flåtetilveksten er at den skal gå i tjeneste i det som er region sørøst, fra svenskegrensen til grensen mot Rogaland.
Faktaboks om OV Ryvingen
Verft: Fitjar Mek. Verksted
Lengde: 46,6 meter
Bredde: 12 meter
Klassenotasjon: +1A1 Clean Ice-1C E0 DYNPOS-AUT COMF-V(2)C(2) Oilrec Battery Power.
Hovedmotor: Bergen Engines 2 MW
Batteripakke: Rolls-Royce 3 MWh (end of life 2 MWh)
Fremdrift: Rolls-Royce PM azimuth 2 x 1.1 MW
Tunnel thruster: RRM TT1300
Dekkskraner: Palfinger 150002MH, og 32002MH
Nøkkelord
Kontakter
Pål Are LilleheimSeniorrådgiver
Tel:+47 926 87 085pal.are.lilleheim@kystverket.noBilder






Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Kystverket avlyser anbudskonkurransen for Kjøllefjord fiskerihavn – nytt arbeid i gang3.7.2025 15:29:46 CEST | Pressemelding
Kystverket har besluttet å avlyse konkurransen om utbyggingstiltaket Innseiling Kjøllefjord Fiskerihavn i Lebesby kommune i Finnmark, etter at de mottatte tilbudene lå vesentlig over prosjektets kostnadsramme.
Status 2025 tek for seg sjøtransporten i ei tid med raske endringar30.6.2025 13:20:22 CEST | Pressemelding
Kystverket har publisert Status 2025 – ei ny samling artiklar som gir fagleg innsikt i korleis sjøtransporten utviklar seg i møtet med nye krav, større kompleksitet og meir uforutsigbare tider.
Kyst- og havnekonferansen 2025: Statsråden kommer når vi samler kyst-Norge for 20. gang27.6.2025 15:50:29 CEST | Pressemelding
Det blir selvsagt Kyst- og havnekonferanse i Honningsvåg denne høsten også! 24.–25. september inviterer Kystverket til den 20. utgaven av Kyst- og havnekonferansen. Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss kommer – kommer du?
155 tilskotsmillionar som skal gjere hamnene meir effektive og miljøvennlege25.6.2025 13:11:37 CEST | Pressemelding
Kystverket gir no tilsagn om til saman 155 millionar kroner i tilskot til 9 prosjekt gjennom tilskotsordninga for effektive og miljøvennlege hamner. Målet er å legge til rette for betre logistikk, lågare utslepp og meir overføring av gods frå veg til sjø.
Styrkar kysten – 85 millionar til kommunale fiskerihamnetiltak13.6.2025 11:05:00 CEST | Pressemelding
Kystverket gir no tilsagn om til saman 85,2 millionar kroner til 11 prosjekt i kommunale fiskerihamner. Midlane skal bidra til betre infrastruktur og meir robuste rammevilkår for fiskerinæringa.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom