Tidenes norske TV-eksport: TV 2-programmet «The Stream» er solgt til NBC i USA

TV 2, produksjonsselskapet Monster og musikkprodusent Jørn Dahl sitt selskap Little Hill signerte denne uken en avtale med den amerikanske tv-kanalen NBC om kjøp av formatet «The Stream». Bak handelen står distributøren Nordic World som markedsfører og selger først og fremst nordiske TV-programmer og formater til resten av verden.
For NBC i USA blir dette en storsatsing.
- I hele min karriere har jeg vært en forkjemper for at vi må utvikle og selge norske ideer på lik linje som vi kjøper utenlandske formater fra internasjonale distributører. I TV 2 har vi de 2-3 siste årene hatt som mål å utvikle ideer som også kan gå ”world wide”, så dette er et gjennombrudd. Med «The Stream» har vi truffet en nerve, og det har vært flere store interessenter på banen som har ønsket å kjøpe dette formatet. Vi har vært i USA og presentert formatet for toppsjefene i flere av de største amerikanske TV-selskapene. At vi nå har signert avtale med NBC, som fra før sender de største talent-programmene i USA, er stort. Dette er uten tvil den største tv-eksporten fra Norge noensinne og vil selvsagt også bidra til gode inntekter for TV 2 og våre partnere i årene som kommer hvis serien lykkes i USA, sier Trond Håndlykken Kvernstrøm som er direktør for kanal og program i TV 2.
«The Stream» hadde premiere på TV 2 i høst og er en helt ny og norskutviklet musikkonkurranse som er utviklet av Monster og TV 2 sammen med idehaver og musikkprodusent Jørn Dahl. TV 2 har gått sammen med verdens tre største plateselskaper Universal Music, Sony Music og Warner Music samt streaming-giganten Spotify for å oppdage og skape nye artister slik det faktisk blir gjort i virkeligheten i 2016.
- TV 2 startet et omfattende utviklingsarbeid gjennom vår utviklingsavdeling og i samarbeid med norske produksjonsselskaper for to år siden. Little Hill og Monster Format kom med dette formatet til TV 2, og det at vi allerede nå sammen selger et norskutviklet format til en hovedkanal i verdens største TV-marked er et bevis på at innovasjonskraften og kompetansen i Norsk TV-produksjon er i verdensklasse. Hele TV-industrien forsøker å skape «The next big thing», og lykkes vi med dette så er det intet mindre enn formidabelt og en drøm som går i oppfyllelse. Dette er en honnør til interne krefter og våre samarbeidspartnere Monster og Little Hill, og en stor dag for alle som kjemper for godt innhold på TV-skjermen hver eneste dag i norsk produksjonsbransje, sier programdirektør Jarle Nakken i TV 2.
- For oss i Monster er dette en veldig stor dag. Vi har i lang tid satset på egenutvikling og nå ser vi nok en gang resultatet av dette. Vi må bare være veldig glad for at Jørn Dahl kom til oss med ideen til programmet og at TV 2 turte å gå i utvikling og at de satser på norskutviklet egenproduksjon. At dette nå går rett i salg til en av verdens største tv-kanaler er helt fantastisk, sier administrerende direktør Ingvild Daae i Monster.
Bak handelen står også Nordic World som blant annet har solgt TV 2-programmer og formater som faktaformatet «Til bords med fienden» til Travel Channel i det amerikanske markedet, drama-formatet «Maniac» som skal produseres for Netflix og «Dag» til internasjonale markeder tidligere.
- Dette er den største norske TV-eksporten noensinne. Det er lagt ned mye jobb i å markedsføre «The Stream» i det internasjonale markedet, og det er ekstra morsomt når vi lykkes, sammen med TV 2 og Monster i å få en avtale med et av verdens største TV-selskaper. Dette viser at norsk TV-industri har mye å by på – og at vi er konkurransedyktige også på ide og utvikling av formater i beste sendetid i de største og viktigste TV-markedene i verden, sier adm. dir. Espen Huseby i Nordic World.
For mer informasjon, kontakt:
Direktør for kanal og program i TV 2 Trond Håndlykken Kvernstrøm: Mobil 901 79 480 eller mail: TrondHandlykken.Kvernstrom@tv2.no
Administrerende direktør Ingvild Daae i Monster: Mobil 959 00 605 eller mail ingvild@monstermail.no
Adm. dir. Espen Huseby i Nordic World: Mobil 916 15 500 eller mail espen.huseby@nordicworld.tv
Nøkkelord
Kontakter
Alex IversenKommunikasjonsrådgiver Frikjent, Fjorden Cowboys, Farmen, Øya, Gullfisken, Wunderland.
Tel:905 94 059alex.iversen@tv2.noKatrine WergelandKommunikasjonsrådgiver Norske talenter, Født i feil kropp, Åsted Norge, Tid for hjem, værprofiler.
Tel:913 91 114 / 55 90 80 10kwe@tv2.noAnne Martha LeidlandKommunikasjonsrådgiver Skal vi danse, Senkveld, Best Før, Fingrene av fatet, Amatørenes Mester
Tel:476 45 065 / 55 90 80 15aml@tv2.noUnn Grethe BergeKommunikasjonsrådgiver Vårt lille land, Dokument 2, Rett fra hjertet, Helsekontrollen, Mer en gull, På tur med Dag Otto, Jakten på kjærligheten, Kjære mamma, Huskestue.
Tel:924 03 867 / 55 90 82 31ugb@tv2.noNina EnghKommunikasjonsrådgiver
Tel:916 05 816nina.engh@tv2.noJohanne Viken SandnesKommunikasjonsrådgiver Konsernkommunikasjon, Sommerhytta, Stian Blipp-show, En bit av historien, Bloggerne, Hotel Cæsar, Sporten og Nyhetene.
Tel:959 21 208 / 55 90 82 18jvs@tv2.noHåvard SolemKommunikasjonsrådgiver Hver gang vi møtes, Best av de beste, God kveld Norge, Idol, Iskrigerne, Live på direkten, Matkontrollen, Petter uteligger, TV 2 hjelper deg.
Tel:934 35 922 / 55 90 80 28hvl@tv2.noJan-Petter DahlKommunikasjonssjef i TV 2. Kontaktperson for spørsmål om seertall for TV 2-kanalene. Pressekontakt for VM i Håndball og Allsang på grensen.
Tel:928 60 363jan-petter.dahl@tv2.noSarah WillandOrganisasjons- og kommunikasjonsdirektør
Tel:936 06 305sarah.willand@tv2.noBilder






Om TV 2
Vi er TV 2
Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og Norges eneste kommersielle allmennkringkaster. Vi skaper og formidler historier som gjør nyheter, sport og underholdning tilgjengelig for folk – uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike TV-kanaler, strømmetjenesten TV 2 Play og nyhetsnettstedet TV2.no tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til undersøkende journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra TV 2
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TV 2
Slik blir sommeren på TV 2 Play20.6.2025 10:01:00 CEST | Pressemelding
Sommeren på TV 2 Play er fullspekket. Her får du både store høydepunkt i sportsverden, norsk og internasjonalt drama, samt lettbeint konkurransereality.
Disse åtte kjendisene konkurrerer i «Watt Kjendis» på TV 2 Play19.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
23. juni lanserer TV 2 en energisk ny kjendis-satsing der strøm er den nye valutaen. Dag Otto Lauritzen er uforutsigbar energigeneral og Marius Skjelbæk seriens støttespiller og kommentator.
«Bloggerne» med ny sesong og nye profiler17.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Emilie Voe Nereng gjør comeback når «Bloggerne» er tilbake i høst. Ane Farstad og Anny Isabella Øvrehus er helt nye profiler, og sammen med Fetisha Williams, Caroline Nitter og Øyunn Krogh – er dette profilene seerne får følge kommende sesong på TV 2 Play.
Unikt eksperiment i ny TV 2-dokumentarserie11.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
I dokumentarserien «Skolebytte» danner 12 niendeklassinger fra Uranienborg skole på Oslo vest og 12 niendeklassinger fra Bjøråsen skole på Oslo øst en ny klasse. Programledere for dokumentarserien er Janne Amble og Kadafi Zaman.
Klare for fotballfest på TV 2 og NRK11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerens store fotballhøydepunkt får du på TV 2 og NRK. Norge har fått en drømmetrekning i forkant av årets EM. 2. juli braker det løs på TV 2 når kvinnelandslaget møter vertslandet i åpningskampen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom