NAF-test avslører de gode og dårlige barnesetene

Testen er gjort i samarbeid med svenske Testfakta, og den skiller seg fra europeiske tester der de forovervendte setene dominerer. Barnesetene ble testet i en frontkollisjon i 50 kilometer i timen. I tillegg ble setene utsatt for en sidekollisjon i 24 kilometer i timen. Dukken som ble brukt tilsvarer i vekt og størrelse et barn på 18 måneder. Alle barnesetene med unntak av det fra Biltema, har Isofix-innfesting.
Best i test ble Cybex Sirona M, mens det forovervendte Recaro Monza Nova IS er testens klare taper med svært dårlig sikkerhet i en frontkollisjon.
- I en frontkollisjon beskytter bakovervendte seter buk og nakke. Sitter barnet forovervendt kan kollisjonskreftene være direkte dødelige, sier Engan. - De små barna har svakere nakkemuskulatur og store hoder i forhold til kroppsvekten. Derfor slynges hodet frem med stor kraft ved en frontkollisjon hvis de sitter forovervendt. Sitter de derimot bakovervendt vil kraften trykke hodet tilbake i barnesetet og beskytte det mot skader, fortsetter hun.
Store forskjeller
Det er også store forskjeller mellom de bakovervendte setene. Litt overraskende er det at barnesetene fra Axkid og Biltema gir fem ganger mindre belastning for nakken enn stolen fra BeSafe, som ellers i testen har gode resultater. Forklaringen er hellingen på stolryggen. Biltemas og Axkids seter er rettere i ryggen. Det gir bedre beskyttelse for nakken.
- Vinkelen på seteryggen er viktig for barnets sikkerhet. Selvsagt skal man følge instruksjonene til fabrikanten slik vi gjorde i testen, men man skal være varsom med å justere stolvinkelen slik at hellingen blir for stor, advarer Marlene Engan. – Stolryggen bør ikke ha en større vinkel enn 30 grader. Så vær forsiktig med å helle barnesetet for mye for at barnet lettere skal kunne sove, fortsetter hun.
I sidekollisjonstesten ga Biltema og Britax dårligst hodebeskyttelse. Begge er faktisk over farlige grenseverdier. Nakkebeskyttelsen er dårligst i setet fra Concord.
- Variasjonen i resultatene gjør at barneforeldre må sette seg inn i tester som denne for å velge det setet som gir best sikkerhet for sitt barn, sier Engan. – Det vi sikkert kan si er at foreldre bør styre unna forovervendte barneseter frem til barna er fire år, avslutter hun.
Alle detaljer om testen og resultatene finner du på naf.no
Viktige huskeregler
- Barn opp til fire år skal alltid sitte bakovervendt. Det minsker risikoen for dødsfall med opptil fem ganger.
- Vær nøye med valg av størrelse/lengde når du velger stol, spesielt om du har barn som er lange/høye. Barnets hode må aldri komme over kanten på seteryggen av stolen.
- Plus-testede stoler garanterer for bra beskyttelse av nakken.
- Sørg for å montere stolen riktig. Det kan være avgjørende ved kollisjon. Stoler med Isofix er enklere å montere riktig.
- Ikke monter stolen med for mye helling på ryggen.
- Om stolen monteres i baksetet eller i passasjersetet foran i bilen spiller ingen rolle såfremt man sitter i en bakovervendt barnestol. Men husk: I forsetet må kollisjonsputen koples ut!
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noMarlene Engan AasenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 482 54 657marlene.engan@naf.noBilder
Lenker
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: Viktige vei-millioner til fylkene17.6.2025 10:33:50 CEST | Pressemelding
Fylkene skal få 500 millioner kroner mer til samferdsel, ifølge avtalen om revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringen, Senterpartiet og SV. – Dette er sårt tiltrengte penger til nedslitte veier og kollektivtransport i krise, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Ladetest: Familiebil med superlading16.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Familie-SUV'en Zeekr 7X gjorde unna ladetesten til NAF og Motor på et kvarter. - Dette er rekordrask lading fra ti til åtti prosent strøm på batteriet til en familiebil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbiltesten: 20 av 27 biler klarer Oslo til Trondheim på én lading11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Raskeste rute mellom Oslo og Trondheim er 492 kilometer. Hele 20 av de 27 testbilene kjørte lenger enn dette i NAF og Motors nylige elbiltest.
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Verdens største elbiltest: Tesla vippes ned fra rekkevidde-tronen2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
I NAF og Motors store elbiltester har Tesla vært den ubestridte rekkeviddekongen, men denne sommeren vil rekorden bli slått. - Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom