Regjeringen stoppet matprisapp: Kan sammenlikne matpriser på nett i dag
- Våre kunder og alle andre kan se prisene på alle våre matvarer og sammenlikne disse med både de tradisjonelle butikkene og nettbutikker. Det er selvsagt ikke slik at dette gjør maten dyrere. Vi konkurrerer på pris akkurat like hardt som alle andre, sier kommersiell direktør i Kolonial.no, Tor Erik Aag.
Næringsminister Monica Mæland stoppet i går forbrukermyndighetenes arbeid med en app hvor forbruker skulle fått daglig informasjon om prisen de forskjellige tradisjonelle matbutikkene tar for matvarene sine.
– Regjeringen er sterkt bekymret for konkurransen i dagligvaremarkedet. Vi ønsker ikke å iverksette tiltak som kan svekke konkurransen. En prisportal vil gi økte priser til forbrukerne, og det vil ikke regjeringen ha, sa Mæland til NTB.
Kan sammenlikne matpriser i dag
Ifølge Aag viser det at regjeringen ikke følger med i timen.
- Vi har opplevd en enorm interesse for også å handle matvarer på nett, for å slippe de daglige turene i butikken. Som i alle nettbutikker kan du selvsagt også i vår enkelt sammenlikne prisene med andre butikkers priser. Dette kan du gjøre med ett tastetrykk. Er du i en butikk kan du i dag lett sjekke om vi er dyrere eller billigere med mobiltelefonen din.
Allerede i dag har enkelte av de store prissammenlikningstjenestene sammenliknet priser på et svært begrenset utvalg matvarer. Den kommersielle direktøren i Kolonial.no mener dette vil bli langt mer omfattende når alle de tradisjonelle kjedene om kort tid vil tilby mat på nett.
Skadelig for små aktører
- Skal da regjeringen forby prissammenlikningstjenester som Prisjakt og Kelkoo å sammenlikne disse prisene? Det er bare et tidsspørsmål før det er en prisportal på nett for mat. Det mener vi er bra. Det gir også små aktører som oss muligheten til å synliggjøre at vi har like lave eller lavere priser enn de tradisjonelle lavpriskjedene, sier Kolonial.nos kommersielle direktør.
Allerede i dag garanterer Kolonial.no at de vanligste matvarene kundene kjøper skal være like billig som Remas priser.
- Vi sjekker i likhet med alle andre dagligvarebutikker ti-tusener av priser hver uke. Det betyr at alle butikkene allerede sitter med full innsikt i hvordan konkurrentene priser sine varer. Hvorfor skal ikke kundene få samme mulighet til å orientere seg om prisene?
Forskjellsbehandler tannlege- og matvarepriser
Aag mener det også er underlig at dagligvarebransjen skal være den eneste bransjen hvor åpenhet om pris ikke resulterer i økt konkurranse.
- Staten bidrar selv til prisopplysning og sammenligning på strøm, forsikring, tannlegetjenester, renter og forsikring og så videre. Private aktører gjør det på en rekke andre områder. Vi sliter med å se logikken i argumentasjonen til Mæland.
Sparer tid og penger med mathandel på nett
Ifølge den kommersielle direktøren i Kolonial.no sparer du ikke bare tid men også penger på å handle mat på nett.
- Du kan planlegge handlingen din fra sofakroken og unngår de dyre impulskjøpene som gjøres i en tradisjonell butikk. Du kan enkelt sjekke hva som er i kjøleskapet og unngå å kjøpe dobbelt. Dette sparer både miljøet ved at du unngår kasting av mat, og lommeboken.
Kolonial.no er Nordens raskest voksende selskap innenfor sin kategori. I oktober 2016 ble det verdsatt til over en milliard kroner. Nettmatbutikken tilbyr dagligvarer og middagsretter, enten levert hjem til nesten hele Østlandet, eller til 30 hentepunkt i Oslo og Akershus.
Kontakter
Tor Erik Aag, kommersiell direktør i Kolonial.no: Tlf: 915 46 169
Bilder
Om Oda
Oda er Norges største matbutikk på nett. Oda tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter lever på døra.
Selskapet ble startet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. Nå er Oda det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden.
Følg pressemeldinger fra Oda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oda
Oda styrker fokus på Norge og Sverige og nedbemanner 150 i Oda Group Services4.6.2024 10:46:00 CEST | Pressemelding
Oda har mål om å nå lønnsomhet i både det norske og svenske markedet i løpet av 2025. Fremover ønsker selskapet å styrke fokus på det norske og svenske markedet og utsetter derfor videre internasjonal ekspansjon. I den forbindelse har selskapet varslet på et allmøte i dag at 150 ansatte vil bli nedbemannet i Oda Group Service, og at den svenske, norske og globale lederguppen vil bli slått sammen.
Oda har valgt Pol til å spisse lavprisprofilen6.5.2024 11:00:55 CEST | Pressemelding
Denne våren har Oda gjennomført en byråkonkurranse for å finne en samarbeidspartner som skal hjelpe Oda med å spisse lavprisprofilen. - Det var close race, men vi landet på Pol fordi vi opplever at Pol komplementerer teamet i Oda, men også utfordrer oss og har en tydelig forståelse av hvordan Oda bør kommunisere fremover, uttaler Nina Mikaelsen, markedsdirektør i Oda.
Tidligere sjef i Tesco og Amazon blir ny konsernsjef i Oda14.3.2024 10:45:00 CET | Pressemelding
Etter 10 år går gründer Karl Munthe-Kaas av som konsernsjef i Oda group og blir styremedlem. Chris Poad, tidligere adm. dir. for Tescos netthandel og flere sentrale lederroller i Amazon blir ny konsernsjef. Jesper Højer, tidligere konsernsjef for Lidl International, er ny styreleder.
Nina Mikaelsen ny markedsdirektør i Oda29.1.2024 10:37:18 CET | Pressemelding
Oda har ansatt Nina Mikaelsen som ny markedsdirektør i Oda Norge. Mikaelsen kommer fra stillingen som leder for merkevare og markedskommunikasjon i flyselskapet Norwegian. - Oda er uten tvil en gamechanger i norsk dagligvare, men også i folks liv. Jeg er glad for å ha blitt en del av Oda-laget og ser frem til å bruke min erfaring fra Norwegian til å bidra til Odas vekst og utvikling, sier Nina Mikaelsen.
Oda og Mathem fusjonerer: Blir Nordens største matbutikk på nett16.11.2023 10:15:00 CET | Pressemelding
Oda, Norges største matbutikk på nett, har inngått avtale om å fusjonere med sin svenske motpart Mathem. Sammen vil de bli markedsledende i Norden med en samlet omsetning på over fem milliarder NOK.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom