Lærere ønsker mer kunnskap om psykisk helse
I sin doktorgradsavhandling ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo, har Stine Margrethe Ekornes sett på læreres syn på psykisk helse i skolen. Ekornes er nå høgskolelektor ved Høgskulen i Volda.
Etterlyser mer kompetanse
Studien viser blant annet at det å vurdere alvorlighetsgrad og omfang hos elever som viser tegn til vansker, og hvorvidt eleven bør settes i kontakt med profesjonelt personell på dette området, oppleves som en utfordring.
– Spesielt virker dette vanskelig hvis eleven selv er lite åpen om sine vansker. Her nevner lærerne stigma knyttet til psykiske vansker som en av grunnene til at elever skjuler problemene, forklarer Ekornes.
Mange lærere med på undersøkelsen
Studien er blitt gjennomført både ved bruk av spørreundersøkelse blant 771 lærere og tre fokusgruppeintervjuer av 15 lærere. Lærere fra 51 skoler i Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Hordaland er representert.
Både lærere i grunnskole og videregående skole ble bedt om å fortelle om hvordan de sier på sin rolle og sitt ansvar i arbeidet med å fremme elevers psykiske helse. Dette gjaldt både i forhold til andre instanser som Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP), Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og skolehelsetjenesten, og foreldre og kolleger.
Sterk sammenheng mellom psykisk helse og læring
Flere forskingsstudier har vist en sterk sammenheng mellom psykisk helse og læring, forklarer Ekornes. Dette er en del av bakteppet for forskerens studie, som nå har undersøkt lærerprofesjonalitet i arbeidet med psykisk helse i skolen.
– Her er det et gap mellom opplevd ansvar og kompetanse, som er knyttet til stress fordi man føler et stort ansvar for å drive helsefremmende arbeid og hjelpe elevene sine med vansker.
Ifølge forskeren er lærerne opptatt av å avgrense sin rolle, spesielt opp mot psykologer.
– De føler seg hverken utdannet eller kompetente til å gå inn i rollen som terapeut for sine elever, og er tydelige på at deres oppgave er å avdekke vansker, samt henvise til videre hjelpetjeneste.
Slik kan lærere jobbe med psykisk helse blant elever
Studien peker på tre sentrale kompetanseaspekt for lærerne i dette arbeidet:
- å fremme trivsel i og gjennom det daglige undervisningsarbeidet
- å identifisere vansker på et tidlig tidspunkt og henvise eleven videre til hjelpetjenesten om nødvendig
- å hjelpe eleven til å komme tilbake til klassen og fungere godt sosialt og faglig etter sykdomsperioder
For utfyllende kommentarer kan Stine Margrethe Ekornes kontaktes direkte. Bildet av henne kan brukes fritt og merkes med privat.
Nøkkelord
Kontakter
Aina Rødalkommunikasjonsrådgiver
Tel:98 07 39 63aina.rodal@uv.uio.noStine Margrethe Ekornes
Tel:70 07 53 16stinee@hivolda.noBilder

Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er med sine 2500 studenter et av de største utdanningsvitenskapelige miljøene i Europa, og det eneste samlede utdannings- og forskningsmiljøet i Norge.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
— Den følelsen av å sitte hjemme mens alle andre er på skolen, er helt for jævlig4.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
Alle er enige om at det er viktig å på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen? En professor og en fagteamleder i PPT gir deg svar i rykende fersk podkastepisode.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom